• ۱۴۰۳ جمعه ۱۴ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4761 -
  • ۱۳۹۹ سه شنبه ۱۵ مهر

ترامپ از شكست در انتخابات بيش از بيماري كوويد ۱۹ مي‌هراسد

صحنه‌سازي و دروغ، سياست بيمار «والتر ريد»

محمدحسين لطف‌الهي

دونالد ترامپ عصر روز يكشنبه به وقت محلي در اقدامي عجيب و غيرمنتظره، با يك اتوموبيل ميان هوادارانش حاضر شد و از پشت شيشه براي آنها دست تكان داد. اين اتفاق در حالي رخ داد كه پزشكان امريكايي بارها تاكيد كرده بودند بيماران مبتلا به كوويد ۱۹ بايد در قرنطينه كامل باشند و از حضور در كنار ديگران پرهيز كنند. گمانه‌زني‌هاي زيادي درباره دلايل اتخاذ اين تصميم از سوي رييس‌جمهور امريكا مطرح مي‌شود؛ نزديكانش معتقدند حال او خوب است و نياز بود كه مردم از اين موضوع مطلع باشند، منتقدانش او را رييس‌جمهور بي‌ملاحظه‌اي مي‌خوانند كه بيماري را دست كم مي‌گيرد و دموكرات‌ها او را فردي بي‌اعتقاد به علم معرفي مي‌كنند. اما اصلي‌ترين دليل اقدام اخير او را مي‌توان در يك كلمه خلاصه كرد: «ترس». اولين نظرسنجي وال استريت ژورنال - ان‌بي‌سي كه پس از نخستين مناظره ميان نامزدهاي انتخابات رياست‌جمهوري و در همزمان با اعلام خبر ابتلاي دونالد ترامپ به بيماري كوويد ۱۹ صورت گرفته، نشان مي‌دهد كه جو بايدن، با اختلافي عجيب نسبت به رقيب جمهوري‌خواه خود پيشتاز است. براساس اين نظرسنجي جو بايدن، معاون اول باراك اوباما اين روزها در حالي نظر ۵۳ درصد از شركت‌كنندگان در نظرسنجي را به خود جلب كرده كه رقيب او، دونالد ترامپ تنها موفق به جلب نظر ۳۹ درصد آنها شده و فاصله ۱۴ درصدي ميان اين دو كانديدا آن هم در فاصله كمتر از ۳۰ روز تا برگزاري انتخابات رياست‌جمهوري امريكا، از كار سخت ترامپ براي بازگشت به رقابت‌ها حكايت دارد. در نظرسنجي پيشين وال استريت ژورنال - ان‌بي‌سي اختلاف جو بايدن و دونالد ترامپ به ۸ درصد رسيده بود و نظرسنجي اخير، بهترين وضعيت آماري جو بايدن از زمان آغاز رقابت‌هاست.

در اين شرايط رييس‌جمهور امريكا كه خود مي‌داند عملكرد مطلوبي در مناظره اول نداشته و فرصت زيادي هم براي جبران فاصله با رقيب ندارد، نگران است كه روياي پيروزي مجدد در انتخابات برايش رنگ ببازد. ترس از شكست او را واداشته تا بر توصيه‌هاي پزشكان چشم بپوشد و اقداماتي كند كه چندان براي سلامتي او و اطرافيانش مفيد نيست. در همين راستا دونالد ترامپ روز يكشنبه با انتشار يك ويديو از كادر پزشكي در بيمارستان والتر ريد و همچنين ساير كاركنان بيمارستان از جمله پرستاران و كادر درمان تشكر كرد. او همچنين از طرفداران خود كه در مقابل بيمارستان حضور دارند نيز تشكر و اعلام كرد كه احتمالا براي ديدار با آنها بيمارستان را ترك مي‌كند. دقايقي بعد خبرگزاري فرانسه با بيان اينكه كاروان موتوري رييس‌جمهور امريكا در مقابل بيمارستان والتر ريد مشاهده شده، گزارش داد كه با اين حال مقصد اين كاروان مشخص نيست. شبكه سي‌ان‌ان لحظاتي بعد از حضور ترامپ در ميان طرفدارانش با خودرو، خبر داد كه ترامپ دوباره به بيمارستان بازگشته است. اين رفتار ترامپ با انتقاد يكي از پزشكان بيمارستان والتر ريد روبرو شده و اين پزشك رييس‌جمهور امريكا را فردي «بي‌ملاحظه نسبت به جان اطرافيان» توصيف كرده است. دكتر جيمز فيليپس روز گذشته در توييتي نوشت: «تك‌تك افراد حاضر در خودرو هنگام سواري كاملا غيرضروري رييس‌جمهور بايد براي ۱۴ روز در قرنطينه قرار بگيرند. ممكن است بيمار شوند. ممكن است بميرند. براي نمايش سياسي. ترامپ به آنها دستور داده جان خود را به خطر بيندازند. اين ديوانگي است». او در اين باره توضيح داد: «خودروي شاسي‌بلند رياست‌جمهوري نه تنها ضدگلوله است بلكه براي جلوگيري از حمله شيميايي در مقابل نفوذ هوا هم مقاوم است. خطر انتقال كوويد ۱۹ داخل آن به اندازه روندهاي پزشكي است. بي‌مسووليتي ترامپ حيرت‌انگيز است. من نگران ماموران سرويس مخفي هستم كه مجبور به اين اقدام شده‌اند». به نوشته آسوشيتدپرس، براساس قوانين مريلند اين ماموران مخفي بايد ۱۴ روز قرنطينه شوند اما مشخص نيست كه آيا اين مساله رعايت خواهد شد.

ترامپ نمي‌خواهد چهره‌اي ضعيف

به نمايش بگذارد

سي‌ان‌ان گزارش داده است كه رييس‌جمهور امريكا معتقد است اگر چهره‌اي ضعيف از خود در مقابله با بيماري به نمايش بگذارد، شكستش در انتخابات حتمي مي‌شود و از همين رو دست به اقداماتي نظير بيرون رفتن از بيمارستان مي‌زند و اصرار دارد به كاخ سفيد بازگردانده شود. براساس اين گزارش، ترامپ در اين راستا علاوه بر وارد آوردن فشار بر كاركنان كاخ سفيد به منظور جلوگيري از درز كردن وضعيت سلامتي‌اش به رسانه‌ها، به پزشكان و به خصوص شان كانلي، پزشك كاخ سفيد فشار مي‌آورد تا گزارش‌هايي مبهم به رسانه‌ها بدهند و تاكيد كنند رييس‌جمهور به زودي خوب خواهد شد. روز گذشته شبكه سي‌ان‌ان در خبري به نقل از دو منبع مطلع گزارش داد: «رييس‌جمهور دونالد ترامپ از دست مارك ميدوز رييس كاركنان كاخ سفيد عصباني است بعد از اينكه اين مقام ارشد بال غربي (كاخ سفيد) صحبت‌هايي در تناقض با ارزيابي روز شنبه پزشك كاخ سفيد در خصوص سلامت رييس‌جمهور مطرح كرد». طبق اين گزارش، «هم اكنون اين موضوع به طرزي فراگير در درون كاخ سفيد پذيرفته شده است كه مارك ميدوز آن منبع ناشناسي بوده كه روز شنبه به فاصله كوتاهي بعد از سخنان ‌شان كانلي ارزيابي تيره و تارتري از وضعيت سلامتي ترامپ به رسانه‌ها ارايه داد». مارك ميدوز رييس ستاد كاركنان كاخ سفيد به خبرنگاران گفته بود: «وضعيت اعضاي حياتي بدن رييس‌جمهور طي ۲۴ ساعت گذشته بسيار نگران‌كننده بود و ۴۸ ساعت بعدي درباره وضعيت سلامت او بسيار حياتي خواهد بود». به گفته اين مقام كاخ سفيد كه هويتش منتشر نشده است، بعيد است پزشك ترامپ چيزي بيشتر از آنچه رييس‌جمهور امريكا خواهانش باشد، به رسانه‌ها و مردم بگويد.

گزارش‌هاي مبهم

وضعيت گزارش دادن‌هاي پزشك مخصوص كاخ سفيد به رسانه‌ها و برخي تناقض‌ها در كلام او به نحوي بوده كه انتقاد رسانه‌هاي ديگر را نيز به دنبال داشته است. روزنامه نيويورك‌تايمز در گزارشي در اين باره، رفتار پزشكان را «گمراه‌كننده» و در راستاي «نگرش خوش‌بينانه» كاخ سفيد خوانده است. دكتر كارلوس دل ريو، متخصص بيماري‌هاي عفوني در دانشگاه اموري در آتلانتا درباره گزارش‌هاي اخير دكتر شان كانلي مي‌گويد: «اين گزارش‌ها با تناقض‌هايش گزارش‌هايي است كه بر مبناي واقعيت‌هاي سياسي ارايه مي‌شود نه بر مبناي واقعيت‌هاي پزشكي». او معتقد است اين رفتار باعث خواهد شد تا تيم پزشكي كاخ سفيد نزد افكار عمومي بي‌اعتبار شود. يافته‌هاي رسانه‌ها در روزهاي اخير نشان مي‌دهد اين گزارش‌هاي گمراه‌كننده يا مخفي‌كاري‌ها درباره وضعيت جسماني ترامپ تنها به دوران پس از مثبت شدن تست كروناي رييس‌جمهور امريكا محدود نمي‌شود و در روزهاي قبل به رغم نگراني درباره سلامتي ترامپ و تست دادن او پزشكان اين موضوع را مخفي كرده بودند تا رييس‌جمهور امريكا بتواند سفرهايش را پي بگيرد. كيلي مك‌انني، دبير مطبوعاتي كاخ سفيد در اين باره مي‌گويد كه نمي‌تواند درباره زمان تست‌ها چيزي بگويد اما اولين نتيجه مثبت تست رييس‌جمهور پس از بازگشت او از سفر به بدمينستر مشخص شد. پس از ابتلاي او به بيماري نيز نشانه‌هايي از مخفي‌كاري پزشكان وجود دارد. روز جمعه شان كانلي در پاسخ به پرسش‌هاي متعدد خبرنگاران اعلام كرد كه سطح اكسيژن خون ترامپ پايين نيامده و حال او مناسب است اما يك روز بعد اعلام كرد كه روز جمعه سطح اكسيژن خون رييس‌جمهور امريكا به ۹۴ رسيده بود و او تجويزهايي براي بهبود وضعيت ترامپ داشته است. شوراي سردبيري روزنامه نيويورك‌تايمز، روز گذشته سرمقاله خود را به اين موضوع اختصاص داد و نوشت: «رييس‌جمهور بستري شده، مردم نبايد همه جزييات را بدانند اما گمراه شدن سزاوار آنها نيست». در اين مقاله تاكيد شده است كه در هر صورت حقيقت بهتر از ايجاد فضايي غبارآلود و پر از دروغ است و دولت امريكا بايد به اين موضوع واقف باشد.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون