• ۱۴۰۳ پنج شنبه ۲۷ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4819 -
  • ۱۳۹۹ شنبه ۲۹ آذر

شادي دلهره‌آور!

زيبا عزيزي

چند ماهي مي‌شود كه زندگي‌مان از روال عادي و هميشگي خارج شده است. قبلا فقط دغدغه‌مان آماده كردن صبحانه و راهي كردن بچه‌ها به مدرسه بود و درست كردن ناهار و شام و شستن ظرف‌ها و تميز كردن خانه و خريد و... بچه‌ها كه مدرسه بودند، نمي‌فهميديم چه مي‌خوانند و چه مي‌نويسند و چگونه وقت‌شان سپري مي‌شود و... اما در اين دوران نحس از ساعت 8-7 صبح تا 12-10 شب، خودمان دانش‌آموز شده‌ايم و خانه شده مدرسه و مدرسه خانه! صبح كه از خواب بيدار مي‌شوم اولين كارم اين است كه تبلت را برداشته و به برق بزنم تا مبادا در زمان درس شارژش تمام شود و استرس، اعصاب خود و بچه را به ‌هم بريزد. احتمالا تا الان متوجه شديد كه موضوع از چه قرار است! بله مشكلات آموزش آنلاين كه اين روزها خانواده‌ها، معلمان و بچه‌ها را از نفس انداخته است؛ به خصوص استرس كار با پيام‌رسان شاد كه قرار بود كمك حال‌مان باشد نه بهانه فشار و استرس هر روزمان! وقتي خانم معلم از ما مي‌خواهد كه فلان پرسش‌ها را از بچه بپرسيد و فيلم يا صدايش را در شاد برايم ارسال كنيد نگراني‌مان چندين برابر مي‌شود زيرا فرستادن فيلم يا صدا يا عكس تكاليف از طريق شاد همان و ساعت‌ها نگراني و انتظار براي رسيدن آن به دست خانم معلم، همان! اين استرس و فشار زماني بيشتر مي‌شود كه خانم معلم محدوده زماني براي ارسال تكاليف در نظر مي‌گيرد؛ گرچه آرام‌آرام ياد گرفته‌ايم كه حجمش را كم كرده و ريسك كاهش كيفيت را به جان بخريم و دور از چشم مسوولان از طريق واتس‌آپ يا تلگرام به دست خانم معلم برسانيم! 
متاسفانه امكانات مدارس دولتي با غير‌دولتي در زمينه آموزش آنلاين بسيار متفاوت است. بچه من به مدرسه دولتي مي‌رود و مجبور است كه از شاد كه توانايي تدريس آنلاين را ندارد، استفاده كند و همين امر باعث مي‌شود در مقايسه با دوستانش كه در مدرسه غيردولتي از امكانات بيشتري، از جمله كلاس‌هاي آنلاين صوتي و تصويري برخوردارند، بي‌بهره بماند. اين موضوع بيش از هر چيز بر روحيه او و ما اثر گذاشته و موجب نگراني خانواده از عقب افتادن بچه نسبت به دوستانش شده است؛ اين نگراني و فشار زماني از حد خارج مي‌شود كه بچه، خود را با اين دوستان خوش‌اقبالش مقايسه مي‌كند! گرچه تلاش‌هاي پيگيرانه و دلسوزانه معلم امسالش تا اندازه‌اي توانسته اين نقص را جبران كند. 
در حين نوشتن يادداشت بودم كه پسرم آمد و گفت كه از قطع و وصل‌هاي زياد و مكرر شاد هم بنويس و درست هم مي‌گويد. اين قطع و وصل شدن‌هاي زياد بالاخره باعث شد كه خانم معلم در واتس‌آپ كانالي درست كند و بيشتر وقت‌ها پس از تكرار قطعي شاد اجبارا به واتس‌آپ مهاجرت مي‌كنيم و آسوده‌تر آموزش را جلو مي‌بريم.
آموزش در فضاي پر استرس و پر فشار كنوني به ارتباط بيشتر خانه و مدرسه نياز دارد. من و بسياري از مادران ديگر بدون آمادگي و در فضايي نا‌آشنا و به اصرار مدرسه شاد را نصب كرديم و يك دفعه با چيزهايي روبه‌رو شديم كه قبلا هرگز نديده بوديم؛ به نظر من بسياري از معلمان هم همين‌طور بودند. نمي‌دانم براي معلمان،كلاس آموزشي برقرار شده يا نه اما بهتر بود كه در اين زمينه مدرسه به خانواده آموزش‌هاي لازم را مي‌داد تا حداقل بهتر و آسان‌تر و با استرس كمتر كمك حال معلم و بچه‌ها باشيم. الان هم دير نشده شايد بشود زمان‌هايي از ساعت‌هاي تدريس را به گفت‌وگوي معلمان و خانواده‌ها اختصاص داد و در آن به مشكلات دو طرف، يعني خانه و مدرسه پرداخت. به نظر من اين كار حداقل از اين همه استرس و فشار ما خانواده‌ها و احتمالا معلمان كم مي‌كند.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون