• ۱۴۰۳ يکشنبه ۱۶ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4794 -
  • ۱۳۹۹ پنج شنبه ۲۹ آبان

شيوا اردويي خبر داد

«شوهر آهو خانم» نمايشنامه مي‌شود

شيوا اردويي، دبير جشنواره تك نفره آنلاين «ديوار» در گفت‌وگو با هنرآنلاين درباره هدف از برگزاري اين رويداد گفت: انگيزه اوليه برگزاري اين جشنواره به دليل فضاي موجود در پي شيوع ويروس كرونا و فضاي تلخي كه براي تئاتر به وجود آمده است در ذهنم شكل گرفت و فكر كردم در اين شرايط بايد تئاتر را زنده نگه داريم.او در ادامه گفت: طي مطالعاتي كه داشتم، متوجه شدم تئاتر دنيا در حال پيشرفت در فضاي مدرن است و براساس بررسي‌هايم به اين نتيجه رسيدم كه ما در ايران چندان به سمت تئاتر ديجيتال نرفته‌ايم. تئاتر ديجيتال تركيبي از تئاتر به مفهوم تئاتر و ادوات تكنولوژي است كه كمك مي‌كند تا با زباني مدرن با مخاطب ارتباط برقرار شود و اكنون در اين شرايط برقراري ارتباط به وسيله اين زبان حايز اهميت است.اين مترجم همچنين افزود: به اعتقاد بسياري اكنون تئاتر مرده است، اما به نظر من بايد به دنبال راه‌هاي تازه‌اي باشيم تا ارتباط تئاتر با مخاطب برقرار شود. اخيرا به عنوان مدير آموزش بخش تئاتر همكاري خود را با مجموعه فرهنگي و هنري خانه ديوار آغاز كردم و بر آن شدم به نوبه خود به دنبال حركتي باشم تا خون در رگ‌هاي تئاتر جريان يابد و از اين به ايده برگزاري اين رويداد رسيدم. جشنواره تك نفره «ديوار» نيز به صورت آنلاين برگزار مي‌شود تا براساس ماهيت تئاتر، اتفاقات در لحظه رخ دهد.اردويي ضمن اشاره به اينكه مهلت ارسال آثار به اين جشنواره تا 29 آبان ‌ماه تمديد شده است درباره استقبال از اين رويداد عنوان كرد: خوشبختانه استقبال از اين جشنواره برخلاف آنچه فكر مي‌كردم بسيار خوب بوده است. در بخش فارسي تاكنون حدود 40 نمايشنامه از تهران و شهرستان‌ها و در بخش انگليسي حدود 15 متن از داخل و خارج از كشور به دبيرخانه اين رويداد رسيده است.او با بيان اينكه جشنواره به صورت رقابتي برگزار خواهد شد درباره هدف از برگزاري بخش انگليسي جشنواره تك نفره آنلاين «ديوار» اظهار كرد: اين بخش را به دنبال جرياني با عنوان «اجراي نمايش به زبان نويسنده» كه 5 سال است آن را دنبال مي‌كنم در جشنواره لحاظ كرديم. در اين مدت بر آن بودم تا آثاري را به زبان نويسنده آن، روي صحنه آورم چراكه نفس اين موضوع در اين است كه ما با زبان نويسنده به تفكرات او نزديك‌تر خواهيم شد.اين كارگردان تئاتر در ادامه اضافه كرد: از اين رو در بخش انگليسي اين رويداد، آثار ترجمه شده پذيرفته نخواهد شد. داوران جشنواره به زودي اعلام مي‌شوند و در نهايت 3 نمايش برگزيده انتخاب و معرفي خواهد شد. اين جشنواره از يكم تا دهم دي ماه از طريق پلتفرم‌هاي داخلي كه به زودي معرفي مي‌شوند، برگزار مي‌شود.اردويي ضمن اشاره به اينكه مجموعه فرهنگي و هنري خانه ديوار تاكنون تنها حامي اين جشنواره بوده است، تصريح كرد: در حال پيگيري به منظور جذب حامي مادي و معنوي براي برگزاري جشنواره هستيم.
اردويي ضمن اشاره به شرايط سخت و بحراني مراكز هنري از مديريت خانه هنر ديوار به عنوان متولي برگزاري اين جشنواره تشكر كرده و گفت: حضور مديراني كه دغدغه فرهنگي دارند، مغتنم است.
او درباره فعاليت‌هايي كه اكنون مشغول به آن است، يادآور شد: در حال كار روي رمان «شوهر آهو خانم» نوشته علي‌محمد افغاني هستم تا آن را به نمايشنامه تبديل كنم و در صورتي ‌كه شرايط مناسبي ايجاد شود، سال آينده آن را به صحنه مي‌آورم. همچنين مشغول ترجمه رماني با عنوان «اگر من صورت تو را داشتم» اثر فرانسيس چا نويسنده كره‌اي هستم كه به زودي اين اثر منتشر خواهد شد.
شيوا اردويي در پايان صحبت‌هايش گفت: روزهاي تلخي را پشت سر مي‌گذاريم و چشم اميدم به انرژي همكارانم در برگزاري اين جشنواره تك نفره آنلاين «ديوار» است تا بتوانيم حتي چراغ كوچكي در اين روزها روشن كنيم.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون