• ۱۴۰۳ يکشنبه ۱۶ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4756 -
  • ۱۳۹۹ چهارشنبه ۹ مهر

مناظره - راند اول

ميثم سليماني

شامگاه سه‌شنبه به وقت شرق امريكا، اولين مناظره تلويزيوني ميان دونالد ترامپ رييس‌جمهور ايالات متحده به عنوان نامزد حزب جمهوري‌خواه و جو بايدن معاون سابق رييس‌جمهور امريكا به عنوان نامزد حزب دموكرات برگزار شد. ميليون‌ها نفر و شايد ميلياردها نفر احتمالا اين مناظره را به صورت زنده و مستقيم به شيوه‌هاي مختلف دنبال كردند. مناظره‌اي كه مي‌تواند در نتيجه انتخابات بسيار اثرگذار باشد، چراكه عيار بسياري از نامزدهاي انتخابات رياست‌جمهوري در اين مناظره‌ها مشخص مي‌شود و نشان مي‌دهد آيا شايسته اداره كشور هستند يا خير.
اولين مناظره‌اي كه به صورت تلويزيوني انتخابات رياست‌جمهوري امريكا برگزار شد ميان جان اف كندي و ريچارد نيكسون در سال 1960 ميلادي بود. بسياري معتقدند كه ريچارد نيكسون در آن انتخابات به اين مناظره باخت. عرق سرد او در برابر دوربين‌ها و تسلط جان اف كندي باعث شد كه معاون اول وقت رييس‌جمهور امريكا نتيجه را به جان اف كندي واگذار كند، نتيجه‌اي كه شايد ابتدا چندان تصوري از آن وجود نداشت. در آن دوران تلويزيون‌ها نقش بسزايي در تعيين نتيجه و اثرگذاري بر انتخابات را ايفا مي‌كردند به همين دليل مناظره‌هاي تلويزيوني بسيار تعيين كننده بودند. اما اگر از آن زمان بگذريم اكنون هر چند مناظره‌هاي تلويزيوني اثر خود را مانند گذشته از دست داده‌اند ولي واقعيت آن است كه كماكان مي‌توانند بر افكار عمومي و مخاطبان اثر لازم را داشته باشند. 
در سال 2016 بسياري بر اين باور بودند كه هيلاري كلينتون نتوانست آن‌گونه كه بايد در مناظره‌هاي تلويزيوني خوب ظاهر شود. در مناظره اول هر چند با برنامه‌ريزي و موفق ظاهر شد ولي در دو مناظره بعدي عملا نتوانست آن‌گونه كه بايد در برابر دونالد ترامپ موفق عمل كند و بسياري معتقدند كه اين موضوع تاثير بسزايي در نتيجه نهايي انتخابات داشت.
باراك اوباما رييس‌جمهور سابق نيز در سال 2012 در برابر ميت رامني در اولين مناظره عملكرد پر نقدي را از خود بر جاي گذاشت ولي در نهايت عملكرد خوبي را در دو مناظره بعدي از خود نشان داد. 3 مناظره رياست‌جمهوري امريكا هر كدام بسيار تعيين كننده است و آن را مي‌توان يك ماراتن و آزمون جدي براي نامزدهاي رياست‌جمهوري پيش از انتخابات دانست، چراكه هر نامزد مي‌تواند از اين طريق بخشي از آراي شناور را به نفع خود متقاعد كند. 
ترامپ و بايدن شامگاه چهارشنبه رودرروي هم قرار گرفتند. رقابت عجيبي ميان هر دو نامزد وجود دارد. اگرچه نظرسنجي‌ها اكنون نشان مي‌دهد جو بايدن اين ظرفيت را دارد كه دونالد ترامپ را در انتخابات سوم نوامبر شكست دهد ولي شرايط به اين راحتي كه بيان مي‌شود، نيست. 
اگر سري به آمار بزنيم اكنون جو بايدن به صورت بالقوه مي‌تواند 222 الكترال كالج انتخاباتي را به خود اختصاص دهد و در طرف مقابل دونالد ترامپ به شكل بالقوه 125 الكترال كالج را در اختيار دارد اما همه ‌چيز به پايان نرسيده است. حدود 191 الكترال كالج انتخاباتي كماكان در شرايط بلاتكليف به سر مي‌برند. كماكان 14 ايالت مهم انتخاباتي در شرايط بلاتكليف به سر مي‌برند و حتي تگزاسي كه به صورت سنتي در اختيار جمهوري‌خواهان قرار دارد نيز 38 الكترال كالج تعيين كننده كه در اين انتخابات مشخص نيست نتيجه آن به نفع چه كسي تمام خواهد شد. اگر در اين انتخابات دموكرات‌ها در تگزاس پيروز شوند اتفاقي تاريخي رقم خواهد خورد. ولي از هم‌اكنون نمي‌توان نتيجه را مشخص كرد. ايالت‌هاي تعيين كننده‌اي مانند پنسيلوانيا با 20 الكترال كالج و فلوريدا با 29 الكترال كالج كه ايالت‌هاي همواره تعيين‌كننده‌اي در نتيجه انتخابات هستند كماكان در شرايط بلاتكليف به سر مي‌برند. از همين رو مناظره‌هاي انتخاباتي مي‌تواند در تعيين نتيجه انتخابات به خصوص در ايالت‌هاي تعيين‌كننده اثرگذار باشد. 
دونالد ترامپ فضاسازي‌هاي انتخاباتي را پيش از شروع مناظره انجام داده است. از جمله آن مي‌توان به انجام تست اعتياد از جو بايدن اشاره كرد. ولي جيل بايدن همسر جو بايدن از همسرش خواسته تا در مناظره آرام، استوار و قوي باشد. آنچه مشخص است بايد شاهد يك مناظره جنجالي در چهارشنبه شب باشيم. قطعا مناظره چارچوب سوژه‌محور نخواهد داشت و به احتمال زياد بدون تماشاچي برگزار خواهد شد و بايد ديد به خصوص تاكتيك ترامپ براي اين مناظره چيست.
شايد در اولين قدم دونالد ترامپ بخواهد حملات شخصي به بايدن داشته باشد. احتمالا جو بايدن بايد اين آمادگي را داشته باشد كه دونالد ترامپ هر گونه حمله شخصي به او داشته باشد و جو بايدن بايد آرامش خود را حفظ كند. برخي روايت‌ها در سال 2016 حاكي از آن بود كه هيلاري كلينتون در آن سال براي مناظره اول با فردي مشابه ترامپ تمرين كرده بود. حالا بايد ديد تاكتيك انتخاباتي و مناظره‌اي بايدن چگونه خواهد بود و آيا مي‌تواند در برابر حملات احتمالي دونالد ترامپ ايستادگي داشته باشد يا خير. هر دو مي‌دانند كه اگر بخواهند پيروز انتخابات شوند مناظره چهارشنبه شب براي هر دو سرنوشت‌ساز خواهد بود. به خصوص براي دونالد ترامپ كه اين بار برعكس سال 2016 بايد پاسخگوي عملكرد خود طي 4 سال گذشته نيز باشد و نمي‌تواند تماما به شكل يك مهاجم در مناظره حاضر شود. 

 

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون