• ۱۴۰۳ پنج شنبه ۱۳ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4775 -
  • ۱۳۹۹ سه شنبه ۶ آبان

واكنش حزب اتحاد و 2 حقوقدان به مرگ مهرداد سپهري

فراز و فرود قتل در خيابان

مردي با دستبند به ميله‌اي آبي رنگ بسته شده، جملاتي مبهم به زبان مي‌آورد كه به ‌دليل كيفيت پايين ويديو مشخص نيست. هنوز به ثانيه شانزدهم ويديو نرسيده، مامور پليس جلو مي‌آيد، دستش را از ميان دست‌هاي مردي كه جلوي صورتش را پوشانده رد مي‌كند، اسپري فلفل را از نزديك به صورتش مي‌پاشد و مي‌گويد: «حالا فحش بده!» ادامه ويديو هم به آزار اين جوان دست بسته با شوكر از سوي مامور پليس مي‌گذرد و بعد تصاويري مات و مبهم از محل آزار و اذيت اين فرد هنگام شناسايي جسد توسط خانواده‌اش كه پايان‌بخش ويديوي تلخي است كه بارها و بارها در فضاي مجازي ديده شد. سوم آبان بود كه اين ويديوي حدودا 90 ثانيه‌اي در فضاي مجازي منتشر و خيل واكنش‌ها را به اين خبر برانگيخت كه يك مامور نيروي انتظامي در مشهد، مردي به نام مهرداد سپهري را با دست‌هاي بسته در شهرك حجت مورد آزار و اذيت قرار داده است. ماجرايي كه به ‌گفته خانواده مهرداد سپهري باعث شده او پيش از انتقال به بيمارستان، جان خود را از دست بدهد. اگرچه اين ويديو حدود يك هفته بعد از وقوع حادثه‌اي منتشر شد كه روز 27 مهرزندگي اين جوان مشهدي را پايان داد، اما گذر زمان باعث كاهش واكنش‌ها به اين ماجرا نشد. ماجرايي كه اگرچه رييس قوه قضاييه از آن به عنوان «عمليات رواني دشمن براي تضعيف نيروي انتظامي» ياد كرده اما چنان افكار عمومي را درگير خود كرد كه با گذشت 2 روز از انتشار ويديو، هنوز بازخوردهاي داخلي به آن ادامه دارد و اگرچه خبرگزاري تسنيم با انتشار ويديويي مربوط به بازه زماني پيش از دستگيري اين فرد، از رفتار خشن او پيش از رسيدن پليس گزارش داد، اما نكته مطرح شده از سوي افكار عمومي اين بود كه او حتي اگر مجرم بود، زماني كه پليس او را دستگير كرده و با دستان بسته، ديگر توان انجام اقدامي ندارد، چرا همچنان مورد آزار و ضرب و شتم قرار گرفته است؟! پرسشي كه كمتر از يك ماه پيش و درپي انتشار ويديوي ديگري از ضرب و شتم و خيابان‌گردي و تشهير افرادي توسط پليس و به عنوان «شرور محله مشيريه» مطرح شده و جاي خالي رعايت حقوق متهمان را يادآور مي‌شد. 
اگرچه آن زمان قاضي‌القضات درپي واكنش افكار عمومي به آن ماجرا، تاكيد كرد كه تعرض به متهم ولو اوباش، قطعا مجاز نيست اما بار ديگر، اتفاقي مشابه در فاصله‌اي كمتر از يك ماه اين بار در مشهد و به شكلي ديگر تكرار شد و اين‌بار سيدابراهيم رييسي در واكنش به ماجراي مشهد، علاوه ‌بر تاكيد بر اينكه «هر گونه تخلف در هر دستگاهي نسبت به هر كسي قابل تعقيب و پيگيري است و خود دستگاه‌ها هم تخطي از قانون را نمي‌پسندند و با آن برخورد مي‌كنند» اما انتشار اين ويديو را كه اولين‌بار از سوي يكي از رسانه‌هاي فارسي‌زبان مستقر در لندن پخش شد، «تحركات دشمن» و «سوءاستفاده» خواند. 
 خشونت بي‌دليل
نكته اما اينجاست كه منشا انتشار اين ويديو، در اصل حادثه رخ داده تفاوتي ايجاد نمي‌كند. مهم رفتار خلاف قانون مامور پليس است كه ظاهرا در نتيجه آن يك انسان حتي به فرض متهم بودن، جان خود را از دست داده است. حالا چنانكه نعمت احمدي، حقوقدان گفته اقدام اين مامور را «قتل عمد» بدانيم، به نظر مي‌رسد كه ديگر نمي‌توان با تعابيري چون «تحركات و عمليات رواني» دشمن براي تضعيف نيروي انتظامي، واقعيت رخ داده را ناديده گرفت و شايد بايد خوشحال بود كه انتشار چنين ويديويي، باعث اطلاع از تخلف صورت گرفته شده و مي‌تواند احتمال بروز چنين اتفاقي را در آينده كاهش داد. چنانكه نعمت احمدي در گفت‌وگو با مدارا گفته باتوجه به اينكه مهرداد سپهري، به گفته شاهدان عيني قبل از رسيدن به بيمارستان جان خودش را از دست داده، در نتيجه ماموران نيروي انتظامي بايد درباره آنچه بر آقاي سپهري گذشته است، پاسخگو باشند. اين حقوقدان با تاكيد بر اينكه پزشكي قانوني بايد نظرش را اعلام كند اما گفته در صورتي كه عمل اين مامور پليس در برخورد با مرحوم مهرداد سپهري خارج از وظيفه‌اش بوده، اين قتل مي‌تواند قتل عمد محسوب شود.كامبيز نوروزي اما به‌طور قطع رفتار اين مامور را خارج از وظيفه‌اش مي‌داند. او با اشاره به ويديوي منتشر شده، به پايگاه خبري مدارا گفته كه در ويديويي كه ما از اين جوان مشهدي به نام مهرداد سپهري مي‌بينيم، كاملا پيداست كه او به‌طور كامل در اختيار پليس است و دستبند به دست دارد و به يك ميله بسته شده است و از همين موضوع نتيجه‌گيري كرده كه هيچ دليلي براي اينكه رفتار خشونت‌باري از سوي مامور پليس با او شود، وجود ندارد. اين روزنامه‌نگار و حقوقدان معتقد است كه حتي اگر اين فرد توهين و فحاشي كند، باز هم دليل نمي‌شود كه مامور نيروي انتظامي با شوكر و اسپري فلفل با فرد متهم برخورد كند و بر همين اساس رفتار اين نيروي پليس با مهرداد سپهري را «مقاير ضوابط و مقررات قانوني» مي‌داند. از ديگر سو در حالي‌كه نحوه مرگ مهرداد سپهري، براي بسياري از كاربران فضاي مجازي، يادآور قتل جورج فلويد توسط پليس امريكا بود،  كامبيز نوروزي اين را به خاطر آنچه تفاوت وضعيت جامعه ايران و امريكا مي‌داند، مقايسه‌اي «بي‌دليل» مي‌خواند.

واكنش حزب اتحاد به مرگ سپهري
 همزمان حزب اتحاد ملت در بيانيه‌اي خواستار رسيدگي شفاف، قانوني، فوري و قاطع به اين حادثه از سوي قوه قضاييه شد و اعلام كرد: انتظار دارد تا نيروي انتظامي نيز براي مديريت امور به نحوي كه شاهد تكرار چنين وقايع تلخي در هيچ سطحي و در هيچ مكاني اعم از خلوت بازداشتگاه‌ها و ملأعام نباشيم، تمهيداتي فراهم كرده و به اطلاع عموم برساند.»

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون