• ۱۴۰۳ چهارشنبه ۲۶ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4797 -
  • ۱۳۹۹ دوشنبه ۳ آذر

پرسپوليس با همان سبك هميشگي برنده شد

يك گل بزن و از آن دفاع كن

علي ولي‌اللهي

عصر روز شنبه پرسپوليس در هواي باراني شهر تهران به مصاف صنعت نفت آبادان رفت و موفق شد با يك گل حريف خود را شكست دهد. اين اولين برد سرخ‌ها در فصل جاري ليگ برتر بود. همچنين آنها توانستند اولين گل خودشان را هم در اين فصل به ثمر برسانند؛ گلي كه توسط سيامك نعمتي از روي نقطه پنالتي وارد دروازه حريف شد. در ادامه چند نكته جالب توجه از بازي پرسپوليس و صنعت نفت را با هم مرور مي‌كنيم.

يك گل بزن و از آن دفاع كن
برد يك بر صفر براي پرسپوليس يك نتيجه تكراري است. آنها از ميانه راه با برانكو، سپس با كالدرون و در ادامه با يحيي گل‌محمدي به تعداد بسيار زياد اين نتيجه را تكرار كرده‌اند. اين دقيقا همان چيزي است كه براي بردن كافي به نظر مي‌رسد. ذهنيت بازيكنان پرسپوليس هم كاملا با اين فضا آشناست و به نوعي در ثبت اين نتيجه استاد شده‌اند؛ يك گل بزن و از آن محافظت كن. اين را مي‌توان شعار تيم پرسپوليس از چند سال قبل ناميد. آنها با همين شعار فاتح ليگ شدند. به فينال ليگ قهرمانان آسيا رسيدند و حالا مي‌خواهند عناوين بعدي را هم با آن كسب كنند. دو نكته مهم در اين استراتژي وجود دارد؛ يك مهاجم كه آن تك‌گل حياتي را بزند و دفاعي كه اجازه گل زدن به حريف ندهد. 
پرسپوليس كمي لنگ مي‌زند
در دفاع با وجود جدايي شجاع خليل‌زاده فعلا يحيي با مشكل خاصي مواجه نشده. تيم پرسپوليس در دو بازي ابتدايي ليگ مقابل سايپا و صنعت نفت تقريبا موقعيت آشكار گل به حريف نداده. بازيكنان حريف هم به سختي توانسته‌اند داخل محوطه جريمه پرسپوليس صاحب توپ شوند. پس مي‌توان گفت دفاع سرخ‌ها همچنان همان دفاع بتني سابق است. با اين حال محروميت عيسي آل‌ در فاز حمله پرسپوليس را دچار مشكل كرده. مهدي عبدي جوان حالا كه بار اصلي گلزني تيم را به دوش مي‌كشد كمي تمركزش را از دست داده. او در بازي مقابل سايپا چند موقعيت خوب را از دست داد و در بازي مقابل صنعت نفت نيز صاحب دو موقعيت ايده‌آل شد ولي در گلزني ناموفق عمل كرد. موقعيت‌هايي كه گل‌محمدي براي برنده شدن روي آنها خيلي حساب باز مي‌كند و مهاجمي  كه مي‌خواهد از اين فرصت‌ها به راحتي عبور نكند. پرسپوليس براي حل اين مشكل در روزهاي پاياني نقل ‌و انتقالات محمد‌مهدي مهدي‌خاني را از واراژدين كرواسي به خدمت گرفت ولي در مقابل صنعت نفت از او استفاده نكرد. 
زوج دفاعي در فاز حمله
صحنه‌اي كه منجر به اعلام پنالتي براي پرسپوليس شد بسيار جالب است. تيم در فاز تهاجمي حضور داشت و موقعيت از دست رفت. طبق معمول سرخ‌ها با پرس شديد عمل بازپس‌گيري توپ را به بهترين شكل و پشت محوطه جريمه حريف انجام دادند. فاصله بين خطوط پرسپوليس بسيار كم بود؛ آنقدر كم كه سيدجلال حسيني و حسين كنعاني‌زادگان پشت محوطه جريمه حريف حضور داشتند. زوج خط دفاعي پرسپوليس نه تنها حضور فعال در بازپس‌گيري توپ داشتند، بلكه اقدام به طرح‌ريزي حمله هم كردند. كنعاني‌زادگان و سيدجلال مانند دو مهاجم با هم يك دو كردند و مدافع پرسپوليس در موقعيت گلزني قرار گرفت. همان‌جا بود كه خطاي پنالتي رخ داد. اين كار در بازي مقابل صنعت بارها و بارها تكرار شد. همان‌طور كه بارها و بارها در بازي‌هاي ليگ قهرمانان آسيا و فصل قبل تكرار شده بود. 
آچار فرانسه گل‌زن
سيامك نعمتي زننده تك گل پرسپوليس عنوان بهترين بازيكن زمين را دريافت كرد. نعمتي ازجمله بازيكناني است كه در حال حاضر نقش آچار فرانسه تيم را بازي مي‌كند. نعمتي در بازي‌هاي ليگ قهرمانان آسيا به عنوان دفاع راست بازي كرد و آنقدر خوب بود كه حتي به تيم ملي هم دعوت شد. با بازگشت مهدي شيري، نعمتي دوباره به پست سابقش در پرسپوليس كه هافبك تهاجمي است برگشته و در اين پست هم بازي خوبي به نمايش گذاشت. خلق موقعيت كرد، با دوندگي اجازه بازي‌سازي به حريف نداد و گل هم زد. البته برخي كارشناسان معتقدند باتوجه به استفاده زياد تيم تحت هدايت يحيي از كناره‌ها شايد بهتر باشد نعمتي به دفاع راست برگردد چون با حضور او قدرت تهاجمي تيم هم افزايش پيدا مي‌كند، اما بايد توجه داشت كه پرسپوليس در حال حاضر در فاز تهاجمي با كمبودهايي روبه‌رو است و مصدوميت رسن هم باعث شده فعلا نعمتي جلوتر بازي كند. 
سرخ‌ها مدعي هستند
شايد تساوي پرسپوليس در بازي هفته اول و پاره شدن نوار پيروزي‌هاي پياپي اين تيم در شروع ليگ هواداران اين تيم را كمي نگران كرده باشد. با اين همه فرم اين تيم نشان مي‌دهد آنها همچنان جزو اصلي‌ترين مدعيان كسب عنوان قهرماني هستند، چراكه همچنان همان نظم تاكتيكي و ذهنيت سابق بر تيم حاكم است. بازيكنان كاملا در پست‌هاي تعريف شده جا افتاده‌اند و چيزي تغيير نكرده است. در چنين شرايطي كه به نظر مي‌رسد وضعيت پرسپوليس تغييري نكرده و آنها با مولفه‌هاي هميشگي خودشان به دنبال ثبت پنجمين قهرماني پياپي هستند، اين به تيم‌هاي ديگر برمي‌گردد كه چقدر بتوانند شرايط را به نفع خودشان تغيير دهند. براي اينكه بفهميم پرسپوليس تغييري نداشته نيازي نيست تا هفته‌هاي آينده صبر كنيم اما براي اينكه متوجه شويم آيا تيم‌هاي ديگر توانسته‌اند راه مهار پرسپوليس را پيدا كنند و اينكه چقدر مي‌توانند در كورس بمانند بايد تا هفته پنجم يا ششم صبر كنيم. 
يحيي عصباني شد
تنها نقطه سياه كارنامه پرسپوليس در بازي مقابل صنعت نفت عصبانيت يحيي گل‌محمدي در دقيقه 93 بازي بود كه منجر به اخراج او شد. در اين دقيقه داور در منطقه‌اي خطرناك به نفع صنعت نفت اعلام ضربه آزاد كرد. يحيي كه از اين تصميم داور عصباني بود به توپي كه مقابل پايش قرار داشت با قدرت ضربه زد و چيزهايي هم به داور گفت. داور هم بلافاصله سرمربي پرسپوليس را از زمين بازي اخراج كرد. حالا گل‌محمدي حداقل يك بازي از همراهي تيمش محروم خواهد بود و در بازي بعدي تيمش مقابل نفت مسجدسليمان غايب است. اعتراض گل‌محمدي در شرايطي صورت گرفت كه تصميم داور چندان بي‌راه هم نبود. حتي اگر بپذيريم كه اشتباهي هم اتفاق افتاده بود، نمي‌توانست چنين واكنشي به همراه داشته باشد. آن‌هم از مربي معمولا خونسردي به نام يحيي گل‌محمدي كه كمتر از يك ماه ديگر بايد تيمش را در فينال ليگ قهرمانان آسيا هدايت كند.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون