• ۱۴۰۳ جمعه ۱۴ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4773 -
  • ۱۳۹۹ پنج شنبه ۱ آبان

رويايي براي ماشه

احسان رستمي‌پور

ساحل ماشه يكي از نقاط خاطره‌انگيز جزيره كيش است. جايي كه در هجوم توريستي‌سازي جزيره، هويت قبلي خود را حفظ كرده و به همين دليل محل وقت‌گذراني كيشوندان و بومي‌هاي جزيره است. ماشه ساحلي ساده و ماسه‌اي است كه زماني محل زندگي بومي‌هاي جزيره بوده است. زماني كه قرار شد خانواده پهلوي دوم به جزيره بيايند و بعدتر اين جزيره تبديل به مقصد گردشگري شود، ساحل مرغوب شرقي جزيره آرام‌آرام از سكنه خالي شد.
 بومي‌ها به سمت ديگر جزيره رفتند تا ساحل ماسه‌اي كيش كه رو به طلوع دارد، براي استفاده‌ها‌ي مختلف خالي باشد. حالا خط ساحلي شرق جزيره پر از جاذبه‌هايي همچون هتل، ساختمان و امكانات ديگر شده اما حد شمال شرقي جزيره كه ساحل ماشه در آن قرار دارد، هنوز خالي است. سال‌ها پيش براي ساخت اسكله در ساحل زيباي ماشه شروع به كار كردند، اما زور اسكله به زور خاطره جمعي كيشي‌ها از ماشه نرسيد و از آن ساخت و ساز حالا هشت پايه بتوني در آب باقي مانده است. پايه‌هاي بتوني نيمه كار حالا خودشان را به منظره طلوع خورشيد در ماشه، ميخ كرده‌اند. اين پايه‌ها بيش از هر چيز يادآوري اقدامات ضربتي و نسنجيده در كيش هستند.
 اقداماتي كه مديران دوره‌هاي مختلف جزيره بدون در نظر گرفتن آينده آنها، اجرايي كرده و برخي از آنها حالا تبديل به معضلي براي جزيره كيش شده است. ساحل ماشه، ساحل قصه و خاطره است. نشستن رو به ساحل درهاي قصه و داستان را باز مي‌كند. كنار ساحل ماشه قديمي‌ترين مسجد جزيره قرار دارد؛ مسجد تاريخي ماشه. گفته شده اين مسجد را 120 سال پيش عبدالحسين نور، تاجر مرواريد ساخته و حالا تنها بناي باقي مانده از ماشه است. اين بنا با معماري بومي و خاص خود بخشي از تاريخ جزيره كيش است، تاريخي كه در فهرست آثار ملي ثبت شده و براي اهالي محل مقدسي است. مسجد ماشه پناهي براي صيادان و دريانوردها بوده و آنها قبل از رفتن به دل دريا در اين مسجد نيايش مي‌كردند. اين مسجد حالا پناه ساحل ماشه است و با ثبتش در فهرست آثار ملي، اين ساحل را از بلند مرتبه‌سازي و ساخت و ساز محفوظ نگه داشته است. اما هشت ستون نيم‌ساز اسكله در درياي ماشه حالا مسوولان جزيره كيش را به اين فكر انداخته است تا طرحي در اين ساحل پياده كنند. چند سالي است كه حجم‌ها و طرح‌هاي هنري در سواحل كيش اجرايي مي‌شوند تا نشانه‌هاي ديدني و مورد توجه در ساحل ساخته شود. 
شركت عمران، آب و خدمات منطقه آزاد كيش اين‌بار اما به جاي سفارش يك طرح براي اجرا در ساحل ماشه، انتخاب اين طرح را در بستر سمپوزيومي قرار داده است. طراحان، مجسمه‌سازان و معماران از سراسر كشور در چهار ماه گذشته مشغول طرح‌زني براي ساحل ماشه بودند. طرحي‌هايي كه قرار است منظره و زيست تاريخي و طبيعي ماشه را تحت تاثير قرار ندهد. به تازگي نمايشگاهي در جزيره از ماكت‌هاي طرح‌هاي ارسالي به سمپوزيوم برپا شده و هيات داوران بدون اعلام يك برنده قطعي، سه طرح را برگزيده‌اند. حالا طرح‌هاي برگزيده قرار است سر و ساماني بگيرند تا يكي از آنها در ساحل زيباي ماشه به اجرا گذاشته شود. مسوولان جزيره كيش در حيطه آزمايشي ديگر قرار دارند، راه تازه‌اي كه براي ساخت يك نشانه ديدني در جزيره طي كرده‌اند به نقطه حساسي رسيده است. نقطه‌اي كه مي‌تواند در كنار تجربه هشت ستون نيمه‌كاره ماشه، تاريخ اين ساحل را حفاظت و بر زيبايي ماشه اضافه كند.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون