• ۱۴۰۳ يکشنبه ۳۰ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4811 -
  • ۱۳۹۹ چهارشنبه ۱۹ آذر

ورناك به هدف اصلي حملات فيل‌ها تبديل مي‌شود

رونمايي از تاكتيك جمهوري‌خواهان در رقابت‌هاي انتخاباتي جورجيا

گروه جهان|انتخابات سرنوشت‌ساز مجلس سنا تا كمتر از يك ماه ديگر در جورجيا برگزار خواهد شد و جمهوري‌خواهان كه مي‌دانند در صورت واگذار كردن رقابت بر سر دو كرسي اين ايالت، اكثريت سنا را از دست خواهند داد با اتخاذ تاكتيكي جديد تلاش مي‌كنند تا مانع از اين اتفاق شوند. آنها تصميم گرفته‌اند تمام حملات خود را عليه يكي از دو كانديداي دموكرات متمركز كنند  و با كنار زدن  او از رقابت‌ها اكثريت خود را در سنا تضمين كنند.
قرار بود يكشنبه شب در جورجيا دو كانديداي حزب دموكرات در انتخابات سنا با رقباي مستقيم خود از حزب رقيب مناظره داشته باشند اما سناتور ديويد پردو تصميم گرفت در مناظره با جان آسوف 33 ساله شركت نكند. اين تصميم او دو خروجي داشت؛ اول اينكه جان آسوف فرصت مي‌يافت بدون حضور رقيب به او حمله كند و كانديداي جمهوري‌خواهان را فردي ترسو معرفي كند كه به دليل هراس از پاسخگويي به فساد اقتصادي‌اش حاضر به شركت در مناظره نشده است و دوم اينكه ضريب اهميتي دو چندان به مناظره‌اي ديگر مي‌داد كه ميان رافائل ورناك، ديگر كانديداي حزب دموكرات در انتخابات سنا و كلي لئوفلر، سناتور جمهوري‌خواه در حال برگزاري بود.
نيويورك تايمز در اين باره نوشته است: جمهوري‌خواهان تصميم گرفتند براي 90 دقيقه جان آسوف را با ميكروفن تنها بگذارند تا هر چه مي‌خواهد بگويد و در پايان از تصميم خود راضي بودندچرا كه فكر مي‌كنند ارزش دادن به مناظره دوم ميان ورناك و لئوفلر ارزشش را داشت. در مناظره رافائل ورناك، كشيش 53 ساله دموكرات و كلي لئوفلر، سناتور كنوني ايالت جورجيا، كانديداي جمهوري‌خواهان بسيار تهاجمي ظاهر شد و تمام تلاش خود را كرد تا رقيب را فردي افراطي و خطرناك براي امريكا نشان دهد. لئوفلر در اين مناظره بيش از 13 بار ورناك را «يك ليبرال افراطي» توصيف كرد كه ارزشي براي امريكا قائل نيست و در گذشته از شخصيت‌هاي «تندرويي» نظير كشيش جرميا رايت حمايت كرده است. حملات كلي لئوفلر به ورناك، الگويي مشابه با حملاتي داشت كه صبح روز يكشنبه از سوي دونالد ترامپ رييس‌جمهور امريكا به اين كشيش امريكايي صورت گرفت. خانم لئوفلر همانند ترامپ به يكي از سخنراني‌هاي رافائل ورناك در ابتداي سال 2020 اشاره كرد كه طي آن مي‌گويد «خدمت همزمان به خدا و ارتش ممكن نيست» و ورناك را متهم كرد كه به سربازان امريكايي توهين كرده است.
بررسي ديگر سخنراني‌ها و كارزارهايي كه ديگر جمهوري‌خواهان نيز در هفته‌هاي اخير برگزار كرده‌اند نشان مي‌دهد كه سياست‌مداران اين حزب تصميم گرفته‌اند به جاي حمله به جان آسوف كه جواني سفيدپوست و مستندساز است و توانايي زيادي در جذب مخاطب دارد، رافائل ورناك، كشيش سياهپوست و ميانسال را هدف حملات خود قرار دهند.
جاناتان مارتين، تحليلگر سياسي معتقد است تمركز روي رافائل ورناك از اين رو حائز اهميت است كه جمهوري‌خواهان مي‌خواهند با تكيه بر موضوع حمايت استيسي آبرامز، زن سياهپوست و فعال حزب دموكرات در جورجيا از او، محافظه‌كاران سفيدپوست را نگران كنند كه اگر به جمهوري‌خواهان راي ندهند يك سياهپوست كه ليبرال‌ترين عقايد ممكن را دارد نماينده آنها در سنا خواهد شد. ليام دوناوان، استراتژيست جمهوري‌خواه در اين باره توضيح مي‌دهد: «هر دو كانديداي كنوني حزب دموكرات سابقه سياسي كمي دارند و اين باعث مي‌شود فضا براي حمله به آنها محدود باشد. با اين حال شرايط ورناك كمي متفاوت‌تر است». به گفته او، «ورناك گزينه جذاب‌تري براي حمله به حساب مي‌آيد و مسائلي در كارنامه‌اش ديده مي‌شود كه مي‌تواند براي راي‌دهندگان مهم تلقي شود. جان آسوف اما اين‌گونه نيست و پايگاه راي او را كساني تشكيل  مي‌دهند كه حمله به او حالتي كسل كننده و بدون بازده خواهد داشت.»
جمهوري‌خواهان دلايل ديگري نيز براي اتخاذ اين سياست دارند؛ از نقطه نظر آماري نظرسنجي‌ها نشان مي‌دهند تعداد كساني كه نگاه منفي به رافائل ورناك دارند بيشتر است و آنها فكر مي‌كنند حمله به او مي‌تواند در راستاي حفظ اكثريت مجلس سنا موثرتر باشد. از سوي ديگر لئوفلر اولين دوره نمايندگي خود را سپري مي‌كند و در مقايسه با ديويد پردو كه براي سال‌ها سناتور بوده وضعيت متزلزل‌تري دارد. تقويت جايگاه او و تضعيف جايگاه رقيب مستقيمش يعني رافائل ورناك مي‌تواند زمينه دستيابي جمهوري‌خواهان به 52 كرسي مجلس سنا را فراهم كند. 
ورناك روز دوشنبه در پاسخ به اين حملات شديد كه عليه او صورت مي‌گيرد، گفت: «اين ادعاها درباره من دروغ است. خانم لئوفلر كسي است كه از جايگاه خود به عنوان سناتور سوءاستفاده كرد تا از ادعاهاي دولت ترامپ در راستاي كوچك جلوه دادن تهديد شيوع ويروس كرونا حمايت كند و اين رفتار او جان ميليون‌ها نفر را به خطر انداخت. آنها به دروغ مي‌گويند من از قطع بودجه پليس حمايت كردم، مي‌گويند من امريكا را دوست ندارم و خيلي چيزهاي ديگر. من اين صحبت‌ها را دروغ مي‌دانم و مبارزه براي مردم را ادامه خواهم داد».
گاردين گزارش داده به رغم تلاش‌هايي كه جمهوري‌خواهان براي پيروزي در جورجيا داشته‌اند آنها نگرانند كه اقدامات حقوقي تيم ترامپ و ادعاهايي كه رييس‌جمهور امريكا پيرامون تقلب در انتخابات مطرح مي‌كند، باعث شود هواداران حزب از راي دادن خودداري كنند.از زمان اعلام نتايج انتخابات رياست‌جمهوري دونالد ترامپ مدعي وقوع تقلب در جورجيا شده و شكايت‌هاي زيادي را در اين ايالت به جريان انداخته است. او همچنين فرماندار جمهوري‌خواه ايالت را به سبب آنچه رسانه‌هاي نزديك به ترامپ «ناتواني در بازگرداندن نتيجه آرا»  مي‌خوانند فردي بي عرضه معرفي كرده كه به راحتي تسليم دموكرات‌ها شده است.
دست بالاي ورناك و آسوف در نظرسنجي‌ها
بر اساس آخرين ميانگين نظرسنجي‌هاي وبسايت FiveThirtyEight جان آسوف با 48.6 درصد در برابر ديويد پردو با 48.2 درصد پيشتاز است و اميد دارد كه با تقويت اين برتري خفيف تا روز انتخابات به يكي از جوان‌ترين اعضاي سناي امريكا بدل شود. رافائل ورناك نيز به رغم افت در ميانگين نظرسنجي‌ها با 49.1 درصد در برابر لئوفلر با 47 درصد پيش است. بر اساس داده‌هاي آماري، در ميانگين نظرسنجي‌هايي كه تا پيش از دوم دسامبر برگزار شده بود برتري رافائل ورناك به بيش از سه درصد مي‌رسيد اما با حملات اخير عليه او وضعيت محبوبيت اين كانديداي دموكرات نزولي شده و در صورت تداوم اين وضعيت، او در پايان رقابت‌ها خود را شكست خورده خواهد يافت.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون