• ۱۴۰۳ يکشنبه ۱۶ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4756 -
  • ۱۳۹۹ چهارشنبه ۹ مهر

مذاكرات دولت و كنگره پس از دو ماه توقف آغاز مي‌شود

احياي اقتصادي در گرو تفاهم دو حزبي

محمدحسين لطف‌الهي

 

 

شيوع ويروس كرونا در امريكا علاوه بر برجاي گذاشتن تلفات جاني بسيار، خسارت زيادي را هم به اقتصاد اين كشور وارد آورده است. دونالد ترامپ، رييس‌جمهوري ايالات متحده كه اميد داشت با تكيه بر كارنامه اقتصادي‌اش وارد رقابت‌هاي انتخاباتي شود و از اين ابزار بسيار موثر براي شكست رقيب استفاده كند، امروزه بايد پاسخگوي نارضايتي‌هاي اقتصادي باشد و از كابينه بخواهد تا هرچه سريع‌تر راهي براي خروج از وضعيت فعلي پيدا كند.

استيون منوچين، وزير خزانه‌داري و نانسي پلوسي، رييس مجلس نمايندگان روز دوشنبه به وقت محلي در گفت‌وگويي تلفني توافق كردند تا دور تازه‌اي از مذاكرات ميان دولت و كنگره را براي تصويب بودجه احياي اقتصادي آغاز كنند. به نوشته نيويورك تايمز، اين مذاكرات در حالي آغاز خواهد شد كه دموكرات‌ها بودجه 2.2 تريليون دلاري را براي احياي اقتصادي پيشنهاد مي‌دهند كه بر اساس آن دولت اين توانايي را خواهد داشت تا از بيكاران و خانوارهايي كه در پي شيوع ويروس كرونا با مشكلاتي جدي روبه‌رو شده‌اند، حمايت كند. سخنگوي رييس مجلس نمايندگان گفته است، دو طرف توافق كرده‌اند تا سه‌شنبه شب حضورا ديدار كرده و درباره اين مساله گفت‌وگو كنند.

اين گفت‌وگو جدي‌ترين اقدام دو طرف براي آغاز مذاكراتي است كه در پي به نتيجه نرسيدن طرفين قريب به دو ماه پيش قطع شده بود. با اين وجود همچنان اميد زيادي براي به نتيجه رسيدن اين مذاكرات وجود ندارد؛ چرا كه اختلاف نظرهاي اساسي ميان نمايندگان كنگره و اعضاي دولت بسيار زياد است و اين مساله به عنوان مانعي جدي براي حصول يك توافق دو حزبي به حساب مي‌آيد. دو طرف هشدار داده‌اند كه زمان بسيار كمي تا پيش از برگزاري انتخابات سوم نوامبر براي حصول توافق وجود دارد و در صورت به نتيجه نرسيدن هيات‌هاي مذاكره‌كننده تا انتخابات، شرايط اقتصادي و همچنين شرايط تفاهم دو حزبي سخت‌تر خواهد شد.

بر اساس گزارش آسوشيتدپرس، نمايندگان كنگره تمايل دارند تا پيش از سفر به حوزه انتخابيه خود براي فعاليت‌هاي مربوط به كارزار انتخاباتي راي‌گيري درباره لايحه بودجه احياي اقتصادي انجام شده باشد اما بر اساس صحبت‌هايي كه از استيون منوچين در اين باره شنيده شده مبني بر اينكه اختلافي حدود 1.2 تريليون دلاري ميان كاخ سفيد و كنگره وجود دارد، بعيد به نظر مي‌رسد مساله مذكور با اين سرعت قابل حل باشد. دموكرات‌ها در نظر دارند علاوه بر احياي طرح 600 دلاري هفتگي حمايت از بيكاران، براي هر امريكايي چكي به مبلغ 1200 دلار صادر شود. همچنين مي‌خواهند 225 ميليارد دلار براي حمايت از مدارس، 57 ميليارد دلار براي حمايت از كودكان و 120 ميليارد دلار براي حمايت از رستوران‌ها كه بيشترين آسيب را در پي شيوع ويروس كرونا متحمل شدند، اختصاص دهند.

نانسي پلوسي، رييس مجلس نمايندگان امريكا در اين باره مي‌گويد: «ما تمام تلاش خود را به كار بسته‌ايم تا با كاهش برخي هزينه‌هاي اضافي از حجم بودجه احياي اقتصادي بكاهيم و آماده‌ايم درباره ديگر موارد مدنظر دولت نيز مذاكره كنيم اما معتقديم اگر بودجه بيش از حد كاهش يابد، كارايي خود را در راستاي احياي اقتصادي و جبران خسارت‌هايي كه در پي شيوع بيماري كوويد 19 وارد آمده، از دست خواهد داد.» او همچنين پيشنهاد داده دولت به جاي بحث بر سر مقدار بودجه، بر سر بازه زماني پرداخت آن مذاكره كند تا از اين طريق تفاهمي ميان كنگره و كاخ سفيد حاصل شود.

نارضايتي‌ها از ترامپ

همزمان با تلاش‌هاي كنگره و دولت در راستاي رسيدن به تفاهمي براي دستيابي تهيه بسته احياي اقتصادي، نارضايتي‌ها از دولت در حوزه اقتصادي افزايش يافته و اكثريت شهروندان امريكايي مديريت اقتصادي دونالد ترامپ را عامل ايجاد وضعيت كنوني مي‌دانند. بر اساس آخرين نظرسنجي اي‌بي‌سي‌نيوز – واشنگتن‌پست كه بر مبناي دو معيار مديريت اقتصادي و توانايي مقابله با كرونا در ماه سپتامبر صورت گرفته، 54 درصد امريكايي‌ها معتقدند كه جو بايدن مي‌تواند عملكرد بهتري در اين زمينه داشته باشد، در حالي كه 44 درصد فكر مي‌كنند ترامپ فرد بهتري براي اين كار است.

اي‌بي‌سي‌نيوز نوشته است، به رغم نارضايتي گسترده از ترامپ در حوزه اقتصادي، 40 درصد مردم فكر مي‌كنند اقتصاد امريكا در وضعيتي مناسب قرار دارد و بحراني در كار نيست. اين در حالي است كه در ماه آگوست تنها 31 درصد شهروندان امريكايي به اين موضوع باور داشتند و آمارهاي كنوني از بهبود وضعيت دونالد ترامپ رييس‌جمهور امريكا در اين حوزه حكايت دارد. بر اين اساس اگر دونالد ترامپ بتواند در فرصت كوتاه باقي‌مانده، گشايشي هرچند كوچك در حوزه اقتصادي ايجاد كند، راه خود را براي پيروزي در انتخابات رياست‌جمهوري هموار كرده و مي‌تواند رشد زيادي را در نظرسنجي‌ها تجربه كند. به گزارش اين رسانه، در حال حاضر اقتصاد، مبارزه با ويروس كرونا، مقابله با جرم و جنايت و مساله ديوان عالي از جمله مهم‌ترين مسائلي است كه در تصميم‌گيري راي‌دهندگان در اين نظرسنجي مورد اشاره قرار گرفته و اكثر افراد با توجه به اين معيارها كانديداي نهايي خود را انتخاب كرده‌اند. بر اساس اين نظرسنجي، 84 درصد طرفداران بايدن گفته‌اند كه يكي از اصلي‌ترين دلايل آنها براي انتخاب او، اميد به مديريت بهتر مقابله با اين بيماري عنوان شده است.

منوچين مي‌تواند گره اقتصادي را باز كند

عملكرد دولت فدرال امريكا در مقابله با بحران، در شرايطي كه 200 هزار امريكايي كشته شدند و بيماري همچنان ادامه دارد، چيزي نزديك به فاجعه بوده اما در اين ميان برخي نقاط روشن نيز در عملكرد حاكميت ايالات متحده در اين زمينه وجود دارد. در ماه مارس، استيون منوچين وزير خزانه‌داري امريكا توانست اعضاي دو حزب دموكرات و جمهوري‌خواه را راضي كند تا مشتركا بر سر بسته اقتصادي 2.2 تريليون دلاري توافق كنند؛ بسته‌اي كه در نوع خود بزرگ‌ترين بسته اقتصادي حمايتي در تاريخ امريكا به حساب مي‌آمد. در آن زمان نرخ بيكاري به حدود 14 درصد افزايش پيدا كرده بود و ادامه آن وضعيت مي‌توانست اقتصاد امريكا را به آستانه فروپاشي برساند اما با تصويب بسته اقتصادي حمايتي، نرخ اقتصادي سرانجام به زير 10 درصد بازگشت و اين فرصت فراهم شد كه بسياري از كسب و كارها ضررهاي خود را جبران كنند.

نيويورك‌تايمز نوشته است كه استيون منوچين اصلي‌ترين نقش را در تصويب بسته مذكور و راضي كردن سران دو حزب امريكا براي تفاهم در اين زمينه داشت و اين‌بار نيز تنها او مي‌تواند دو طرف را راضي به تفاهم كند. خود منوچين در اين باره مي‌گويد: «خوشبختانه در حال حاضر شرايط به اندازه ماه مارس بحراني نيست و ما مي‌توانيم به تلاش براي بهبود وضعيت ادامه دهيم». اما عموما مي‌دانيم كه دولتمردان ترامپ در عرصه عمومي حقيقت را نمي‌گويند و واقعيت با آنچه مطرح مي‌شود، متفاوت است. به نوشته اين روزنامه، آمارها نشان مي‌دهد در پايان ماه جولاي، حجم زيادي از بودجه تصويب شده خرج شد، خانواده‌هاي امريكايي چك 1200 دلاري دولت را هزينه كرده بودند و پوشش بيمه بيكاري نيز براي بسياري از كساني كه شغل‌شان را از دست داده بودند در حال پايان بود. اكنون نياز است تا بار ديگر بسته اقتصادي ديگري تصويب شود تا دولت بتواند احياي اقتصادي را به سرانجام برساند اما اختلاف در اين زمينه زياد است.

بر اساس گزارش‌ها، تلاش اعضاي كنگره براي رساندن حجم بودجه به كمتر از 2 تريليون دلار تاكنون موفق نبوده اما اين اميد وجود دارد كه منوچين بر خلاف شكست دو ماه پيش در مذاكرات، اين‌بار بتواند اتحادي دو حزبي براي تصويب بسته اقتصادي ايجاد كند.


استيون منوچين، وزير خزانه‌داري و نانسي پلوسي، رييس مجلس نمايندگان روز دوشنبه به وقت محلي در گفت‌وگويي تلفني توافق كردند تا دور تازه‌اي از مذاكرات ميان دولت و كنگره را براي تصويب بودجه احياي اقتصادي آغاز كنند. به نوشته نيويورك تايمز، اين مذاكرات در حالي آغاز خواهد شد كه دموكرات‌ها بودجه 2.2 تريليون دلاري را براي احياي اقتصادي پيشنهاد مي‌دهند كه بر اساس آن دولت اين توانايي را خواهد داشت تا از بيكاران و خانوارهايي كه در پي شيوع ويروس كرونا با مشكلاتي جدي روبه‌رو شده‌اند، حمايت كند. سخنگوي رييس مجلس نمايندگان گفته است: دو طرف توافق كرده‌اند تا سه‌شنبه شب حضورا ديدار كرده و درباره اين مساله گفت‌وگو كنند.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون