• ۱۴۰۳ دوشنبه ۱۷ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4759 -
  • ۱۳۹۹ يکشنبه ۱۳ مهر

افزايش نگراني‌ها در امريكا در پي بدتر شدن حال دونالد ترامپ

كرونا، آزموني براي دموكراسي امريكايي

محمدحسين لطف‌الهي

 

تنها 24 ساعت پس از اعلام رسمي مثبت شدن تست كروناي رييس‌جمهور امريكا، نشانه‌هايي از بيماري در او پديدار شده  است؛ ترامپ سرفه مي‌كند، تب  دارد، تمام طول روز بي‌حال بوده و به گفته پزشكان وضعيت او در حال بدتر شدن است. اين وضعيت باعث شده رقابت‌هاي انتخاباتي امريكا تحت تاثير قرار گيرد و گمانه‌زني‌هاي زيادي درباره سرنوشت نهايي انتخابات سوم نوامبر مطرح  شود. دونالد ترامپ شامگاه جمعه به وقت واشنگتن با توصيه پزشكان با بالگرد عازم بيمارستان نظامي «والتر ريد» شد تا ادامه درمان خود را در اين بيمارستان پي گيرد. كاخ سفيد اعلام كرده كه رييس‌جمهور ايالات متحده چند روز را در بيمارستان سپري خواهد كرد و تلاش مي‌كند تا از بيمارستان به وظايف خود رسيدگي كند. كاخ سفيد مدعي است كه ترامپ «علايمي خفيف» بروز داده و اين انتقال، اقدامي پيشگيرانه بوده اما شواهدي جدي وجود دارد كه حال جسماني رييس‌جمهور امريكا در طول روز جمعه مساعد نبوده و پزشكان نگران بودند كه حال او رو به وخامت برود. رييس‌جمهور امريكا پيش از عزيمت به بيمارستان در پيامي 18ثانيه‌اي كه در كاخ سفيد ضبط شده از تمامي كساني كه براي او آرزوي سلامتي كرده‌اند، تشكر كرد. ترامپ  دقايقي پس  از انتشار اين  ويديو نيز در توييتي از رفتن به بيمارستان «والتر ريد» خبر داد و نوشت:«فكر مي‌كنم حالم خوب است اما مي‌خواهيم اطمينان يابيم كه همه‌ چيز به درستي پيش مي‌رود.» او در آخرين ساعات جمعه  شب  نيز در توييت ديگري تاكيد كرد كه «همه ‌ چيز عالي پيش مي‌رود».
دكتر سين كانلي، پزشك مخصوص كاخ سفيد در مورد روند  درمان رييس‌جمهور امريكا مي‌گويد كه از صبح جمعه تزريق آنتي‌بادي به دونالد ترامپ آغاز شده و او همزمان زينك،  ويتامين دي،  ملاتونين  و آسپيرين  دريافت مي‌كند. به گفته او، درمان با داروي رمدسيور هم براي رييس‌جمهور امريكا آغاز شده و انتظار مي‌رود با گذشت زمان حال دونالد ترامپ رو به بهبودي بگذارد. دكتر كانلي در توصيف وضعيت ملانيا ترامپ نيز عنوان كرده كه در وضعيتي به مراتب بهتر نسبت به رييس‌جمهور قرار دارد و سرفه و سردرد تنها علايمي است كه در بانوي اول امريكا مشاهده شده است.
سانجاي گوپتا، كارشناس پزشكي سي‌ان‌ان روز جمعه گفت، احتمالا بخت  با رييس‌جمهور امريكا يار خواهد بود و او كه به ويروس كرونا مبتلا شده، بهبود خواهد يافت. گوپتا گفت: با توجه به سن و پيش‌زمينه بيماري‌هاي رييس‌جمهور، او در معرض خطر فزاينده‌اي قرار خواهد گرفت. با اين حال اين كارشناس پزشكي افزود: اما بخت به ميزان بسيار زيادي با او يار است و بيش از ۹۰ يا ۹۵ درصد شانس دارد كه از اين بيماري عبور كند. گوپتا با اشاره به اينكه ترامپ بايد تا دو هفته در قرنطينه باقي بماند، تاكيد كرد: از بالاترين سطوح در دولت امريكا صحبت مي‌كنيم. افراد زيادي هستند كه امروز بايد بدانند كه لازم است تا دو هفته آينده  به  قرنطينه  بروند.
مايك پنس؛  همچنان  بدون  مسووليت  جدي
يكي از مهم‌ترين چالش‌هاي موجود درباره بيماري ترامپ نحوه مديريت ايالات متحده در زمان بيماري يا عدم امكان انجام اين وظايف توسط رييس‌جمهور اين كشور است. قانون اساسي ايالات متحده به روشني تكليف اين ماجرا را روشن كرده است. در چنين حالتي اختيارات  رييس‌جمهور به معاون او واگذار شده و در صورت مرگ رييس‌جمهور نيز معاونش جايگزين او خواهد  شد. تاكنون مقامات رسمي كاخ سفيد  هرگونه انتقال  وظايف ترامپ به مايك پنس را تكذيب كرده‌اند و ترامپ گويا از بيمارستان امور را هدايت خواهد كرد و تاكنون تنها وظيفه هماهنگي با مقامات محلي و فرمانداران به پنس واگذار شده است.
نيويورك‌تايمز در سرمقاله روز شنبه خود براي ترامپ آرزوي سلامتي كرده و نوشته است كه سلامتي رييس‌جمهور«يك مساله امنيت ملي» است. به نوشته اين روزنامه  در ميانه يك بحران، مردم براي عبور از وضعيت كنوني چشم  به توصيه‌ها  و عملكرد رييس‌جمهور مي‌دوزند و اكنون زمان آن نيست كه به  جاي سلامتي رييس‌جمهور به رقابت‌هاي سياسي انديشيد. نيويورك ‌تايمز تاكيد دارد،كشور در حال حاضر نيازمند مديريت است و براي اين منظور بايد اطمينان حاصل شود كه رييس‌جمهور مي‌تواند مسائل را اداره كند و اگر نمي‌تواند آن را به معاون اول بسپارد.

انتخابات  در هاله‌اي از ابهام
مشابه وضعيتي كه براي رييس‌جمهور كنوني امريكا و كانديداي جمهوري‌خواهان پديد آمده در گذشته سابقه ندارد و همين موضوع باعث شده تا ابهامات زيادي پيرامون انتخابات رياست‌جمهوري پديد آيد. ترامپ به احتمال زياد مناظره انتخاباتي دوم را از دست خواهد داد و قادر نخواهد بود دست‌كم تا 14روز به سفر انتخاباتي برود، در مقابل بايدن اين شانس را خواهد داشت كه با  افزايش فعاليت‌هاي انتخاباتي برتري خود در نظرسنجي‌ها را تثبيت كند. در اين ميان برخي جمهوري‌خواهان زمزمه‌هاي تعويق انتخابات را برانگيخته‌اند و برخي كارشناسان نيز از ابهام در خصوص وضعيت انتخابات  امريكا پس از مرگ ترامپ سخن مي‌گويند. ريك هيسن، استاد حقوق دانشگاه «ايروين» به روزنامه واشنگتن‌پست مي‌گويد:«اگر ما آنقدر بد شانس باشيم كه يك  نامزد رياست‌جمهوري در اين فاصله  نزديك به انتخابات فوت كند، رويدادهاي بعدي مبهم و پرهرج و مرج خواهد بود. با توجه به قوانين مبهم و نامشخص كالج انتخاباتي، فضا براي بازي‌هاي سياسي مهيا خواهد شد.»
از طرفي ترامپ اگر به سلامت اين بيماري را پشت سر بگذارد، فرصت زيادي را براي رقابت از دست داده است. با اين وجود هنوز سرنوشت نهايي رقابت‌هاي انتخاباتي مشخص نيست چراكه نمي‌توان پيش‌بيني كرد، تاثير بيماري دونالد ترامپ بر نظر راي‌دهندگان امريكايي چه خواهد بود. واشنگتن‌پست نوشته است كه در شرايط كنوني تقريبا اكثر نظرسنجي‌هايي كه بعد از مناظره اول انجام شده، تاريخ مصرف‌شان گذشته و بايد در پي نظرسنجي‌هاي جديد بود تا دريافت بيماري ترامپ نظر افكار عمومي را به نفع ترامپ تغيير داده يا شرايط به ضرر او پيش مي‌رود.
نيويورك‌تايمز نوشته است هرچند اتفاق اخير و بيماري ترامپ شوكه‌كننده بوده اما نبايد تعجب كرد چراكه كارشناسان هشدار داده بودند همه‌  چيز در انتخابات نوامبر تحت  تاثير كوويد 19 خواهد بود  و كانديداها نيز در اين ميان استثنا به حساب نمي‌آيند. جسي فرگوسن، استراتژيست دموكرات در اين باره مي‌گويد:«با افزايش مبتلايان به كوويد 19، تحت تاثير قرار گرفتن اقتصاد و حالا مبتلا شدن رييس‌جمهور به اين بيماري، انتخابات پيش ‌رو به رفراندومي درباره شيوه مقابله با ويروس كرونا تبديل شده و مردم تصميم خواهند گرفت كه چه كسي در اين باره بهتر فكر مي‌كند و بهتر عمل خواهد كرد.»

 


توقف  حملات  انتخاباتي  به  ترامپ

ستاد انتخاباتي جو بايدن، نامزد دموكرات‌ها براي انتخابات رياست‌جمهوري روز جمعه انتشار تمام تبليغات   منفي عليه  دونالد ترامپ،  رييس‌جمهور امريكا را متوقف كرد. اين اقدام پس از انتشار خبر ابتلاي ترامپ به ويروس كرونا انجام شد. بايدن در پيامي در توييتر نوشت:«در اين لحظه نمي‌توان به صورت حزبي بود بلكه بايد به صورت امريكايي عمل كرد و همانند يك امت  متحد شويم.» يك منبع نزديك به  ستاد انتخاباتي بايدن گفت كه اين ستاد  به صورت موقت انتشار تمامي تبليغات منفي عليه دونالد ترامپ  را متوقف  مي‌كند.
تا زمان انتشار اين گزارش، باراك اوباما و بيل‌كلينتون روساي جمهورسابق ايالات متحده، هيلاري كلينتون وزير خارجه اسبق، كامالا هريس معاون اول كارزار انتخاباتي و جو بايدن در پيام‌هايي جداگانه براي ترامپ آرزوي سلامتي كرده‌اند. شبكه اجتماعي توييتر نيز اعلام كرده، نوشته‌هاي كساني كه براي رييس‌جمهور امريكا آرزوي مرگ كرده  باشند حذف و حساب كاربري اين افراد تعليق خواهد شد. اين اقدامات با بازخورد مثبتي در افكار عمومي امريكا همراه شده و شهروندان امريكايي در شبكه‌هاي اجتماعي از تصميم اخير دموكرات‌ها استقبال كرده‌اند.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون