• ۱۴۰۳ سه شنبه ۱۸ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4764 -
  • ۱۳۹۹ يکشنبه ۲۰ مهر

حاشيه‌نگاري مراسم خاكسپاري استاد شجريان

بدرقه با زمزمه «مرغ سحر»

آيين تشييع و خاكسپاري زنده‌ياد محمدرضا شجريان خواننده موسيقي ايراني صبح روزگذشته برگزار شد و اين هنرمند در جوار آرامگاه فردوسي در «توس» آرام گرفت. به گزارش خبرنگار مهر، آيين تشييع و خاكسپاري مرحوم محمدرضا شجريان صبح شنبه نوزدهم مهر ماه در شهر توس و در جوار آرامگاه فردوسي برگزار شد. يكي از نكات قابل‌توجه در برگزاري اين مراسم فرآيند اطلاع‌رساني درباره تاريخ و ساعت دقيق برگزاري مراسم بود كه تا حوالي نيمه شب گذشته به تاخير افتاد.

 

مراسمي كه از جمعه به شنبه موكول شد

طبق زمان‌بندي از پيش تعيين شده قرار بود بعد از برگزاري مراسم غسل و نماز ميت در بهشت‌زهرا پيكر مرحوم شجريان بلافاصله به مشهد انتقال پيدا كرده و در همان روز مراسم خاكسپاري در آرامگاه توس برگزار شود، اما چند دقيقه مانده به پرواز گروه اول هنرمندان از تهران به سمت مشهد اعلام شد مراسم از روز جمعه به شنبه موكول شده است.

دليل اين تغيير زمان اعلام نشد اما مذاكره ميان خانواده شجريان و مسوولان برگزاري مراسم براي امكان ميزباني حداكثري از علاقه‌مندان و همزمان رعايت پروتكل‌هاي بهداشتي تا شب گذشته ادامه داشت. اين شرايط موجب شد تا عده‌اي از هنرمندان از تصميم براي حضور در مشهد در تاريخ جمعه هجدهم مهر ماه صرف‌نظر كردند تا براي شنبه در مراسم حضور داشته باشند. در همين حال خانواده شجريان با اتومبيل شخصي به سمت مشهد عازم شدند و ويديويي هم از سفر زميني خود به مشهد در فضاي مجازي به اشتراك گذاشتند.

 

تغيير مكان خاكسپاري

بعد از تغيير روز تشييع و طرح ابهامات چندباره درباره زمان قطعي خاكسپاري، صبح روز شنبه و تنها ساعتي مانده به آغاز مراسم، محل خاكسپاري نيز تغيير كرد. تصويري كه روز گذشته از مكان خاكسپاري در جوار اخوان ثالث منتشر شده بود. با وجود آنكه تا جمعه و بنابر هماهنگي با خانواده شجريان قرار بر تدفين اين هنرمند در جوار مقبره اخوان‌ ثالث بود، صبح شنبه جانمايي متفاوتي براي محل برگزاري مراسم و تدفين در محوطه توس درنظر گرفته شده كه نشان از تغيير مكان خاكسپاري دارد.

هنوز خانواده شجريان و مسوولان برگزاري توضيحي درباره اين جابه‌جايي ارايه نكرده‌اند اما اين تصميم خروجي جلسه شب گذشته ميان مسوولان برگزاري مراسم و خانواده شجريان بوده است.

هنرمندان حاضر در توس

تعدادي از هنرمندان و پيشكسوتان عرصه موسيقي از جمله حميدرضا نوربخش، سالار عقيلي، نيما جوان، پوريا اخواص، وحيد تاج، زكريا يوسفي، نيلوفر محبي، علي ثابت‌نيا، علي عابدي، حسين عليشاپور، حسين پرنيا، فاضل جمشيدي، كيوان ساكت و... طي روز گذشته و امروز با حضور در مشهد در مراسم تشييع حضور دارند. ساعت
8:30 و پس از حضور خانواده شجريان در ميان جمعيت علاقه‌مندان، پيكر محمدرضا شجريان به خانه ابدي بدرقه شد. جمعيت بالاي حاضران در مراسم رعايت پروتكل‌هاي بهداشتي را غيرممكن كرده بود و جانمايي صندلي‌ها براي استقرار مدعوين با رعايت فاصله اجتماعي نيز تاثيري در مديريت اين شرايط نداشت.

 

خاكسپاري با نواي «مرغ سحر» و «ربنا»

همخواني گاه به گاه قطعات به ياد ماندني از زنده‌ياد شجريان از ساعتي پيش از آغاز مراسم در ميان جمعيت صورت مي‌گرفت اما پس از خاكسپاري و زماني با زمزمه «مرغ سحر» در حضور همايون شجريان، اين همخواني جمعي به اوج رسيد. در لحظه خاكسپاري محمدرضا شجريان آواي «ربنا» از بلندگوهاي مستقر در محوطه توس پخش شد. بعد از مراسم تدفين حميدرضا نوربخش مديرعامل خانه موسيقي به ايراد سخنراني پرداخت و همايون شجريان نيز در سخناني كوتاه ضمن تشكر از حاضران، بابت نبود امكان حضور همه علاقه‌مندان به استاد شجريان در اين مراسم عذرخواهي كرد.

 

پيشنهاد ثبت «روز ملي موسيقي» در تقويم

حميدرضا نوربخش ضمن سخنراني در اين مراسم، از پيشنهاد ثبت روز اول مهر ماه همزمان با سالروز تولد استاد محمدرضا شجريان به نام «روز ملي موسيقي» در تقويم رسمي خبر داد. داريوش پيرنياكان نيز با قرائت پيام فرهاد فخرالديني رييس شوراي عالي خانه موسيقي از تصويب اين پيشنهاد و همچنين اهداي تنديس شجريان در جشن‌هاي خانه موسيقي خبر داد.شرايط برگزاري اين مراسم به گونه‌اي بود كه عملا شاهد دو جمعيت در محوطه توس بوديم؛ يكي محل تدفين كه حاضران در آن مهمانان ويژه، چهره‌ها و مسوولان فرهنگي و هنري بودند و ديگري جمعيت مردمي علاقه‌مندي كه پشت درهاي محوطه توس به احترام محمدرضا شجريان گرد آمده بودند. پس از آيين خاكسپاري مردم خواستار حضور همايون شجريان در ميان خود بودند كه به دليل ملاحظات بهداشتي اين امكان ميسر نشد. مراسم تشييع و تدفين محمدرضا شجريان در ساعت 10:15 دقيقه به پايان رسيد.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون