• ۱۴۰۳ جمعه ۱۴ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4768 -
  • ۱۳۹۹ پنج شنبه ۲۴ مهر

بيست و دومين سمپوزيوم صنعت فولاد ايران، معوقه ۱۳۹۸ برگزار شد

بيست و دومين سمپوزيوم صنعت فولاد ايران با موضوع «چالش‌هاي موجود در تامين مواد اوليه، تجهيزات، دانش فني و توسعه زيرساخت‌‌ها در رقابت‌‌پذيري محصولات فولادي» برگزار شد.
به گزارش خبرنگار روابط عمومي، سمپوزيوم صنعت فولاد ايران با حضور خداداد غريب‌پور، معاون وزير صنعت، معدن و تجارت و ساير مديران صنعت فولاد به همت انجمن آهن و فولاد ايران ۱۴ الي ۱۶ مهر ماه ۱۳۹۹ در نمايشگاه بين‌المللي جزيره كيش برگزار شد. دكتر خداداد غريب‌پور، معاون وزير صمت و رييس هيات عامل ايميدرو در مراسم افتتاحيه اظهار داشت: باتوجه به توسعه اكتشافات توسط ايميدرو، نگراني براي تامين سنگ‌آهن چشم‌انداز توليد ۵۵ ميليون تن فولاد نداريم. برخي ذخاير سنگ‌آهن اگرچه رو به اتمام است، اما معادن جديدي كشف شده است.
معاون وزير صنعت، معدن و تجارت با بيان اينكه براي دستيابي به هدف توليد ۵۵ ميليون تن فولاد، نياز به ۵ ميليارد يورو سرمايه‌گذاري است، افزود: اين ميزان سرمايه از محل منابع صنايع معدني قابل تامين است و باتوجه به توسعه اكتشافات به‌طور حتم اين هدف‌گذاري زودتر از موعد تعيين شده (سال ۱۴۰۴) محقق مي‌شود.
رييس هيات عامل ايميدرو سهم معدن و صنايع معدني در GDP كشور را ۲۶ ميليارد دلار اعلام كرد و گفت: باتوجه به ظرفيت‌هاي اين حوزه، اين سهم در اقتصاد كشور بايد افزايش يابد.
او گفت: با اكتشافات جديد، در پهنه ايران مركزي ذخيره ۵۰۰ ميليون تني سنگ‌آهن و همچنين به ذخايري در پهنه‌هاي آباده-جازموريان و بهرام گور دست پيدا كرديم.
غريب‌پور با بيان اينكه انجام يك ميليون متر عمليات حفاري در اين حوزه مورد توجه است، افزود: گزارش‌ها حاكي است ذخاير فعلي تا سال ۱۴۰۵ به اتمام مي‌رسد. باتوجه به شناسايي ظرفيت‌هاي جديد كه حاصل افزايش عمليات اكتشافات ايميدرو است (اكتشاف در ۴۰۰ هزار كيلومتر مربع طي سال‌هاي ۹۷ و ۹۸)، ذخاير درخشاني شناسايي شده است.
او گفت: به منظور توسعه اكتشافات، تعداد پيمانكاران حفاري در كشور كم است و براي حل اين مشكل، شركت‌ها تامين ماشين‌آلات موردنياز را مورد توجه قرار دهند.
رييس هيات عامل ايميدرو در بخش ديگري از سخنانش با اشاره به اقدامات معدني‌ها در تثبيت بازار بورس، گفت: بازار گرداني در بورس با حركت شركت‌هاي معدني آغاز شد و از صنايع معدني براي حمايت از دارايي ۶۰ ميليون نفر فعال در اين بازار قدرداني مي‌كنم. معدني‌ها با هدف متعادل شدن بازار سرمايه، در اختصاص اعتبار به صندوق بازارگرداني مشاركت دارند.
رييس هيات عامل ايميدرو تاكيد داشت: در سال جاري تا۵۰۰ ميليون يورو هدف‌گذاري در بومي‌سازي تجهيزات انجام شده است. رويكرد ايميدرو براي همكاري با دانشگاه‌ها، رويكردي «مساله‌محور» است.
غريب‌پور اظهار داشت: ۱۷۰ نياز تحقيقاتي در اين حوزه شناسايي شده و به دانشگاه‌ها اعلام كرده‌ايم. دانشگاه‌ها و مراكز علمي اذعان دارند كه رويكردي كه معدن و صنايع معدني با دانشگاه‌ها داشته، بي‌نظير بوده است.
غريب‌پور گفت: ايميدرو در بخش پژوهش طي 6 ماهه امسال، رشد ۵۰درصدي داشته است و رويكرد تقاضا محور كردن پژوهش‌ها براساس نياز اقتصاد معدن را مورد توجه قرار داده است.
معاون وزير صنعت، معدن و تجارت گفت: كميته‌‌اي بين انجمن آهن و فولاد و ايميدرو تشكيل شود تا نيازهاي صنعتي كه اين سازمان احصا كرده، دراختيار انجمن قرار بگيرد و تجارب بين دو مجموعه به اشتراك گذاشته شود.
غريب‌پور گفت: آماده هر نوع همكاري با سازمان‌هاي محيط‌زيست و انرژي اتمي هستيم تا توسعه در بخش معدن و صنايع معدني را هدايت كنيم.
علي محمدي، مديرعامل شركت فولاد خوزستان در پانل تخصصي سمپوزيوم فولاد معوقه ۱۳۹۸ اظهار كرد: در سال جهش توليد با اقداماتي كه اين شركت علي‌رغم همه مشكلات در زمينه‌هاي مختلف توليدي انجام داده است، توانسته‌ايم ركوردهاي توليد روزانه، ماهانه، فصلي و 6 ماهه را به ثبت برسانيم.
او با بيان اينكه اميدواريم روند توليد فعلي را در مجموعه فولاد خوزستان ادامه دهيم، افزود: در حوزه توليد، حدود ۵درصد از برنامه جلوتر هستيم و اميدواريم بتوانيم در پايان سال، ركورد توليد سالانه را بزنيم و افتخاري به افتخارات مجموعه فولاد خوزستان بيفزاييم.
او تصريح كرد: يكي از اولويت‌هاي اصلي شركت فولاد خوزستان، تامين نياز شركت‌هاي فولادي درون استان خوزستان بود و امسال حدود ۷۰درصد از محصولات فروش داخل شركت فولاد خوزستان به شركت‌هاي نوردي درون استان اختصاص داده شد.
محمدي بيان كرد: در سال جهش توليد به دنبال آن هستيم كه شركت‌هاي درون استان فعال شوند و نيازهاي مواد اوليه اين شركت‌ها را تامين كنيم.
او با اشاره به بحث صادرات گفت: باتوجه به سياست‌هاي وزارت صمت در جهت ارزآوري براي كشور، توانسته‌ايم تا حدودي موفق عمل كنيم و برنامه صادراتي شركت را محقق كنيم و ارزآوري خوبي براي كشور داشته باشيم.
مديرعامل شركت فولاد خوزستان ادامه داد: كارهاي توسعه‌اي در شركت فولاد خوزستان با سرعت و دقت خوبي در حال انجام است و اميدواريم طرح‌هاي توسعه‌اي شركت، از جمله طرح فولاد‌سازي شركت فولاد شادگان، افزايش ظرفيت فولاد سنگان، پست ۴۰۰ كيلو ولت و پروژه زمزم ۳ در زمان‌هاي معين‌ شده اجرايي شوند تا كارهاي توسعه‌اي شركت منجر به افزايش توليد و افزايش اشتغال شوند.
محمدي با اشاره به بحث مسووليت‌هاي اجتماعي اظهار كرد: در كنار سنگر توليد، در جبهه محروميت‌زدايي و خدمت به مردم نيز مشغول به كار هستيم. در حوزه‌هاي آموزشي، درماني، فرهنگي و همچنين عمراني اقداماتي در حال انجام است و هر جا كه احساس كنيم مردم به خدماتي در اين حوزه‌ها نيازمند هستند، قطعا ورود خواهيم كرد.
گزارش خبرنگار ما حاكي است، در اين رويداد از خدمات و حمايت‌هاي مجموعه فولاد خوزستان با اهداي لوح و تنديس، تقدير شد.
گفتني است بيست و دومين نمايشگاه بين‌المللي فولاد ايران (سمپوزيوم فولاد) با حضور ۲۵۴ شركت داخلي و خارجي در ۲۱۵ غرفه كه ۲۵۰ شركت داخلي و به دليل شرايط موجود و بيماري كرونا تنها ۴ شركت خارجي از دو كشور آلمان و اسپانيا در اين نمايشگاه شركت كردند؛ در مكاني به مساحت ۱۷۰۰۰ متر مربع در محل نمايشگاه‌هاي دايمي كيش در تاريخ ۱۴ تا ۱۶ مهرماه از ساعت ۱۷ الي ۲۲ برگزار گرديد.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون