• ۱۴۰۳ چهارشنبه ۱۲ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4771 -
  • ۱۳۹۹ سه شنبه ۲۹ مهر

كارزار ترامپ شكست را محتمل مي‌داند

هراس مارگزيده‌هاي دموكرات از ريسمان سياه و سفيد نظرسنجي‌ها

محمدحسين لطف‌الهي

 

كمتر از سه هفته تا زمان برگزاري انتخابات رياست‌جمهوري امريكا باقي مانده و كارزارهاي انتخاباتي تمام توان خود را به كار بسته‌اند تا كانديداي مدنظرشان بتواند رييس‌جمهور آينده ايالات‌متحده باشد. هر چند كه انتظار مي‌رفت در آستانه انتخابات نظرسنجي‌ها صورت واقعي‌تري به خود بگيرند و بتوانند شخص پيروز در رقابت‌‌ها را پيش‌بيني كنند اما هنوز كارزار هيچ كدام از دو كانديداي اصلي درخصوص نتايج نهايي انتخابات به جمع‌بندي نرسيده‌اند و نظرات متفاوت و متناقضي را در اين باره مطرح مي‌كنند.
در كارزار انتخاباتي دونالد ترامپ، در حالي كه فرصت‌هاي زيادي براي تغيير تاكتيك و سياست‌هاي انتخاباتي باقي نمانده ميان پيش‌بيني‌هايي كه از سوي جمهوري‌خواهان با تجربه و برخي نزديكان رييس‌جمهور مطرح مي‌شود تفاوتي محسوس وجود دارد. در عرصه عمومي، ترامپ و برخي از اعضاي كارزار انتخاباتي او تصويري خوش‌بينانه از انتخابات پيش رو ارايه مي‌كنند و مي‌گويند آنها تنها در صورتي بازنده خواهند بود كه تقلب اتفاق بيفتد. خود ترامپ و فرزندانش نيز زماني كه با رسانه‌ها ديدار مي‌كنند يا در تلويزيون حاضر مي‌شوند تلاش دارند با ناديده گرفتن نظرسنجي‌ها آنها را بي‌ارزش نشان دهند و بگويند واكنش‌هايي كه از افكار عمومي مشاهده مي‌شود از پيروزي جمهوري‌خواهان حكايت دارد. دونالد ترامپ حتي هرگونه احتمال شكست را نزديك به صفر مي‌داند و به‌طور كامل اين احتمال را رد مي‌كند. او روز جمعه در پاسخ به پرسشي در اين باره گفته بود «آيا اصلا مي‌توانيد متصور شويد كه من در انتخابات شكست بخورم؟»
در محافل خصوصي وضعيت به مراتب متفاوت‌تر از آن چيزي است كه جمهوري‌خواهان نشان مي‌دهند. به نوشته روزنامه نيويورك‌تايمز، تعدادي از كاركنان ارشد كارزار انتخاباتي ترامپ برخلاف شخص رييس‌جمهور معتقدند كه احتمال شكست به هيچ‌ وجه دور از ذهن نيست. آنها دور از چشم ترامپ و دوربين‌هاي تلويزيوني مي‌پذيرند كه وضعيت براي جمهوري‌خواهان وخيم است و شكست بيش از پيش به آنها نزديك شده است. اين وضعيت به گونه‌اي است كه برخي نزديكان ترامپ نظير مارك ميدوز، رييس كاركنان كاخ سفيد نيز در پشت پرده از رفتارهاي او در طول دوره بستري شدن در بيمارستان انتقاد كرده و گفته با توجه به ديدگاه ترامپ به انتخابات بعيد به نظر مي‌رسد پس از شكست در سوم نوامبر او به اجراي وظايفش  بپردازد.
بيل استيپين، مدير كارزار انتخاباتي دونالد ترامپ درباره وضعيت كنوني او به تعدادي از جمهوري‌خواهان ارشد گفته هر چند كه هنوز  راه‌هايي براي پيروزي رييس‌جمهور امريكا در انتخابات وجود دارد اما اين راه‌ها باريك هستند و شانس او چندان زياد نيست. نيويورك‌تايمز براساس 12 گفت‌وگو با استراتژيست‌هاي كارزار ترامپ نوشته است كه شكاف بسيار عميقي ميان تصور اين مشاوران و شخص رييس‌جمهور درباره نتايج انتخابات وجود دارد و مشاور ترامپ تصميم گرفته‌اند ضمن به كار گرفتن تمام تلاش‌شان براي بهبود وضعيت در فرصت كوتاه باقي مانده، تا حد ممكن شخص ترامپ را اميدوار نگه دارند و كاري كنند كه او  از توييتر دور  بماند.
مارگزيده‌ها
در ميان دموكرات‌ها نيز وضعيت پيش‌بيني‌ها دست‌كمي از آنچه در كارزار ترامپ مي‌گذرد، ندارد. هر چند كه در حال حاضر نظرسنجي‌ها از برتري جدي جو بايدن در سطح ملي و پيشتازي او در ايالت‌هاي ميدان نبرد روايت مي‌كنند، با اين وجود دموكرات‌ها باتوجه به تجربه سال 2016 و برتري مشابه هيلاري كلينتون در برابر ترامپ ميان خوش‌بيني و هراس سرگردانند و هنوز در كارزار آنها كسي از پيروزي قطعي سخن نمي‌گويد. روزنامه واشنگتن‌پست در اين باره مي‌نويسد: «نظرسنجي‌ها تصوير خوشبينانه‌اي از وضعيت فعلي جو بايدن ارايه مي‌كنند؛ او در سطح ملي برتري دو رقمي در برابر دونالد ترامپ دارد و در ايالت‌هايي حساس نظير ويسكانسين، ميشيگان و پنسيلوانيا نيز به ‌طور ميانگين با 8درصد پيشتاز است. با اين حال دموكرات‌ها يك‌بار ديگر اين حس را تجربه كرده‌اند و براي آنها وضعيت امروز به دژاوو مي‌ماند.» بيل بوول، يكي از دموكرات‌هايي كه باور نمي‌كرد ترامپ بتواند در سال 2016 هيلاري را شكست دهد، مي‌گويد: «مضطرب هستم و ميان نوعي خوش‌بيني  لجام گسيخته  و ترس گير افتاده‌ام.» 
نيك گورويچ، تحليلگر انتخابات در گروه «گلوبال استراتژي» معتقد است، هنوز هيچ كدام از دموكرات‌ها نمي‌توانند ادعا كنند كه مي‌دانند در ژانويه 2021 چه كسي رييس‌جمهور امريكا خواهد بود و آيا آنها مي‌توانند ترامپ را به رييس‌جمهوري تك دوره‌اي تبديل كنند يا نه. به گفته او، آنچه نظرسنجي‌ها مي‌گويند اين است كه در حال حاضر بايدن وضعيت بهتري در مقايسه با ترامپ دارد اما براساس همين داده‌هاي آماري مي‌توان گفت هنوز شانس براي پيروزي ترامپ نيز وجود دارد و نبايد اين شانس را ناديده گرفت. به نظر مي‌رسد دموكرات‌ها نيز اين واقعيت را پذيرفته‌اند و تلاش دارند در گفت‌وگو‌هايي كه با تامين‌كنندگان مالي و حاميان اصلي خود دارند آنها را از اين ريسك آگاه كنند. جين مالي ديلن، استراتژيست و از مديران ارشد كارزار جو  بايدن تاكيد دارد: «همه بايد بدانند نتايج نظرسنجي‌ها لزوما نشانگر نتايج پاياني انتخابات نيست و هر يك راي مي‌تواند در تعيين رييس‌جمهور بعدي تاثيرگذار باشد.» خانم ديلن معتقد است: «نظرسنجي‌ها تصوير درستي از راه رسيدن به 270 راي الكترال براي ما ترسيم نمي‌كند.» او گفته است: «ما مي‌دانيم حتي بهترين نظرسنجي‌ها نيز مي‌توانند اشتباهاتي داشته باشند و متغيرهايي مانند نرخ مشاركت ممكن است همه ‌چيز  را در  پايان تغيير  دهند.»
به گزارش واشنگتن‌پست، كميته ملي حزب دموكرات براساس مدل‌هاي نظرسنجي سناريو‌هايي را درخصوص نتايج انتخابات ترسيم كرده كه برخي آنها مي‌تواند براي خود دموكرات‌ها شوك‌آور باشد. براساس يكي از اين سناريوها جو بايدن خواهد توانست به 257 راي الكترال دست پيدا كند و دونالد ترامپ نيز مي‌تواند به 239 راي الكترال كالج دست يابد. در اين سناريو رقابت در سه ايالت نوادا، ميشيگان و پنسيلوانيا نزديك‌تر از آن توصيف شده كه بتوان راي الكترال آنها را پيش‌بيني كرد و شخص پيروز در آنها مي‌تواند برنده نهايي رقابت‌ها 2020 باشد. در سال 2016 در فاصله سه هفته مانده تا زمان برگزاري انتخابات رياست‌جمهوري هيلاري كلينتون براساس ميانگين نظرسنجي‌هاي RealClearPolitics در ميشيگان 12درصد و در پنسيلوانيا و ويسكانسين 7درصد برتري نسبت به رقيب جمهوري‌خواه خود داشت اما در نتايج پاياني انتخابات رياست‌جمهوري مشخص شد كه ترامپ توانسته در هر سه اين ايالت‌هاي تاثيرگذار به پيروزي دست يابد و پيروزي در اين سه ايالت نقش مهمي در انتخاب شدن او  به  عنوان رييس‌جمهور امريكا داشت.
هر چند اين سناريو‌ها و اشتباهات به معناي «سراب» بودن برتري بايدن نيست اما كارشناسان تاكيد دارند كه واقعيت‌هاي ميداني بسيار پيچيده‌تر از آن است كه بتوان با تكيه بر نظرسنجي‌ها از قطعي شدن پيروزي يكي از دو كانديدا سخن گفت و براساس آن به سياستگذاري پرداخت.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون