• ۱۴۰۳ يکشنبه ۳۰ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4811 -
  • ۱۳۹۹ چهارشنبه ۱۹ آذر

بلاتكليفي دنباله‌دار ساختمان روزنامه اطلاعات

نورا حسيني

 

ساختمان قديمي روزنامه اطلاعات مدت‌هاست كه تابلوي ساختمان شماره 2 شهرداري تهران را بر پيشاني دارد، اما سال‌هاست بلاتكليف رها شده است ؛ساختماني كه يك‌بار در ليست فروش شهرداري تهران قرار گرفت و قرار بود در بده‌بستان‌هاي مالي شهرداري و بنياد مستضعفان به اين سازمان واگذار شود، اما اين ساختمان از ليست فروش شهرداري با راي اعضاي شوراي شهر تهران خارج شد. 
 اين ساختمان كه در 25 مرداد ماه سال 84 با عنوان ساختمان روزنامه اطلاعات در فهرست آثار ملي كشور ثبت شده، مدتي انبار روزنامه‌ها و مجلات برگشتي بوده و بعدها هم قرار شده موزه مطبوعات كشور شود؛ آرزويي كه هرگز محقق نشد.
در اين سال‌ها دو بار بناي ساختمان مورد تهديد قرار گرفته است؛ نخست در سال 93 كه در طوفان خردادماه سقف كاذبي كه در ساختمان شمالي اين عمارت به صورت غيرمجاز نصب شده بود، از جا كنده و در كف خيابان خيام و ديگري در 25 مهر 94 جرثقيل (تاوركرين) نصب شده روي ساختمان 10 طبقه قديمي روزنامه اطلاعات سقوط كرد.  آن زمان محمود دعايي در گفت‌وگويي اعلام كرد: شنيدم كه بخش خصوصي، آن ساختمان را به شهرداري تهران فروخته و شهرداري قرار است در آن يك مجتمع تازه تاسيس كند.  ابوالفضل قناعتي، عضو سابق شوراي شهر تهران هم در خصوص ساختمان روزنامه اطلاعات در خيابان امام خميني(ره) و تصميمي كه مديران گذشته شهر براي آن گرفته بودند، مي‌گويد: قرار بود اين ساختمان به سايت اداري مديريت شهري تبديل شود؛ حتي تاكيد شده بود شكل و ظاهر ساختمان، معماري ايراني اسلامي داشته باشد و الگويي براي ساير ساختمان‌هاي اداري قرار گيرد.
 اما با تغيير مديريت شهري اين ساختمان در اختيار سپاه قرار مي‌گيرد تا ارديبهشت سال 98. آن زمان پيروز حناچي، شهردار تهران اعلام مي‌كند كه ساختمان روزنامه قديمي اطلاعات به سازمان املاك و مستغلات تبديل خواهد شد.
حميدرضا كرداري، مديرعامل سازمان املاك و مستغلات وقت اين سازمان ضمن تشكر از همكاري سپاه پاسداران انقلاب اسلامي در تحويل اين ساختمان، از جلسات مكرر و پيگيري‌هاي 2ساله جهت تحويل ساختمان مذكور خبر مي‌دهد.  او افزود: اين ساختمان در 2 طبقه منفي، يك طبقه همكف و 8 طبقه ديگر با ظرفيت سرانه 1000نفر آماده خدمت‌رساني به شهروندان تهراني است. در كنار ساختمان شماره 2 نيز يك ساختمان براي تامين پاركينگ در 5 طبقه منفي در حال آماده‌سازي‌ است كه با بهره‌گيري از اين ساختمان مي‌توان به كاهش ترافيك منطقه‌اي خيابان بهشت و اطراف آن كمك ويژه‌اي كرد. برنامه‌ريزي‌هاي دقيقي براي تجميع ساختمان‌هاي ستادي پراكنده در اين ساختمان شده است كه با اجرايي شدن آن شاهد كاهش چشمگير هزينه‌هاي نگهداشت ساختمان‌ها و آزادسازي ساختمان‌هاي استيجاري شهرداري تهران خواهيم بود.
مدتي هم قرار بود اين ساختمان به معاونت معماري و شهرسازي شهرداري تبديل شود كه اين‌گونه نشد تا اينكه روز گذشته زهرا صدراعظم‌نوري، رييس كميسيون سلامت شوراي شهر تهران در تذكري خطاب به شهردار تهران مبني بر عدم توجه كافي به منابع در اختيار شهرداري تهران گفت: در شرايط فعلي كه با ركود اقتصادي مواجه هستيم و مشكلات عديده‌اي نيز وجود دارد و هزينه‌هاي شهرداري به قوت خود باقي است، بايد از منابع در اختيار حداكثر استفاده را كرد. بعضا در شهرداري منابعي وجود دارد كه ارزش سرشاري دارد، اما سال‌هاست كه بلاتكليف مانده كه از جمله مي‌توان به ساختمان روزنامه اطلاعات اشاره كرد.
او ادامه داد: اين ساختمان ارزش قابل توجه مادي دارد و از بعد معنوي نيز سابقه و تاريخچه‌اي پشت آن است و اين‌گونه بلاتكليف ماندن آن طي چند سال و تلف شدن اين سرمايه اقدام درستي نيست.
نوري با بيان اينكه در اين شرايط يا بايد از ساختمان بهره‌برداري شود يا در صورت‌ عدم نياز بايد آن را واگذار كرد در ادامه متن تذكر خود را با عنوان تعيين تكليف ساختمان سابق روزنامه اطلاعات قرائت كرد.
رييس كميسيون سلامت، محيط زيست و خدمات شهري شوراي شهر تهران ادامه داد: در تاريخ ۲۲ شهريور ۹۹ از ساختمان خيام به منظور بررسي اقدامات صورت گرفته در اين ملك بازديد كردم. اين ملك مشتمل بر دو ساختمان اصلي با مساحت حدودي ۲۲ هزار مترمربع در دو طبقه زيرزمين و ۸ طبقه روي همكف و ساختمان جديدالاحداث با مساحت حدودي ۳۰ هزار متر در ۵ طبقه زيرزمين با كاربري پاركينگ و ۹ طبقه روي همكف با زيربناي حدودا ۲۰ هزار مترمربع با كاربري اداري است.
نوري ادامه داد: تهيه طرح مطالعات و عملياتي ساختمان جديد همزمان با بهسازي و بازسازي روزنامه اطلاعات از بهار سال ۹۳ آغاز و تا بهار سال ۹۶ با مديريت معاونت فني و عمراني با پيشرفت فيزيكي بيش از ۹۷ درصد ادامه داشت و به دليل مشكلات مالي و حقوقي پروژه متوقف شد.
او افزود: طرح معماري ابتدايي ساختمان براي استقرار سه معاونت شهرسازي و معماري، خدمات شهري و محيط زيست و توسعه منابع انساني و همچنين سازمان بازرسي با ظرفيت حدود هزار نفر در نظر گرفته شد كه با وجود نقشه‌هاي جانمايي مصوب به دليل شروع عمليات ساختماني اجرايي جديد موضوع بلاتكليف و متوقف ماند.
نوري با اشاره به بودجه‌اي كه براي باقيمانده عمليات عمراني اعلام شد، گفت: در سال ۹۸ معاونت عمراني بودجه ۸۰ ميليارد توماني براي اجراي اقدامات عمراني باقيمانده پيش بيني كرده كه در سال جاري اين رقم به ۱۶۰ ميليارد تومان رسيده است. سازمان فاوا نيز دو ميليارد پيش‌بيني تجهيزات داشته كه اين رقم در سال جاري به ۴ ميليارد رسيده است.
رييس كميسيون سلامت، محيط‌زيست و خدمات شهري شوراي شهر تهران افزود: بنابراين به منظور رفع نواقص باقيمانده و رفع عمليات موجود حدود ۶ ماه زمان و ۴۲ ميليارد تومان بودجه لازم است و اگر در شرايط فعلي بخواهد مورد بازنگري قرار گيرد نيازمند ۱۸ ماه زمان و ۱۶۰ ميليارد تومان بودجه است. لذا با توجه به ارزشمند بودن اين ساختمان و جلوگيري از اتلاف سرمايه و هزينه‌هاي زياد صورت گرفته و كسري منابع لازم به شهرداري تهران تذكر مي‌دهم تا با قيد فوريت نسبت به تعيين تكليف پروژه اقدام و ضمن ارايه گزارش به شوراي شهر تهران از اتلاف منابع جلوگيري كند.
 مدتي پيش هم محسن هاشمي، رييس شوراي شهر تهران در خصوص اينكه چرا از ساختمان شماره ۲ شهرداري يا همان ساختمان قديم روزنامه اطلاعات بهره‌برداري نمي‌كند، اعلام كرد: ساختمان شماره دو شهرداري ساختمان بزرگي است كه پيش‌بيني شده بود تعدادي از واحدهاي شهرداري در آن مستقر شوند و ساختمان واحدهاي تخليه شده به فروش بروند يا همين ساختمان فروخته شود كه در خصوص آن تصميم‌گيري نشده و اين تصميم را بايد شهردار تهران بگيرد كه قرار است از اين ساختمان چه استفاده‌اي شود. در شهرداري تهران پر از پروژه‌هاي بلاتكليفي است كه آماده بهره‌برداري هستند .

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون