• ۱۴۰۳ چهارشنبه ۱۲ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3251 -
  • ۱۳۹۴ يکشنبه ۳ خرداد

معاون وزير امور خارجه مطرح كرد

ممنوع الورود نداريم


معاون وزير امور خارجه در گفت‌وگويي به تشريح آخرين پيگيري‌ها در رابطه با حادثه جده، تعليق عمره، روابط كنسولي ايران و اروپا، ايرانيان زنداني در خارج از كشور، خدمات كنسولي، جابه‌جايي دفتر حفاظت منافع ايران در امريكا و تسهيل ورود ايرانياني كه پس از انقلاب از كشور مهاجرت كرده‌اند، مي‌پردازد. مهم‌ترين محور صحبت‌هاي حسن قشقاوي در گفت‌وگو با ايسنا در ادامه مي‌آيد:
 ‌ نمي‌توان قطعي گفت اگر به عمره ادامه مي‌داديم، حوادث مشابهي اتفاق مي‌افتاد.
 ‌ وزارت خارجه نبايد تحت تاثير هيجان‌هاي عمومي قرار گيرد.
 در حادثه جده تا 9 روز وزارت خارجه اصرار داشت اين مطلب رسانه‌اي نشود، اما اين موضوع از سوي برخي رسانه‌ها منتشر شد. بعد از آن عده‌اي ما را به مخفي‌كاري متهم كردند در حالي كه يك ديدگاه منطقي داشتيم؛ اگر در اين حوادث حق ملي وجود دارد، حق شخصي و حق خانوادگي هم وجود دارد. ما معتقديم در انتشار اخبار مربوطه حقي از خانواده اين عزيزان ضايع شده است.
 وزارت خارجه (در رابطه با حادثه جده) از همان ابتدا از عنوان «شبه‌تجاوز» استفاده كرد كه عنواني دقيق بود، چرا كه تجاوز كامل واقعا صورت نگرفته بود.
 ‌ بي‌صبرانه منتظر مجازات عاملان حادثه فرودگاه جده هستيم.
 ‌ نيازي نيست حتما عذرخواهي مكتوب از سوي عربستان صورت گيرد.
 ‌ در ديدار مقامات ايران با محمد بن نايف، وليعهد فعلي عربستان، سعودالفيصل وزير خارجه وقت و معاون او، همگي اذعان داشتند كه جرم بزرگي صورت گرفته و اشد مجازات را براي عاملان حادثه جده‌ در نظر مي‌گيرند، چرا كه آبروي عربستان را به خطر انداختند.
 ‌ معتقديم تامين و حفظ امنيت در منطقه غيرقابل تفكيك است و اگر ناامني باشد براي هر دو طرف مرزها ناامني وجود دارد، بنابراين امنيت پايدار لازمه منطقه است و نبايد اجازه دهيم فضاي تبليغاتي و احساسي بر واقعيت منطقه سايه افكند.
  مهم است در داخل كشور همگان متوجه اظهارات خود باشند.
 ‌ هنوز مساله صدور ويزا از سوي عربستان حل نشده است.
 ‌ در دو سال اخير مراودات كنسولي ايران با همه كشورها به ويژه اروپا افزايش يافته است. بر اساس آمارها از سوي كشورهاي اروپايي در صدور ويزا براي ايرانيان تسهيلات بيشتري به‌طور نسبي ايجاد شده است.
 هميشه بين سه هزار تا 3500 زنداني در خارج از مرزهاي خود داشتيم، اما براي نخستين بار است كه امسال اين رقم به كمتر از 2 هزار و 200 تن رسيده است.
 ‌ هنوز مسائل مربوط به سفارتخانه‌هاي ايران و انگليس حل و فصل نشده است.
  بهتر است بخش كنسولي از امور سياسي تفكيك شود.
 بحثي غير از جابه‌جايي مكان دفاتر حفاظت منافع در امريكا مطرح نيست.
 ‌ امريكا تا الان درخواستي براي تغيير مكان دفتر حفاظت منافعش در ايران نداشته است.
 ‌ قرار است در روزهاي آينده دفتر جديد حفاظت منافع ايران بازگشايي شود و بعيد است از وزارت امور خارجه در اين مراسم مقامي حضور داشته باشد.
 ‌ امريكا 19 زنداني ايراني در حوزه تحريم‌ها را هرچه زودتر آزاد كند.
 ‌ براساس آمار رسمي امريكا حدود 63 ايراني تا پايان سال 1393 به دليل جرايم عادي در زندان‌هاي امريكا به سر مي‌برند.
  استراليا عمدتا دنبال اين است كه ايران بپذيرد پناهجويان ايراني را اخراج اجباري (ديپورت) كند. اما سياست ايران و شخص آقاي ظريف اين نيست كه ديپورت اجباري را بپذيرد. نپذيرفتن ديپورت مبناي حقوق بشري دارد.
  ممنوع‌الورود نداريم و وزارت اطلاعات، قوه قضاييه و وزارت امور خارجه هيچ مشكلي با ورود و رفت و آمد 95 درصد ايرانياني كه در خارج از كشور زندگي مي‌كنند، ندارند.
  ما بهترين رابطه را با مجلس شوراي اسلامي داريم. وزير امور خارجه هيچ كارت زردي نگرفته و اكثريت مجلس و كميسيون ذي‌ربط از تيم مذاكره‌كننده حمايت مي‌كنند.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون