• ۱۴۰۳ سه شنبه ۱۸ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4794 -
  • ۱۳۹۹ پنج شنبه ۲۹ آبان

مك كانل وعده انتقال بي‌دردسر قدرت در 20 ژانويه را داد ترامپ همچنان از تقلب مي‌گويد

دموكراسي و مسووليت بازنده‌ها

محمدحسين لطف‌الهي

 

مهلت زيادي تا سررسيد زمان اعلام رسمي نتايج انتخابات در بسياري از ايالت‌ها باقي نمانده و در حالي كه جمهوري‌خواهان خود را براي پذيرش انتقال قدرت به دولت جو بايدن آماده مي‌كنند، دونالد ترامپ همچنان مدعي است كه «تقلبي بزرگ» رخ داده و حتي در ظاهر اميدوار است كه نتايج به نفع او تغيير كند. تحليلگران امريكايي معتقدند اين  اقدام رييس‌جمهور ايالات متحده، دموكراسي و نهادهاي دموكراتيك را تضعيف خواهد كرد. دونالد ترامپ، رييس‌جمهور امريكا تمام طول روز سه‌شنبه را به توييت كردن درباره تقلب در انتخابات گذراند. او نوشت كه «تعداد آرا در بسياري از ايالت‌ها از تعداد مردمي كه در انتخابات شركت كردند بيشتر بوده» و «تعدادي از مردگان در انتخابات شركت كرده‌اند» تا نگذارند او براي بار ديگر رييس‌جمهور امريكا شود. ترامپ همچنين واكنش‌هايي اغراق شده به اخبار داشت و اين واكنش‌ها نشان مي‌داد كه رييس‌جمهور امريكا فكر مي‌كند هنوز شانسي براي تغيير نتايج وجود دارد. تنها در يك مورد، دونالد ترامپ با اشاره به خبر تلاش برخي جمهوري‌خواهان مجلس ايالتي در ميشيگان براي عدم تاييد نتايج انتخابات در ديترويت، او را بر آن داشت كه بنويسد «ميشيگان به ترامپ برگشت» و تاكيد كند كه تغييرات زيادي در راه خواهد بود» اما ساعاتي پس از اين توييت، جمهوري‌خواهان و دموكرات‌هاي مجلس ايالتي ميشيگان در بيانيه‌اي دو حزبي نتايج انتخابات در اين كانتي تاثيرگذار را تاييد كردند. اين اتفاق باعث شد دونالد ترامپ بار ديگر نااميد شده و دستاويزي براي اثبات تقلب در انتخابات رياست‌جمهوري نداشته باشد. او كه نمي‌توانست خشم خود را از وقايع اخير پنهان كند ساعاتي بعد در توييتر از اخراج كريس كربز، مدير سازمان امنيت سايبري امريكا خبر داد. ترامپ كه مشخصا  از بيانيه اخير اين مركز پيرامون عدم وقوع تقلب در انتخابات شاكي بود در توييتي نوشت: «بيانيه اخير توسط كريس كربز درباره امنيت انتخابات ۲۰۲۰ خيلي غيردقيق بود. آنجا تقلب و عدم هماهنگي گسترده‌اي وجود داشت از جمله اينكه افراد مٌرده راي داده و به ناظران راي اجازه حضور در مراكز راي‌گيري داده نشده و خرابكاري در دستگاه‌هاي دريافت راي كه راي‌هاي ترامپ را به بايدن تغيير داد، تاخير در راي‌گيري و بسيار چيزهاي ديگر.» ترامپ در ادامه نوشت: «بنابراين  بلافاصله تاثيرگذار، پست كريس كربز به عنوان مدير سازمان امنيت سايبري و امنيت زيرساخت خاتمه يافت.» سازمان امنيت زيرساخت و فضاي سايبري وزارت امنيت داخلي امريكا اخيرا درگزارشي ادعاها پيرامون سيستم راي‌گيري را رد كرده و نقايص كوچكي كه در آن رخ داده را ناشي از خطاي انساني توصيف كرده است. اين رفتار ترامپ با انتقادات بسياري روبه‌رو شد و دايره منتقدان محدود به دموكرات‌ها نماند. بن ساسه، سناتور جمهوري‌خواه ايالت نبراسكا از جمله كساني بود كه رفتار ترامپ را در اخراج مدير مركز ملي امنيت سايبري زير سوال برد. به نوشته پايگاه خبري‌ هيل او در بيانيه‌اي در اين خصوص گفت:«همان‌طوركه مسوولان انتخابات ايالتي در سراسر كشور به شما خواهند گفت،كريس كربز واقعا وظيفه خود را به خوبي انجام داد و روشن است كه او نبايد اخراج مي‌شد.»
ترامپ  و آينده  نهادهاي  دموكراتيك
رسانه‌ها و تحليلگران امريكايي اين اقدامات رييس‌جمهور ايالات متحده در راستاي گسترش فرضيه تقلب در انتخابات را گامي در راستاي تضعيف دموكراسي و نهادهاي دموكراتيك عنوان مي‌كنند. پايگاه خبري آتلانتيك در اين باره مي‌نويسد:«دونالد ترامپ همواره تمايل دارد همه ‌چيز را به صورت برنده يا بازنده دسته‌بندي كند كه به نظر مي‌رسد در موضوع دموكراسي اين نوع دسته‌بندي، دسته‌بندي بدي نباشد. در يك ساختار دموكراتيك هم برنده‌ها و هم بازنده‌ها مسووليت‌هايي دارند؛ برنده‌ها مسوولند كه پس از پيروزي در يك رقابت دموكراتيك و آزاد از انتقام گرفتن بپرهيزند و از قدرتي كه به موجب دموكراسي به دست آورده‌اند براي زنداني كردن رقيب يا محدود كردن آنها استفاده كنند. بازنده‌ها نيز مسوولند كه شكست را بپذيرند و از زير سوال بردن نهادهاي دموكراتيك پرهيز كنند.» آتلانتيك نوشته، زماني كه يكي از طرف‌ها از انجام مسووليت خود چشم‌پوشي كند اين تنها طرف مقابل نخواهد بود كه آسيب خواهد ديد بلكه اين آسيب ابتدا به اصل دموكراسي و بعد به ساختار و نهادهاي دموكراتيك وارد مي‌شود. استفان والت، استاد دانشگاه و تحليلگر امريكايي نيز در مقاله‌اي كه در فارن‌پاليسي منتشر شد، نوشت كه امتناع ترامپ از پذيرش شكست در انتخابات، بي‌توجهي او به پيامد‌هايي كه اين اقدام براي سياست خارجي و امنيت ملي امريكا دارد را نشان مي‌دهد. والت در ادامه اين يادداشت نوشته به چالش كشاندن پيروزي «جو بايدن»  به نهاد‌هاي مردمي آسيب خواهد زد و امريكا را در مقايسه با ديگر كشور‌ها تضعيف خواهد كرد. والت نوشته اگر امريكا تنها كشور روي زمين بود بنابراين توهمات ترامپ، شكايت‌هاي غير‌قابل قبول او و خودداري از كمك به تيم انتقالي بايدن به منظور انتقال قدرت و بيرون كردن مقامات عالي امنيت  ملي مي‌توانست با  عنوان بدخلقي‌هاي كودكانه يك انسان ناقص در نظر گرفته نشود. امريكايي‌ها مي‌توانند دو ماه آخر ديوانگي‌هاي ترامپ را تحمل كنند و بعد به زندگي ادامه دهند. اما جهان اينگونه نيست و تمايل جمهوري‌خواهان براي برآورده كردن تخيلات خطر‌ناك ترامپ هشدار‌دهنده است.  جمهوري‌خواهان پيش از اين هميشه خود را در امر سياست خارجي و امنيت ملي(به‌درست يا غلط) بهتر از دموكرات‌ها مي‌دانستند  اما اكنون آنها طوري رفتار مي‌كنند كه گويي رقابت موثر با ديگر كشور‌ها  اصلا  مهم نيست.
عقب‌ نشيني گام  به گام  جمهوري‌خواهان
نشريه نيويوركر نوشته است:«جو  بايدن در انتخابات پيروز شد اما در طول اين مدت طرفداران حزب جمهوري‌خواه از مقامات ارشد حزب نشنيده بودند كه آنها اين پيروزي را پذيرفته‌اند و براي انتقال قدرت آماده مي‌شوند. تنها تني چند از اعضاي قديمي حزب كه پيش‌تر نيز گفته بودند از ترامپ حمايت نخواهند كرد نظير جورج بوش و ميت‌رامني درباره پيروزي بايدن سخن گفتند و باقي ترجيح دادند يا ساكت بمانند يا اظهاراتي مبهم در طرفداري از ادعاهاي ترامپ مطرح كنند.» صدور آراي دادگاه‌ها همچنين نااميدي جمهوري‌خواهان از تغيير نتيجه باعث شد اين وضعيت تغيير كند و به مرور اعضاي ارشد حزب جمهوري‌خواه و مقامات دولتي آماده پذيرش شكست و همكاري براي انتقال قدرت مي‌شوند. ميچ مك كانل رهبر اكثريت جمهوري‌خواه سنا روز چهارشنبه در پاسخ به پرسش خبرنگاران پيرامون اين موضوع با يك چرخش آشكار در موضع خود گفت كه «ما قصد داريم يك انتقال قدرت از اين دولت به دولت بعدي داشته‌ باشيم. آنچه همه در مورد اين موضوع مي‌گويند صريحا بي‌ربط است. همه اينها به موقع اتفاق خواهد افتاد و ما بيستم ژانويه در دولت بعدي سوگند ياد خواهيم كرد».

 


پلوسي  رييس  مجلس  نمايندگان  مي‌شود

دموكرات‌ها روز چهارشنبه نانسي پلوسي را به عنوان رييس مجلس نمايندگان انتخاب كردند. به گزارش آسوشيتدپرس، پلوسي روز چهارشنبه با اعلام اينكه با هيچ رقيبي براي پست رياست مجلس نمايندگان مواجه نشد؛  دموكرات‌هاي مجلس نمايندگان اولين انتخابات تعيين رهبري به صورت مجازي را در پاسخ به همه‌گيري كروناويروس برنامه‌ريزي كردند. استني هوير، رهبر اكثريت مجلس نمايندگان و جين كلايبرن، رهبر شماره 3 حزب نيز در مسير حفظ مناصب‌شان هستند. پلوسي به عنوان اولين رييس زن مجلس نمايندگان امريكا وعده داده كه پس از سال 2022 ديگر براي رياست مجلس وارد رقابت نخواهد شد.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون