• ۱۴۰۳ پنج شنبه ۱۳ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4767 -
  • ۱۳۹۹ چهارشنبه ۲۳ مهر

پرفروش‌هاي داستاني به روايت مجله امريكايي

آرامگاه وحشي بافقي پيدا مي‎شود

پرفروش‌هاي داستاني به روايت نيويوركر
اين هفته رمان جديدي از «نيكولاس اسپاركس»   نويسنده پرفروش امريكايي در صدر فهرست جديد رمان‌هاي پرفروش نشريه نيويورك‌تايمز قرار گرفت. نيكولاس اسپاركس، نويسنده امريكايي خالق ده‌ها رمان پرفروش بار ديگر به فهرست پرفروش‌هاي داستاني نيويورك‌تايمز راه يافت. اين نويسنده با  رمان «بازگشت» در رتبه نخست پرفروش‌هاي داستاني جلد سخت اين هفته اين نشريه قرار گرفت. «اسپاركس» در اين رمان داستان دكتري در نيروي دريايي را روايت ‌مي‌كند كه از افغانستان به كاروليناي شمالي بازمي‌گردد و به دنبال اين اتفاق، دو زن زندگي‌اش را براي هميشه تغيير مي‌دهند. «ميدان جنگ» نوشته جيم بوچر ديگر عنوان جديد اين فهرست  به شمار مي‌رود كه در رتبه دوم قرار دارد. اين كتاب هفدهمين جلد از سري داستان‌هاي «درسدن» محسوب ‌مي‌شود. در اين كتاب «هري» بايد از نابودي شيكاگو توسط آخرين تيتان‌ها جلوگيري كند. رمان «غروب و صبح» اثر كن فولت كه پيش‌درآمدي بر رمان پرفروش «ستون‌هاي زمين»  است نيز ديگر اثر اين فهرست است.  مجموعه شعر «بنفشه پيچ‌خورده روي علف‌» اثر لانا دل ري خواننده و ترانه‌سرا در رتبه چهارم و «كتاب دو روش» نوشته جودي پيكوت كه داستان فردي را روايت مي‌كند كه پس از نجات يافتن از حادثه سقوط هواپيما براي پيدا كردن يك باستان‌شناس به مصر سفر مي‌كند نيز در جايگاه پنجم قرار دارد.
آرامگاه وحشي بافقي پيدا مي‎شود
مدفن وحشي بافقي كه سال‌‎هاست ناپيدا و به معمايي در دل تاريخ بدل شده، به گفته مدير كل ميراث فرهنگي يزد پس از گذشت حدود ۵۰۰ سال مشخص خواهد شد.
سيد مصطفي فاطمي به ايسنا گفت: در تاريخ از شغل وحشي بافقي و رفت‌وآمدها و شعرخواني او در محله پير و برج مطالب زيادي وجود دارد و براساس مستندات تاريخي، آثار و ساختارهاي دوره صفويه در زندگي او مشهود است. وي از وجود اختلاف نظرهايي در مورد مرگ وحشي بافقي ياد كرد و گفت: آنچه اكثريت به آن اجماع دارند، مربوط به فوت اين شاعر در سال ۹۹۱ هجري قمري است كه اشعار زيادي در مورد سال مرگ او سروده شده و اين تواريخ بيشتر مربوط به شعرايي مانند «ملاقطب شعرباف» و شعراي ديگري مانند «ميرحيدر معمايي» از ياران وحشي بافقي است. فاطمي اضافه كرد: «محمدعلي بيك»  ناظر بيوتات يزد در سال ۱۰۶۹ هجري قمري در عهد صفوي، سنگ قبري با اشعاري از او روي آن مهيا مي‌كند و قبر وي را سامان مي‌دهد. وي در مورد آرامگاه وحشي بافقي گفت: ما مي‌دانيم كه وحشي در محله پيربرج شعر مي‌سرود و پس از مرگش نيز همانجا سنگ قبرش را قرار دادند و چند سال بعد «شمس‌الدين محمد بافقي» گنبدي را روي سنگ قبر وحشي ساخت به‌طوري‌كه «محمد مفيد» در جامع مفيدي در سال ۱۰۷۲ به آن اشاره مي‌كند كه قبر و گنبد وحشي بافقي را مشاهده كرده است. مدير كل ميراث يزد در مورد شواهد تاريخي ديگري در خصوص شناسايي آرامگاه وحشي بافقي گفت: در سال ۱۲۴۵ هجري قمري، جعفري در جامع جعفري از وجود دروازه شاهزاده فاضل و ميداني به نام وحشي بافقي در مقابل اين دروازه ياد مي‌كند و در سال ۱۳۲۹ هجري قمري نيز «صدر ميرزا عليرضا» معروف به «صدرالعلما» حمامي در محل ميدان وحشي مي‌سازد و قبر در مجاورت گلخن حمام قرار مي‌گيرد. وي ادامه داد: در سال ۱۳۳۸ هجري قمري، «اميرحسين خان بختياري» حاكم يزد سنگ مزار را از گلخن حمام صدر بيرون مي‌آورد و در ميدان سعادت (در محل اداره ماليه و سازمان سرمايه‌گذاري كنوني يزد) قرار مي‌دهد اما اين مساله را در حالي شاهد هستيم كه در عكس ناپريل مالكوم كه متعلق به سال ۱۳۲۰ قمري است اثري از سنگ را در خود ندارد. فاطمي به تاريخ ۱۳۴۶ هجري قمري، مصادف با تاريخ ۱۳۰۶ شمسي اشاره كرد و در مورد آن تصريح كرد: «سيدحسين شكوهي» از شعراي يزد، محل جديد قبر وحشي بافقي را در ميدان سعادت گواهي مي‌دهد. وي با بيان اينكه در تصوير به جا مانده از افرادي با لباس بختيار در سال ۱۳۰۰ شمسي، گوشه قبر ساخته‌شده جديد در ميدان سعادت وجود دارد، گفت: در سال ۱۳۱۰ شمسي رضاخان دستور ايجاد خيابان‌هايي را در شهر صادر مي‌كند كه ايجاد خيابان پهلوي در مقابل كوچه اهروك منجر به تخريب آرامگاه وحشي بافقي مي‌شود و سنگ سفيدي كه محل سرودن شعر وحشي بوده را جابه‌جا كرده و در كنار كوچه مي‌گذارند. فاطمي با بيان اينكه در سال ۱۳۵۸ در محل جوي‌هرهر الماني براي او ساخته شده، گفت: سال ۱۳۷۵ خورشيدي، «سيد رضا بادي» محل دقيق قبر را نشان مي‌دهد و از سنگ آن در ابتداي كوچه معروفي كه وحشي بر آن مي‌نشسته و ياد مي‌كند اما اثري نيز از سنگ نبوده است. در اين سال‌ها نيز در حال بررسي شواهد بوديم كه بنابر اين شواهد مي‌توانيم ادعا كنيم در مقابل كوچه اروك (اهروك) در حد فاصل خيابان امام خميني و پياده‌رو مقبره فرخي يزدي قرار گرفته كه البته محل دقيق قبر نيز مشخص شده است.

 

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون