• ۱۴۰۳ پنج شنبه ۱۳ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4778 -
  • ۱۳۹۹ شنبه ۱۰ آبان

آخرين رييس جمهور

نوشته فرهاد والي

او بارها به چين حمله كرد. او گفت، كسي در مورد وضعيت بيكاري صحبت نمي‌كند. كسي در مورد چين صحبت نمي‌كند. آخرين باري كه كسي به ما گفت، چين دارد ما را مي‌كشد كي بود؟ آنها ارزش پول‌شان را پايين مي‌آورند به سطحي كه كسي نمي‌تواند باور كند. براي شركت‌هاي ما رقابت را غيرممكن كرده‌اند. غيرممكن. آنها دارند ما را مي‌كشند. ترامپ اين روش و اين طرز حرف زدن را تا به امروز ادامه داده است، استفاده از آمار اشتباه و ساختگي، اتهام‌هاي بي‌اساس و تكرار آنها. 

مبارزات درون حزبي
آن روزها افراد زيادي دونالد ترامپ را جدي نگرفتند. در ماه ژوييه ليندزي گرهام Lindsey Graham سناتور كهنه‌كار كاروليناي جنوبي ترامپ را بي‌شعور خواند و گفت، انتخاب ترامپ به معناي پايان حزب جمهوري‌خواه خواهد بود. ترامپ در پاسخ گفت ليندزي به نظرم مرد باهوشي نمي‌رسد. او گفت يك چند سال پيش گراهام براي كمك سياسي از او گدايي مي‌كرده است. در يك اتفاق غيرمنتظره ترامپ موبايلش را از جيبش در يك گردهمايي انتخاباتي بيرون آورد و شماره شخصي گراهام را بلند خواند و از هوادارانش خواست به او زنگ بزنند. گراهام در جواب گفت، هيچ كاري از دونالد بعيد نيست، من تعجب نمي‌كنم. همان دوشنبه گراهام به سي‌ان‌ان گفت ترامپ تبديل به يك خر احمق شده. گراهام پيش‌بيني كرد كه اين آخر خط براي ترامپ است، مردم امريكا از اين بچه‌بازي خسته شده‌اند. 
مبارزات انتخاباتي با حرف‌‌هاي جنجال‌انگيز شروع شد و ادامه يافت. او روز هفتم دسامبر 2015 اعلام كرد كه در صورت پيروزي از ورود مسلمانان به ايالات متحده جلوگيري مي‌كند. او گفت ممنوعيت ورود مسلمانان تا زماني كه معلوم شود اين كشور در مورد اجازه ورود به مسلمان چه غلطي مي‌كند، ادامه خواهد يافت. اين موضوع با اعتراضات شديد هواداران حقوق بشر و حقوق‌دانان محافظ قانون اساسي روبه‌رو شد. در قانون اساسي ايالات متحده تبعيض بر اساس مذهب ممنوع است. اما ترامپ تا زمان انتخابات و بعد از آن روي اين موضع پافشاري كرد. 
ترامپ كه از ابتدا به مكزيك و شهروندان آن كشور توهين كرده بود، مدعي شد كه در صورت موفقيت در مرز اين دو كشور يك ديوار بسازد. اين موضوع باعث خنده بسياري از كارشناسان شده بود. مكزيك با ايالات متحده يك مرز 3145 كيلومتري دارد كه از كوه، كوير و دره‌هاي خوفناك و غيرقابل دسترس مي‌گذرد. ساخت اين ديوار نه تنها از لحاظ اقتصادي بلكه از لحاظ مهندسي ممكن نيست. او مدعي شد كه هزينه ساخت اين ديوار را از مكزيك مي‌گيرد. رييس‌جمهور مكزيك هم در پاسخ گفت ما پولي براي ديوار به كسي نمي‌دهيم. هر بار كه گزارشگران از ترامپ پرسيدند كه چگونه مي‌خواهد مشكلات مالي و فني مربوط به ساخت ديوار را حل كند، جواب مي‌داد حالا كه اين را پرسيدي ارتفاع ديوار 3 متر بيشتر شد. او با بيشتر كردن ارتفاع ديوار خيالي سعي مي‌كرد افراد را مرعوب كند و از پاسخ جدي طفره مي‌رفت. ترامپ مدعي بود كه مهاجران مكزيكي مسوول جرم و جنايت در ايالات متحده هستند. اين ادعا بارها توسط سازمان و ارگان‌هاي مسوول با استناد به آمارها رد شده بود. 
شركت‌ها و سازمان‌هاي بزرگ امريكايي هم از حملات ترامپ در امان نماندند. روز 18 ژانويه 2016 ترامپ در يك گردهمايي ديگر به مديران شركت اپل حمله كرد. او آنها را متهم كرد كه مشاغل امريكايي را به كشورهاي ديگر صادر و در آن كشورها كارگران خارجي را استخدام مي‌كنند. در اين سخنراني ترامپ سعي كرد به ‌طور ناشيانه از آيات انجيل استفاده كند. او سعي داشت كه با افراد مذهبي ارتباط برقرار كند در صورتي كه بعدها مشخص شد، آيات انجيل را به ‌درستي نمي‌خواند. سخنراني او بعد از موفقيتش در انتخابات مقدماتي ميان‌حزبي ايالت نوادا به يك افتضاح در ميان سياستمداران تبديل شد. ترامپ گفت، ما با راي مسيحيان انجيلي برديم. ما با راي جوانان برديم. ما با راي پيرها برديم. ما با راي تحصيل‌كردگان برديم. ما با راي بي‌سوادها برديم. من عاشق بي‌سوادها هستم. 
روز 21 آگوست 2016 ترامپ به همه نشان داد كه او را دست‌كم گرفته‌اند. او با فراخواندن هوادارانش در شهر موبيل آلاباما يكي از بزرگ‌ترين گردهمايي‌هاي سياسي تاريخ انتخابات امريكا در مرحله مقدماتي را شكل داد. ستاد او مجبور شد كه محل گردهمايي را دو بار عوض كند و درنهايت در استاديوم ورزشي موبيل بين 20 تا 30 هزار هوادار براي ديدن ترامپ آمدند. او هوادارانش را به خشونت تشويق مي‌كرد. به افرادي كه براي اعتراض به اظهارات او آمده بودند، حمله مي‌كرد و به هوادارانش اجازه مي‌داد به‌ طور فيزيكي درگير شوند. درگيري‌هاي معترضين با هواداران ترامپ بارها به زدوخورد كشيد. او هر بار در تلويزيون ظاهر مي‌شد و از حركات خشونت‌آميز هوادارانش حمايت مي‌كرد. روز نهم مارس 2016 در كاروليناي شمالي يك هوادار ترامپ به صورت يك معترض خاموش مشت زد. پليس فرد خاطي را دستگير اما بعد او را آزاد كردند. 5 افسر پليس به خاطر قصور در انجام وظايف از كار تعليق شدند. 
روز 24 نوامبر در يك گردهمايي در كاروليناي جنوبي ترامپ اداي يك گزارشگر نيويورك تايمز كه معلول جسمي است را درآورد و با دلقك‌بازي و تحقير معلوليت آن خبرنگار، هوادارانش را خنداند. سِرج كوواسكي، خبرنگار نيويورك‌تايمز ادعاي دروغين ترامپ در مورد جشن گرفتن و پايكوبي مسلمانان امريكايي در نيوجرسي در روز واقعه 11 سپتامبر را به چالش كشيده بود. ترامپ بدون داشتن هيچ سندي مدعي شده بود، مسلمانان مقيم نيوجرسي شب 11 سپتامبر گرد هم آمده و كشته شدن هزاران هموطن بي‌گناه خود را جشن گرفته‌اند. ادعايي كه هيچ ‌وقت به اثبات نرسيد. 
بندازش زندان، شعاري بود كه طرفداران ترامپ درباره هيلاري كلينتون مي‌دادند. آنها خواستار زنداني شدن نامزد حزب دموكرات به خاطر مساله ايميل‌هايش بودند. ترامپ تا پيش از نوامبر 2018 جواب مي‌داد فقط مي‌خواهد در انتخابات او را مغلوب كند. اما روز هشتم نوامبر به هوادارانش گفت ،يواش يواش داريد من را هم قانع مي‌كنيد. تهديد هيلاري به زندان در صورت انتخاب شدن مجدد، افراد آزاديخواه و دموكراتيك را به هراس انداخت. چراكه زنداني كردن رقباي انتخاباتي نه تنها در ايالات متحده سابقه ندارد بلكه اساسا يادآور اتفاقات كشورهاي جهان سوم است. روشي كه امريكايي‌ها با آن در ظاهر هم كه شده هميشه مخالفت خود را نشان مي‌دهند. 
از جمله ديگر اظهارات مسخره ترامپ كه براي هوادارانش خريدار داشت، ادعايي در مورد باراك اوباما بود. در يك گردهمايي ديگر در فلوريدا روز دهم آگوست 2016 ترامپ مدعي شد كه رييس‌جمهور امريكا باراك اوباما، داعش را تاسيس كرده است. او گفت اوباما موسس داعش است. از خيلي لحاظ آنها به او احترام مي‌گذارند. دونالد ترامپ روز قبل در كاروليناي شمالي اشاره كرده بود كه در صورت مغلوب شدنش در انتخابات ممكن است برخي از هوادارانش دست به اسلحه ببرند. او گفت هواداران آزادي حمل اسلحه در صورت انتخاب شدن هيلاري كلينتون ساكت نمي‌مانند. بعدها گفت منظورش تهديد به اقدام مسلحانه نبوده است. 
همچنين ترامپ با تد كروز يك دعواي شخصي را آغاز كرد. او كروز را «Lyin ‘Ted» تد چاخان خواند و به همسر كروز گفت بدتركيب زشت. مدعي شد كه پدر كروز در قضيه ترور جان اف كندي دست داشته است. كروز به او پاسخ داد و ادعاهاي ترامپ را «كاملا غيراخلاقي» خواند.

رقابت‌هاي درون حزبي مناظره اول
مناظره با نوار بهداشتي
اولين مناظره زنده رقابت‌هاي درون حزبي جمهوري‌خواهان روز 6 آگوست 2015 در كليولند اوهايو برگزار شد. اين مناظره دو ساعته توسط فاكس‌نيوز برگزار شد. از ميان داوطلب‌هاي نامزدي رياست‌جمهوري 10 نفر كه در نظرسنجي‌ها پيش بودند، دعوت شده بودند كه در اين برنامه شركت كنند. اين شب كاملا از آن دونالد ترامپ بود. بيندگان گاهي فراموش مي‌كردند كه 9 كانديداي ديگر هم روي استيج بودند. از آغاز توجهات را جلب خود كرد. حضار در سالن حرفه‌اي را بيش از همه تشويق مي‌كردند. مگين كلي Megyn Kelly مجري پرطرفدار فاكس نيوز او را به عنوان يك تاجر معرفي كرد. چراكه دونالد سابقه سياسي يا پيش از آن در هيچ انتخاباتي شركت نكرده بود. در پاسخ به سوال بِرِت بيير Bret Baier كه از داوطلبان پرسيد آيا كسي در ميان شما هست كه در صورت عدم موفقيت در حزب جمهوري‌خواه حاضر باشد به عنوان كانديداي مستقل نامزد شود، ترامپ دستش را بلند كرد. با اين كار ترامپ نشان داد كه هيچ تعهدي به جمهوري‌خواهان ندارد. 
اما نكته برجسته شب وقتي بود كه مگين كلي از ترامپ با اشاره به اظهارات پيشين ترامپ در مورد زنان پرسيد. او پرسيد شما قبلا به زناني كه خوشتان نيامده القابي مانند خوك چاق، سگ، حيوانات مشمئز و منزجر‌كننده داده‌ايد. ترامپ در جواب گفت اينها را فقط به رُزي اودونالد، گفتم. رزي اودونالد يك كمدين زن مشهور است. كلي گفت نه فقط به او گفته‌ايد به افراد زياد ديگري هم گفته‌ايد، حساب توييتر شما پر است از دشنام به خانم‌ها. ترامپ جواب داد، مشكل اين كشور اين است كه همه سعي مي‌كنند طوري حرف بزنند كه از لحاظ سياسي قابل پسند باشد و حرف دلشان را نمي‌زنند. رُزي ادونالد در جواب در يك توييت با تمسخر گفت حالا بيا اين حرف‌ها را براي بچه‌هايت توضيح بده. او به اين موضوع اشاره كرد كه توضيح دادن اين نوع دشنام‌ها به زنان از زبان داوطلب حزب جمهوري‌خواه براي كودكان بسيار سخت است. ديگر داوطلبان از جمله رند پال Rand Paul نماينده مجلس، كريس كريستي Chris Christie فرماندار نيوجرسي، تد كروز Ted Cruz سناتور از تگزاس و ماركو روبيو Rubio Marco سناتور از فلوريدا در برابر سخنان جنجال‌آميز ترامپ رنگ باختند. 
دونالد ترامپ در آن شب اعتراف كرد كه به ستاد انتخاباتي كلينتون براي انتخابات سنا در سال 2001 كمك كرد و گفت من به همه افرادي كه روي اين استيج هستند، پول داده‌ام. او گفت من به كلينتون گفتم بايد به جشن عروسي من بيايي و او چاره‌اي نداشت جز اينكه بيايد چراكه من به او براي مقاصد سياسي‌اش پول داده بودم. جب بوش Jeb Bush فرماندار سابق فلوريدا شب خوبي نداشت. او نتوانست جواب‌هاي خوبي در مورد مساله مهاجران يا آموزش و پرورش بدهد. موضوع جنگ پرفضاحت عراق كه برادر او شروع كرده بود چند بار دامنگير جب بوش شد. در آن شب ديگر معلوم بود، بوش شانسي براي اينكه سومين رييس‌جمهور خانواده‌اش شود، ندارد. او با بزدلي اظهارنظر پيشين خود در مورد ترامپ كه او را يك دلقك و گاوميش خطاب كرده بود، تكذيب كرد. بوش قبلا در گزارشي كه در پوليتيكو منتشر بود دونالد ترامپ را يك دلقك، احمق و گاوميش خوانده بود. مگين كلي از فرماندار سابق فلوريدا پرسيد كه چرا چنين حرف‌هايي زده. بوش گفت:«هيچ كدام درست نيست. نه اين درست نيست اما من گفته‌ام كه زبان آقاي ترامپ تفرقه‌افكن است.» ترامپ از بوش بابت پس گرفتن اظهاراتش تشكر كرد. به رغم نظر تحليلگران كه فكر مي‌كردند، كار ترامپ ديگر تمام شده اولين مناظره براي ترامپ يك موفقيت كامل بود. 
به گزارش سي‌ان‌ان فرداي آن ‌روز هفتم آگوست ترامپ يك جنگ تمام عيار عليه مگين كلي به راه انداخت. او گفت كه كلي سوالات بسيار نابجايي از من پرسيد، او واقعا بايد از من معذرت بخواهد. مي‌توانستيد ببينيد كه خون از چشمانش بيرون مي‌زد، خون از يك جاي او بيرون مي‌زد. اشاره تحقيرآميز او به مسائل زنانه و عادت ماهيانه خشم بسياري را برانگيخت. او در مصاحبه ديگري گفت، كلي روزنامه‌نويس خوبي نيست. ترامپ كار را در توييتر بالاتر برد. كلي گفت كه براي اينكه كارش را به نحو احسن انجام داده، معذرت نمي‌خواهد. كار تا آن حد بالا گرفت كه راجر ايلز دوست و هوادار ترامپ طي يك نامه از او خواست كه معذرت‌خواهي كند. پيشنهادي كه ترامپ رد كرد. ترامپ سعي كرد با بايكوت خبري فاكس‌نيوز قدرتش را به همه نشان دهد. كاري كه با موفقيت انجام شد. به نظر مي‌رسيد ترامپ غيرقابل توقف شده است. او به ‌درستي فهميده بود كه حساب توييترش بستر بهتري از تمام شبكه‌هاي تلويزيوني براي ارتباط با هوادارانش است.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون