• ۱۴۰۳ سه شنبه ۲۵ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4797 -
  • ۱۳۹۹ دوشنبه ۳ آذر

پيدا و پنهان

۱۶۰۰ تن مرغ منجمد در تهران توزيع مي‌شود

مجتبي شيرقاضي، معاون امور بازرگاني و توسعه تجارت سازمان صنعت، معدن و تجارت (صمت) استان تهران گفت: توزيع مرغ‌هاي تنظيم بازاري از دو هفته قبل در شبكه‌هاي توزيع آغاز شده و اين مقدار سهميه نيز مازاد بر آن سهميه‌ها بوده كه در ميادين ميوه و تربار، فروشگاه‌هاي زنجيره‌اي، تعاوني‌هاي مصرف كاركنان دولت و فروشگاه‌هاي صنفي منتخب سطح شهر با قيمت ۱۵ هزار تومان توزيع مي‌شود. وي در ادامه تاكيد كرد كه نظارت بر نحوه عرضه و توزيع، توسط بازرسان سازمان صنعت، معدن و تجارت و اتاق اصناف انجام مي‌شود. بر اساس آخرين تصميمات كارگروه تنظيم بازار استان تهران قيمت هر كيلوگرم مرغ گرم ۲۰ هزار و ۴۰۰ تومان تعيين شد و اين در حالي است كه مرغ گرم در خرده‌فروشي‌هاي سطح شهر تهران با قيمت حدود ۲۶ هزارتومان عرضه مي‌شود.

افزايش قيمت مرغ در بازار هر كيلو ۳۳ هزار تومان

قيمت مرغ گرم در خرده‌فروشي‌هاي سطح شهر تهران به حدود ۳۳ هزار تومان رسيد. بر اساس مشاهدات ميداني يكشنبه (۲ آذر) قيمت هر كيلوگرم مرغ گرم در خرده‌فروشي‌هاي سطح شهر تهران به حدود ۳۳ هزار تومان رسيده است كه البته در برخي مناطق با قيمت كمتر يعني حدود ۳۰ هزار تومان هم به مصرف‌كنندگان عرضه مي‌شود. اين در حالي است كه هفته گذشته قيمت مرغ گرم در بازار حدود ۲۶ تا ۲۷ هزار تومان بود. به عبارت ديگر اين كالاي پرمصرف در كمتر از يك هفته حدود ۶۰۰۰ تومان افزايش قيمت داشته است.

رانت ۱۰۰ هزار ميلياردي در شيوه‌نامه جديد فولاد است

سيد رضا شهرستاني، عضو انجمن توليدكنندگان فولاد با بيان اينكه شيوه‌نامه جديد فولاد رانت ۱۰۰ هزار ميليارد توماني ايجاد مي‌كند، گفت: با اين شيوه‌نامه مي‌خواهند رانت را به كل زنجيره فولاد تعميم بدهند. وي درباره چگونگي ايجاد اين رانت ۱۰۰ هزار ميليارد توماني افزود: در شيوه نامه ابلاغي آمده است كه قيمت پايه شمش، اسلب و ميلگرد در بورس، ۸۰ درصد قيمت منطقه CIS با تسعير نرخ نيما باشد. اين قيمت با قيمت فوب ۱۰ درصد اختلاف دارد لذا اين اختلاف ۷۰ درصد مي‌شود. همچنين گفته‌اند ۵ درصد به صورت رقابتي قيمت پايين بيايد. بنابراين قيمت عرضه در بورس، ۶۵ درصد فوب خليج‌فارس خواهد بود، چون مازاد عرضه در داخل كشور داريم و براي همه ۳۰ ميليون تن عرضه شده در بورس خريدار نداريم، مسلما بايد با قيمت پايه باشد. بنابراين قيمت عرضه اين محصولات در بورس، ۳۵ درصد پايين‌تر از نرخ فوب خليج‌فارس است. در حال حاضر قيمت فولاد ۴۳۰ تا ۴۵۰ دلار است و اگر ميانگين قيمت را روي ۴۴۰ دلار در نظر بگيريم، اين عدد ضرب در ۳۰ ميليون تن برابر با ۱۳ ميليارد دلار مي‌شود. با توجه به الزام عرضه همه محصولات حتي اقلام صادراتي در بورس كالا، اگر قرار باشد روي اين ۱۳ ميليارد دلار، ۳۵ درصد تخفيف ارايه شود، حدود ۴ ميليارد دلار مي‌شود كه با ارز نيمايي برابر با ۱۰۰ هزار ميليارد تومان است و اين تخفيف، رانتي است كه دولت قصد توزيع آن را دارد.

فروش ۵.۷ ميليون دلار خودروي ايراني به ۹ كشور

اعلام مسوولان گمرك ايران از اين حكايت دارد كه ايران در سال گذشته بيش از ۵.۷ ميليون دلار صادرات خودرو داشته و اسپانيا از جمله مقصدهاي اين صادرات بوده كه بيشترين تنوع خودرويي به آن صادر شده است. گرچه واردات خودرو حدود سه سالي است كه ممنوع شده و امكان ورود آن به دليل تغيير در ضوابط واردات خودرو و ممنوعيت ثبت سفارش وجود ندارد، ولي صادرات خودرو از ايران صورت مي‌گيرد. اين در حالي است كه تازه‌ترين اعلام مسوولان گمرك ايران از وضعيت صادرات خودرو از اين حكايت دارد كه در سال گذشته حدود ۱۳۰۰ دستگاه خودرو به ارزش پنج ميليون و ۷۲۲ هزار و هفت دلار به ۹ كشور صادر شده است. طبق اعلام سيد روح‌الله لطيفي، سخنگوي گمرك ايران وزن خودروهاي صادراتي حدود ۱۵۷۳تن به كشورهاي هنگ‌كنگ، تايوان، سوريه، امارات، اسپانيا، چين، عراق و تركيه بوده است. عراق با سه ميليون و ۱۲۲هزار و ۹۰۰ دلار، آذربايجان با يك ميليون و ۱۵۹هزار و ۴۰۰ دلار، سوريه با ۹۸۱هزار و ۸۲۵ دلار سه مقصد اول خودروهاي ايراني بودند، همچنين هنگ‌كنگ با ۱۱۶هزار و ۸۶۲ دلار، اسپانيا با ۹۶هزار و ۳۶۲دلار، تايوان با ۷۹هزار و ۵۲۱دلار، چين با ۳۶هزار و ۶۰۰ دلار، تركيه با هفت هزار دلار و امارات با چهار هزار و ۶۶۲دلار ديگر خريداران خودرو از كشورمان بودند. خودروي ساينا بيش از ۹۰ درصد سبد صادرات خودرو در سال گذشته را به خود اختصاص داده است و پرايد، تيبا، كوئيك، سمند، پارس، ۲۰۷، هايما، دنا و... مابقي سهمي كمتر از ۱۰درصد را در برمي‌گيرند. اين در حالي است كه بيشترين تنوع صادرات خودرويي با خودروهاي‌ تيبا، ساينا، كوئيك، وانت‌آريسان، پژو پارس، پرايد۱۳۱و رهام به مقصد اسپانيا تعلق دارد.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون