• ۱۴۰۳ سه شنبه ۲۵ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4797 -
  • ۱۳۹۹ دوشنبه ۳ آذر

مصطفي كارخانه در گفت‌ و گو با «اعتماد»:

آلكنو از كولاكوويچ بهتر است

گروه ورزش

 

طبق اعلام فدراسيون واليبال و بر اساس تصويب هيات رييسه قرار است ولاديمير آلكنو سرمربي مشهور روسي هدايت تيم ملي ايران در المپيك را برعهده بگيرد. گويا توافقات هم انجام شده و فقط مانده امضاي قرارداد. 7 ماه پيش بود كه فدراسيون واليبال با ايگور كولاكوويچ سرمربي سابق تيم ملي قطع همكاري كرد و از آن موقع تيم ملي بدون سرمربي مانده بود. در نهايت بعد از مطرح شدن اسامي زيادي قرعه به نام آلكنو افتاد كه فعلا در ليگ روسيه مشغول است. آلكنويي كه سابقه 3 بار حضور در المپيك و كسب يك مدال طلا و يك برنز را در كارنامه دارد. 

رزومه آلكنو باعث شده از زمان مطرح شدن نامش براي هدايت تيم ملي واليبال ايران تقريبا هيچ كسي با آمدن او مخالفت نكند. اكثر كارشناسان معتقدند اين مربي روس مي‌تواند شرايط خوبي براي تيم ملي واليبال ايران در المپيك به وجود بياورد. يكي از اين كارشناسان مصطفي كارخانه سرمربي تيم سايپا تهران و يكي از پرافتخارترين مربيان داخلي است. 
اين مربي واليبال در مورد انتخاب آلكنو گفت:«با توجه به رزومه آقاي آلكنو كه رزومه بسيار خوبي هم هست، انتخاب ايشان جاي هيچ شك و ترديدي را باقي نمي‌گذارد. فدراسيون هم ديگر تصميمش را گرفته. يك كارگروه تعيين كردند و بر اساس مصوبه‌اي كه هيات مديره داشته مبني بر انتخاب يك مربي تراز اول دنيا، آقاي آلكنو برگزيده شده. در هر صورت رزومه ايشان براي همه قابل دفاع و قابل احترام است. تصميم هم گرفته شده و بايد با همين شرايط برويم جلو. البته اين را هم بگويم كه شايد گزينه ديگري اصلا نباشد. يعني اگر ايشان را هم از دست بدهيم ديگر مربي تراز اولي وجود نداشته باشد. ما ‌بايد با اين مربي كه تجربيات حضور در 3 المپيك را دارد در اين رقابت‌ها حاضر شويم و ان‌شاءالله كه خير است!»
كارخانه در واكنش به اين سوال كه آلكنو چه مقدار شناخت از واليبال ايران دارد، گفت:«ايشان از چند وقت پيش در حال انجام كارهايش است و گويا برنامه هم داده. آلكنو حتما از واليبال ما شناخت دارد. سال‌هاي گذشته ما زياد با روسيه بازي كرديم. او به سبك واليبال و توانمندي‌ بازيكنان ما آشناست. بالاخر ايشان مربي بزرگ و با هوشي هم هست و اگر اين ظرفيت و قابليت را واليبال ما نمي‌ديد اصلا به ايران نمي‌آمد. بنابراين قطعا ايشان با مطالعه به ايران مي‌آيد. همان طور كه ما با مطالعه ايشان را انتخاب كرديم ايشان هم با اطلاع قبلي اينجا را انتخاب خواهد كرد».
اين مربي واليبال در مورد اينكه چه ويژگي‌هايي در آلكنو فدراسيون واليبال ايران را مجاب به همكاري با او كرده، توضيح داد:«فدراسيون برنامه‌هاي زيادي براي واليبال دارد. اول از همه براي فدراسيون، المپيك از اهميت بسزايي برخوردار است. اين اهميت را در نوع نگاه آنها مي‌توان ديد. فدراسيون به خاطر همين اهميت هزينه هم دارد مي‌كند. به همين خاطر مجبور بود برود سراغ كسي كه اسم و آوازه داشته باشد. مربي‌اي كه تجربيات بين‌المللي داشته باشد و در المپيك كار كرده باشد. يعني آن شرايط سخت المپيك كه بالاترين سطح رقابت‌هاست را درك كرده باشد. ما ‌بايد سراغ چنين مربي‌اي مي‌رفتيم كه تجربياتش كافي باشد. اما تدريجا ما بايد در حال ساختن يك تيم جوان با انگيزه‌اي فراوان باشيم. يكي، دو تا بازيكن با تجربه تا چهار، پنج نفر داشته باشيم ولي به جاي بقيه بازيكنان جوان بياوريم. استراتژي فدراسيون اين است كه المپيك را به عنوان مهم‌ترين برنامه پيش رو داشته باشد و حالا براي مسابقات آينده از جمله آسيايي و ليگ ملت‌ها و ديگر تورنمنت‌ها برنامه‌هاي ديگري پيش بگيرد. در آن مسابقات مي‌شود از تيم جوانان هم استفاده كرد. تا آنها هم در شرايط سخت قرار بگيرند. برنامه‌هايي هست كه به پشتوانه‌سازي تيم ملي بزرگسالان كمك مي‌كند.» 
سرمربي تيم واليبال سايپا در مورد تغيير نسلي كه در تيم ملي ممكن است رخ بدهد، گفت:«تا المپيك تغيير نسلي رخ نمي‌دهد ولي بعد از المپيك خواسته يا ناخواسته بايد اتفاق بيفتد. المپيك جاي باتجربه‌هاست. المپيك جاي آدم‌هاي باهوش است. در هر صورت در المپيك همه تيم‌ها بازيكنان باتجربه‌شان را مي‌آورند. البته تغيير نسلي در واليبال ما شروع شده و قطعا ادامه پيدا مي‌كند. ما بايد آمادگي داشتن يك تيم جديد را داشته باشيم و بايد اين تيم را بسازيم. استفاده از بازيكن جوان هم تبعاتي دارد ولي پشتيبان‌هاي خوبي داريم. چه در ليگ‌مان و چه در تيم‌هاي پايه جوانان و نوجوانان. بازيكنان شايسته‌اي داريم كه براي آينده بتوانيم تيم ملي قدرتمندي را بسازيم». 
مصطفي كارخانه با اشاره به اينكه آلكنو گزينه به مراتب بهتري از كولاكوويچ است، افزود:«ببينيد آقاي آلكنو مربي‌اي است كه خودباوري و اعتماد به نفس بسيار بسيار بالايي دارد و مي‌تواند اين را به تيم تزريق كند و همين مساله كمك زيادي به تيم خواهد كرد. ايشان رويكرد برنده شدن دارد. رويكرد قهرمان شدن دارد. روحيه قهرمان‌طلبي را مي‌توان در وجود ايشان ديد. به نظرم اين خيلي مي‌تواند به تيم ما كمك كند. من در مسابقات جام باشگاه‌هاي جهان كه با تيم بانك سرمايه حضور داشتم، آلكنو هم با تيم زنيت كازان بود. من آنجا عملكرد فني‌اش را هم ديدم. خوب است. به خصوص در كوچينگ از آقاي كولاكوويچ خيلي جلوتر است. به خصوص رزومه بسيار پربارتري هم دارد. در مجموع ايشان خيلي جلوتر از كولاكوويچ است».
او كه در كوران رقابت‌هاي ليگ حضور دارد در پاسخ به اين سوال كه آيا در ليگ امسال چهره‌هايي مطرح شده‌اند كه بتوانند به تيم ملي در المپيك كمك كنند، گفت:«بله من بازيكناني را ديدم كه امسال خيلي خوب كار مي‌كنند. مي‌شود از اينها به عنوان چهره و آينده واليبال سرمايه‌گذاري كنيم. با حضور اين چهره‌ها مي‌شود هم خوش‌بين شد و هم اميدوار ماند به آينده واليبال كشورمان». 
اين مربي واليبال در پايان تصريح كرد:«من معتقدم اگر از همه ظرفيت‌هاي‌مان استفاده كنيم، كادر فني همه پتانسيل‌ها را بشناسد و به كار بگيرد، بازيكنان همه توان‌شان را معطوف كنند و فدراسيون واليبال از همه امكاناتش بهره ببرد، مي‌توانيم روزهاي خوبي را براي واليبال ايران رقم بزنيم».

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون