• ۱۴۰۳ پنج شنبه ۲۷ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4819 -
  • ۱۳۹۹ شنبه ۲۹ آذر

سرانجام آموزش غيرحضوري در مدارس غيربرخوردار

محمدتقي سبزواري

سونامي هوشمند‌سازي مدارس در دولت دهم خيلي زود فروكش كرد و ابزار‌ها و تابلوهاي گران‌قيمت خيلي زود به انبارها منتقل و وزير دولت يازدهم هوشمند‌سازي را به ‌صورت مشروط در اهداف رفتاري برنامه خويش تعريف كرد. تجربه نشان داده كه معمولا دولتمردان وعده‌ها را عملي نمي‌كنند چه  خاصه وعده داده‌نشده را بخواهند عملي كنند. تيم مديريتي دولت يازدهم و دوازدهم از هوشمند‌سازي فقط تابلو‌هاي هوشمند و دستگاه‌هاي سخت‌افزاري گران‌قيمت را مي‌دانست و به فكر استفاده از بستر ارزان‌قيمت وب نيفتاد. 
تكان كرونا بر آموزش دانش‌آموزان، مديران و اوليا را سردرگم كرده بود تا اينكه متوجه شدند،كار آنچنان سخت نيست و حتي همين پرسنل ستادي توان برنامه‌ريزي‌اش را دارند. نبايد انتظار داشت اپليكيشن‌هاي توليدي آموزش و پرورش مشابه محصولات خارجي و حتي داخلي غيردولتي باشد. تفاوت توان مديران علمي اين دو مجموعه، زمين تا آسمان است. 
باري بايد گام برداشتن در اين راستا را به ‌فال نيك گرفت. 
هدف رفتاري تعيين ‌شده از سوي دكتر فاني بالاخره با تاخيري 7 ‌ساله به سرانجام رسيد. در اينكه اين آموزش در آينده در ايران تا چه حد مورد توجه قرار خواهد گرفت و اپليكيشن شاد تا چه حد موفق خواهد شد، من اميدوارم و نوميد نيستم. مسائل اقتصادي و تنگناهاي مالي و فشار از سوي دستگاه‌هاي مختلف براي گنجاندن محتواها و دروس مختلف  در برنامه‌ريزي درسي و كمبود وقت آموزش باعث خواهد شد تا آموزش و پرورش تنها راه را استفاده از نرم‌افزارهاي مجازي بداند. 
سوال اينجاست كه با اعلام آمارهاي رسمي از سوي وزير آموزش و پرورش و نهادهاي مرتبط مبني بر توان خريد خانواده‌ها و گران بودن لوازم الكتريكي، تكليف مدارس غيربرخوردار چه خواهد شد؟ وزير بهتر از هر كسي از وضعيت مدارس عشايري و كپري مطلع است. 
از نداشتن وسايل هوشمند توسط دانش‌آموزان در روستاهاي دورافتاده به خوبي خبر دارد. او خوب مي‌داند كه بسياري از مكان‌هاي روستايي و عشايري و حتي شهري از اينترنت حداقلي يا سرعت مناسب برخوردار نيستند. 
بهترين زمان براي حل اين مشكل و گرفتن قول همكاري از مجموعه دولت همين حالاست. اگر حتي وزير و تيم مديريتي دلواپس هزينه‌هاي لازم براي طراحي يا برطرف كردن ايرادات اپليكيشن باشند، آموزش و پرورش از نظر بهره‌مندي از نيروهاي متخصص در اين زمينه غني است.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون