• ۱۴۰۳ سه شنبه ۲۵ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4797 -
  • ۱۳۹۹ دوشنبه ۳ آذر

جشني به رنگ اصفهان

مهدي مهيار|هرساله يكم آذرماه مصادف با روز نكوداشت اصفهان است. در اين روز جشن‌ها و برنامه‌هاي مختلفي تدارك ديده شده كه جهت گرامي داشتن اين روز برگزار مي‌شود.
اصفهان داراي يك روز خاص است و يكم آذرماه رسما از سال ۱۳۹۷ براي نامگذاري روز اصفهان در تقويم انتخاب شد. اين روز جهت ارج نهادن به شهر تاريخي اصفهان تعيين شده است.
اصفهان كجاست؟
اصفهان شهري تاريخي در مركز ايران است كه سومين شهر بزرگ ايران و همچنين سومين شهر پرجمعيت ايران پس از تهران و مشهد است. كلانشهر اصفهان چهاردهمين كلانشهر پرجمعيت خاورميانه است. اين شهر آثار باستاني و مكان‌هاي ديدني فراواني دارد و همين سبب شده در فرهنگ عامه اصفهان نصف جهان لقب بگيرد. در آذرماه ۱۳۹۴ اصفهان به همراه رشت به عنوان نخستين شهرهاي ايران به عضويت شبكه شهرهاي خلاق زير نظر يونسكو درآمد. صنايع دستي‌هاي اصفهان در ايران و حتي جهان زبانزد خاص و عام است. كارخانه‌هاي فولاد مباركه، ذوب‌آهن و اسنوا در اين شهر فعاليت دارند. اين شهر همچنين بيشترين كارگاه و بزرگ‌ترين كارخانه‌هاي طلاي ايران را دارد. منارجنبان، سي و سه پل، پل خواجو، عمارت عالي‌قاپو، ميدان نقش جهان، كاخ چهل ستون و... از اماكن تاريخي اصفهان هستند.
تاريخچه نكوداشت روز اصفهان
در بهمن ماه ۱۳۸۳ دكتر شاهين سپنتا پيشنهاد كرد كه اين روز به نام روز اصفهان نامگذاري شود. پس از آن برخي سازمان‌هاي غيردولتي اصفهان از جمله كانون گسترش فرهنگ ايران بزرگ، جمعيت طبيعت ياران و انجمن مثنوي‌پژوهان ايران از اين پيشنهاد استقبال كردند. گروهي از افراد متن فراخواني را تهيه كردند و آن را در مطبوعات اصفهان منتشر كردند. اين متن فراخواني براي چهره‌هاي فرهنگي و هنري، اصفهان‌شناسان، فرهيختگان و استادان دانشگاه فرستاده و از همه اين افراد خواسته شد تا نظرات و پيشنهادات خود را براي انتخاب روزي براي اصفهان با ذكر دلايل و با توجه به ريشه‌هاي تاريخي و فرهنگي آن به دبيرخانه بفرستند. در ارديبهشت ماه ۱۳۸۴ تمام اين پيشنهادات به دبيرخانه هم‌انديشي براي نامگذاري روز نكوداشت اصفهان به داوري گذاشته شد. در نهايت اكثريت، روز يكم آذرماه را به عنوان روز نكوداشت اصفهان انتخاب و تصويب كردند. به همين دليل هرساله يكم تا هفتم آذرماه را به عنوان هفته اصفهان گرامي مي‌دارند.
نماد روز اصفهان
زنده‌ياد دكتر لطف‌الله هنرفر پيشنهاد كرد كه نگاره تاريخي‌اي كه بر كاشيكاري‌هاي سردر بازار قيصريه اصفهان نقش بسته‌اند را به عنوان نماد اصفهان انتخاب كنند. اين نگاره از صورت فلكي برج قوس (آذر) گرفته شده و همچنين با محتوايي متعالي طراحي شده است.
شعار اصفهان براي هميشه، براي همه
شعار اصفهان براي هميشه، براي همه توسط انجمن دوستداران اصفهان به عنوان شعار مشترك دوستداران اصفهان برگزيده شده است. در همه نقاط اين شهر پوسترهايي با موضوع روز اصفهان قرار داده مي‌شود كه اين شعار روي آنها وجود دارد.
جشني به رنگ اصفهان
جشني براي نكوداشت روز اصفهان با عنوان جشني به رنگ اصفهان برگزار مي‌شود. در اين جشن برنامه‌هاي مختلفي همچون نمايش‌هاي تاريخي، مسابقات ورزشي و... تدارك ديده مي‌شود. اين جشن در ميدان عتيق برگزار مي‌شود.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون