• ۱۴۰۳ سه شنبه ۱۸ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4788 -
  • ۱۳۹۹ پنج شنبه ۲۲ آبان

«تام جونز، كودك سرراهي» بازنشر شد

مهم‌ترين اثر فيلدينگ با ترجمه كريمي حكاك

اسماعيل ساغري

 

رمان «سرگذشت تام جونز، كودك سرراهي»  اثر هنري فيلدينگ با ترجمه  احمد كريمي‌حكاك باز نشر  شد.
اين رمان بلند را نشر نيلوفر در يك‌هزار و 120 صفحه به تازگي در شمارگان يك‌هزار و 100 نسخه به چاپ چهارم رسانده است. در يادداشت مترجم در آغاز كتاب آمده است:«اين كتاب ترجمه فارسي متن كامل رمان «سرگذشت تام جونز، كودك سرراهي» اثر هنري فيلدينگ نويسنده انگليسي قرن هيجدهم است كه همراه با مقدمه‌اي تحليلي و يادداشت‌هايي در توضيح برخي اشارات تاريخي، اجتماعي و ادبي متن اثر به خواننده فارسي زبان تقديم مي‌شود. كريمي‌حكاك انگيزه خود از ترجمه اين كتاب را «برداشتن گامي در راه آشنايي فارسي‌زبانان  با  متون اصلي و اصيل ادبيات جهان عنوان كرده است.»
هنري فيلدينگ، نويسنده‌ قرن هيجدهمي بود كه 22 آوريل 1707 در ايست استور سامرست به دنيا آمد. او را بنيانگذار سبك رئاليسم در ادبيات انگلستان مي‌خوانند. با وجود توانايي‌هاي برجسته، او نمايشنامه‌نويس و روزنامه‌نگار برجسته‌اي هم بود اما بيشتر او را با رمان‌هايش مي‌شناسند. جمله معروف فيلدينگ كه معمولا در معرفي او نقل مي‌شود اين است:«وقتي كه از شما قدرداني نمي‌شود، بدانيد وظيفه خود را به بهترين صورت انجام داده‌ايد و كاري باقي نمانده است.» كتاب مشتمل بر چند بخش است كه با عناوين كتاب اول، كتاب دوم، كتاب سوم و... الي آخر تفكيك شده‌اند. در كتاب اول از رمان «تام جونز...» مي‌خوانيد:«نويسنده بايد خود را به جاي شخصي بگذارد كه مهمانخانه‌اي عمومي را مي‌گرداند و از هر كس در برابر پولش پذيرايي مي‌كند و نه اينكه خيال كند بزرگي است كه مي‌خواهد ضيافتي خصوصي راه بيندازد و اطعام مساكين كند.  در خصوص ضيافت همه مي‌دانند كه ميزبان  هر خوراكي بخواهد تدارك مي‌بيند و اگر هم به مذاق ميهمانانش ناگوار يا كلا بدمزه و ناگوار آمد نبايد زبان به بدگويي بگشايند كه هيچ برعكس ادب ايجاب مي‌كند كه ميهمان، براي حفظ ظاهر هم كه شده، از هر چه پيش رويش مي‌گذارند، تعريف و تمجيد كند  اما عكس اين حالت بر مهمانخانه‌دار  مي‌گذرد...».
نخستين رمان فيلدينگ به نام «ژوزف اندروز» در ۱۷۴۲ منتشر شد. اين اثر در حقيقت جوابيه‌اي به رمان «پاملا» اثر نويسنده‌اي به نام ساموئل ريچاردسون بود كه در اندك زماني با اين رمان به شهرت و ثروت رسيده بود؛ فيلدينگ «پاملا» را اثري تزويرآميز در زير پوسته‌اي از تظاهر به پاكي و پاكدامني دوشيزگان در برابر مردان مي‌دانست. «تام جونز، كودك سرراهي» را مهم‌ترين اثر فيلدينگ مي‌دانند كه در سال 1749 منتشر شد. 

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون