• ۱۴۰۳ چهارشنبه ۱۲ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4771 -
  • ۱۳۹۹ سه شنبه ۲۹ مهر

آخرين رييس جمهور

نوشته فرهاد والي

ترامپ در ماه جولاي 2017 در مصاحبه‌اي با نيويورك‌تايمز گفت كه مشكل استخوان پايش موقتي بوده است. يك بيماري «جزيي» كه تاثير قابل توجهي بر زندگي او نداشته است. ترامپ گفت دكتر رفتم و يك نامه براي مسوولان معافيت پزشكي به من داد. آنها هم قبول كردند. او نمي‌توانست نام دكتر را به خاطر بياورد. اظهارات ترامپ درباره مساله معافيت سربازي با قوانين رايج در زمان جنگ ويتنام براي گزينش سرباز همخواني ندارد و حافظه او در اين زمينه روشن نيست. او مي‌گويد مشكلش بر اثر مرور زمان حل شده. ترامپ هميشه مدعي است كه سلامت كامل دارد در مورد معافيت پزشكي گفت: مساله بزرگي نبود، اما به اندازه كافي مساله بود. وقتي كه خبرنگاران و ستاد انتخاباتي كلينتون سابقه سلامتي ترامپ را زير سوال بردند، دكتر خانوادگي او طي نامه‌اي نوشت كه دونالد ترامپ هيچ مشكلي از لحاظ سلامتي ندارد. از اين لحاظ دكتر خانوادگي او هم چيزي از مشكل پاي ترامپ نگفت. معافيت از خدمت سربازي راه را براي دونالد جوان كه تازه از دانشگاه وارتون فارغ‌التحصيل شده بود، باز كرد تا جانشين پدرش در شركت‌هاي ترامپ و پسر شود. شركتي كه مادربرزگش اليزابت بعد از وفات فِرِدريك تاسيس كرده و به فِرِد سپرده بود. در آن روزها ترامپ با خيال راحت به تماشاي برنامه لاتاري مي‌نشست كه همسن و سالانش را به جبهه فرا‌ مي‌خواند.
سال‌ها بعد در سپتامبر 2020، نشريه آتلانتيك گزارشي منتشر كرد كه حاكي از احساس واقعي رييس‌جمهور ايالات متحده به خدمت سربازي و افرادي بود كه براي امريكا جانفشاني كرده بودند. آتلانتيك نوشت: در سال 2018 وقتي كه ترامپ برنامه بازديد از گورستان سربازان امريكايي در نزديك پاريس را در لحظه آخر لغو كرد، بهانه‌اش اين بود كه چرخبال رياست‌جمهوري نتوانسته به دليل باران پرواز كند. اين ادعا دروغ بود. ترامپ نگران بود كه اوضاعي موي سرش در آن باران شديد آشفته شود و تصاوير مخابره شده توسط تلويزيون‌ها او را ژوليده نشان بدهند. در واقع او ارزشي براي فداكاري سربازاني كه با فاشيسم جنگيده بودند، قائل نمي‌شد. همان روز در يك مكالمه به يك كارمند ارشد كاخ سفيد گفته بود، نمي‌فهمم چرا من بايد به گورستان بروم؟ آنجا پر از افراد «بي‌عرضه» است. در همان سفر سربازان كشته شده در بلاوود فرانسه را «ساد‌ه‌لوح» خطاب كرده بود. درك ترامپ از مفاهيمي مانند ميهن‌پرستي، خدمت و فداكاري جالب توجه است. اين اظهارات از ديد بسياري از مردم ايالات متحده كه براي‌شان ارتش و خدمت سربازي مقدس است دردناك و غيرقابل پذيرش است. به خصوص وقتي از زبان فرمانده كل قوا آمده باشد. در تاريخ سياستي امريكا ابراز اين تحقير ارتش سابقه نداشته است، اما عملكرد ترامپ بعد از حمله به مك‌كين با روش مشابه هيچ صدمه‌اي به نامزدي او نزد. همچنان‌كه توهين به خانواده همايون خان، كاپيتان مسلمان ارتش امريكا كه در عراق  و در سال 2004 كشته شد، تاثيري بر هواداران او نداشت. ديدگاه ترامپ به وطن‌پرستي و خدمت از زمان جواني عوض نشده و حتي در مقام رياست‌جمهوري نتوانسته درك كند چرا امريكايي‌ها به اسراي سابق جنگ احترام مي‌گذارند و همچنين او نمي‌فهمد كه چرا خلباناني كه در جنگ سرنگون مي‌شوند مورد احترام ارتش قرار مي‌گيرند. با اين تفاسير مي‌توانيم درك كنيم كه چرا ترامپ از تمام نفوذ پدرش استفاده كرده كه از خدمت سربازي طفره برود. 
همسران  و  فرزندان  ترامپ 
ايوانا   زلنيشكووا  Ivana   Zelníčková
ايوانا ماري زلنيشكووا در فوريه 1949 در چكسلواكي آن روز متولد شد. پدرش ميلوش يك مهندس برق بود و مادرش ماريا،  اتريشي و اپراتور تلفن بود. ميلوش ايوانا را به اسكي تشويق مي‌كرد و ايوانا توانست با پيوستن به تيم اسكي كشورش به كشورهاي خارج از بلوك شرق سفر كند. ايوانا در سال 1972 از دانشگاه پراگ فوق‌ليسانس ورزش گرفت. در همان سال با يك مربي اتريشي ازدواج كرد و توانست بدون ممانعت مقامات كمونيست از چكسلواكي خارج شود. در سال 1972 از همسرش در كاليفرنيا به‌طور غيابي طلاق گرفت. او در آنجا به تدريس اسكي مشغول شده بود. سپس به كانادا رفت و در مونترال همزمان با تدريس، يك بوتيك اسكي راه انداخت. اقامت در مونترال به او فرصت داد كه در كلاس‌هاي شبانه انگليسي دانشگاه مك‌گيل شركت كند و زبان انگليسي بياموزد. همان سال‌ها به عنوان مدل لباس براي چند شركت معروف كانادايي هم كار مي‌كرد. در سال 1976 ايوانا زماني كه يك گروه مدل را همراهي مي‌كرد با دونالد ترامپ ملاقات كرد. روز هفتم آوريل 1977 ايوانا و دونالد در كليساي بزرگ ماربل ازدواج كردند. ايوانا و دونالد سه فرزند مشترك دارند، دونالد ترامپ جونيور (متولد 31 دسامبر 1977)، ايوانا ماري ترامپ، معروف به ايوانكا ترامپ، (متولد 30 اكتبر 1981) و  اريك ترامپ (متولد 6 ژانويه 1984) . 
ايوانا در مجموعه ترامپ پست مهمي گرفت. هفت سال عنوان مدير ارشد اجرايي موسسه ترامپ بود. از سال 1983 ايوانا مدير اجرايي و معاون مدير عامل در امور طراحي داخلي بود. همچنين او به عنوان مدير عامل هتل و كازينو قلعه ترامپ در آتلانتيك سيتي و بعدها مدير هتل پلازاي منهتن كار مي‌كرد. ايوانا ترامپ به زبان‌هاي آلماني، فرانسوي، چك، روسي و انگليسي مسلط بود و در سال 1988 به تابعيت امريكا رسيد. او زني پركار، پرشهامت و لايق بود. او عقايد و طرح‌هاي دونالد را به چالش مي‌كشيد. اينها دقيقا همان چيزهايي بود كه دونالد ترامپ از همسر اولش انتظار داشت. اختلافات دونالد و ايوانا كه مورد توجه رسانه‌ها بودند در تعطيلات خانوادگي كريسمس 1989 در كلرادو علني شد. بعدها ايوانا دعواي آنها در ملأ عام و داستان رابطه مخفي دونالد با مارلا مِي‌پلز Marla Maples را آشكار كرد. اين جدايي مورد توجه رسانه‌هايي كه اخبار سلبريتي‌ها را گزارش مي‌دادند، قرار گرفت. بعدها ايوانا در يك استشهاديه نوشت كه دونالد با خشونت موهايش را كشيده و به او تجاوز كرده است. اما پس از مذاكرات، در يك سند كه توسط وكلاي ترامپ به مطبوعات ارسال شد، نوشته شده بود ايوانا اذعان كرده كه منظورش تجاوز نبوده، بلكه او احساس كرده كه ترامپ با او رفتار نادرستي داشته است. 
به هر حال جزييات واقعي اين ماجرا به دليل قرارداد بين دونالد و ايوانا تاكنون محرمانه مانده است. طلاق اين دو در سال 1992 رسما ثبت شد. دونالد جونيور پسر بزرگ دونالد ترامپ كه 12 سال بيشتر نداشت و از اين حادثه خشمگين بود به ترامپ گفت، تو چطور مي‌تواني بگويي كه ما را دوست داري؟ ما را دوست نداري. تو خودت را هم دوست نداري. فقط پولت را دوست داري. ماريا مادر ترامپ به ايوانا گفت اين چه پسري بود كه من به وجود آوردم؟ 
نيويورك‌تايمز در گزارش 26 ژوئن 2018 مي‌نويسد: اين روزها ايوانا به‌ خاطر اينكه نمي‌خواهد زيادي در انظار عمومي ايالات متحده باشد بيشتر وقتش را در اروپا مي‌گذراند. حتي وقتي هم به ندرت يا در مراسمي با خبرنگاران روبه‌رو مي‌شود از اظهارنظر در مورد دونالد ترامپ خودداري مي‌كند. وقتي از او در يك مراسم شام در منهتن در مورد ترامپ پرسيدند، جواب داد واقعا وارد سياست نمي‌شوم. ايوانا در مراسم تحليف ترامپ شركت كرد اما در رديف اول نبود. دوستان نزديك ايوانا به تايمز گفتند كه بعد از گذشت 26 سال از طلاق آنها خيلي چيزها را فراموش كرده‌اند. ايوانا در مورد ترامپ حرف بدي نمي‌زند و گفته مي‌شود آنها هنوز از راه دور در تماس هستند. 
مارلا   مِي‌پلز
قرارداد وابسته به زناشويي، ناپشال Nuptial قراردادي است كه افراد ثروتمند، چه مرد و چه زن، هنگام ازدواج براي جلوگيري از زياده‌‌خواهي همسران‌شان امضا مي‌كنند. ترامپ كه حفظ ثروتش برايش خيلي مهم بود هم، با ايوانا يك قرارداد بسته بود كه دسترسي او را به اموال ترامپ محدود مي‌كرد. چند روز مانده به كريسمس دونالد براي ايوانا يك نسخه جديد قرارداد فرستاد كه به قطر يك دفتر تلفن بود. ايوانا از دفترش با ترامپ تماس گرفت و پرسيد اين چيست؟ ترامپ گفت ناپشال جديد است، 10 ميليون دلار مي‌گيري، امضا مي‌كني. ايوانا گفت ولي من الان وقت ندارم، درست قبل از كريسمس. با فشارهاي دونالد ايوانا امضا كرد. چند روز قبل ترامپ نامه‌اي از يك گزارشگر آتلانتيك سيتي گرفته بود كه از او درخواست حق‌السكوت كرده بود. آن گزارشگر مدعي شده بود كه از ترامپ و مارلا مي‌پلز در آتلانتيك سيتي عكس‌هايي در اختيار دارد. در آن قرارداد به ايوانا، 10 ميليون دلار پول نقد و يك خانه مجلل در ايالت كنتيكت مي‌رسيد. بعدها دونالد به گزارشگران گفت ايوانا 25 ميليون دلار گرفته. 
ترامپ روش‌هاي تحديد و تحقير كاري‌اش را به خانه آورده بود. به همه‌ چيز ايوانا ايراد مي‌گرفت، لباس پوشيدن، غذا خوردن، تربيت بچه‌ها و ظاهر و زيبايي ايوانا. اينها روش‌هاي ترامپ براي بيرون كردن ايوانا بود. همزمان او به مارلا يك آپارتمان مجلل در آتلانتيك سيتي داده بود. جايي كه مدام به آنجا مي‌رفت. در آن روزها ايوانا به ترامپ به درستي مي‌گفت چرا در شهري كه فرودگاه ندارد سرمايه‌گذاري مي‌كني؟ از نظر ايوانا و بسياري از افراد و بانك‌ها آتلانتيك سيتي جاي مناسبي براي سرمايه‌گذاري نبود. اما علاقه ترامپ به مارلا كه حالا ساكن آتلانتيك سيتي شده بود تمركز او را از بين برده بود. آن روزها ديگر ترامپ نمي‌توانست به خاطر وضعيت سلبريتي‌اش چيزي را پنهان كند. تمام ماجراي روابط پنهان او روي دكه روزنامه‌فروشي‌ها به نمايش گذاشته شده بود. اين موضوع براي بچه‌هاي ترامپ تاثيرات ناگواري داشت، چراكه اخبار مسخره در مورد پدرشان آنها را در مدرسه انگشت‌نما كرده بود. 
مارلا مِي‌پِلز در 27 اكتبر 1963 در كوهوتا Cohutta، ايالت جورجيا متولد شد. مادرش، آن لاكلار مي‌پلز، خانه‌دار و مدل بود. پدرش، استنلي ادوارد مِي‌پِلز، پيمانكار ساختماني در عين حال خواننده و ترانه‌سرا بود. مارلا دوره دبيرستان را در جورجيا گذراند. بعد از فارغ‌التحصيلي از دبيرستان مارلا در چند مسابقه دختر شايسته شركت كرد و چند جايزه از جمله دختر شايسته جورجيا، در سال 1984 و دختر شايسته هاوايي در سال 1985 را به دست آورد. از سال 1991 در برنامه‌هاي تلويزيوني اجراي شو را آغاز كرد و از سال 1992 در برنامه‌هاي موفق تلويزيوني ايفاي نقش كرد. اما او بيش از هر چيز، به عنوان همسر دوم ترامپ شهرت دارد. دونالد ترامپ و مارلا در 20 دسامبر 1993 در پلازا هتل نيويورك ازدواج كردند. در اين مراسم بيش از هزار مهمان برجسته از تجار و سلبريتي‌هاي روز حضور داشتند. حاصل اين ازدواج تيفاني آريانا Tiffany Ariana ترامپ (13 اكتبر 1993) است. اين ازدواج چهار سال بيشتر دوام نداشت. اين ازدواج به يك دعواي مبتذل و مسخره ختم شد. چيزي كه درخور مجلات زرد بود. ازدواج ترامپ با مارلا پنج ماه قبل از اينكه به مارلا طبق توافق ناپشال از يك‌ ميليون دلار به 5 ميليون دلار برسد به‌ سر رسيد و اين موضوع دوباره نشان داد كه ترامپ محاسبات مالي دقيقي در مسائل زناشويي مي‌كند. يكي از دوستان ترامپ به مجله پي‌پل People Magazine گفت، او اصلا نمي‌خواست با مارلا ازدواج كند. اين بيشتر يك شهوت بود. مارلا بسيار عاشق ترامپ بود. اما دونالد شخصي است كه فقط عاشق خودش است. از سوي ديگر مارلا در مصاحبه با نيويورك‌پست ترامپ را خود‌خواه و وسواسي خواند و گفت اين ازدواج روي يك خيال باطل ساخته شده بود. دونالد هرگز مردي نبود كه من مي‌خواستم. حرف‌هايش برايم كاملا بيگانه بود. خوشحالم كه از او دورم و سعي مي‌كنم به دورترين مكان ممكن از او بروم. دونالد در پاسخ به اين حرف‌ها گفت فقط مي‌گويم كه خيلي خوشحالم. مارلا مي‌پلز به حرفش عمل كرد و به دورترين مكان ممكن از دونالد رفت. او دخترش را برد و در كاليفرنيا بزرگ كرد.

 

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون