• ۱۴۰۳ جمعه ۱۴ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4828 -
  • ۱۳۹۹ سه شنبه ۹ دي

آخرين خبرها درباره روند خريد واكسن كروناي خارجي و توليد واكسن ايراني

150 هزار دوز اهدايي «فايزر» در راه ايران

گروه اجتماعي| اخبار درباره نزديك‌تر شدن موعد واردات واكسن كروناي خارجي و توليد انبوه واكسن كروناي داخلي، رو به افزايش است چنانكه ظرف دو روز گذشته، رييس جمعيت هلال احمر ضمن اعلام اينكه كشور براي گروه‌هاي جمعيتي خاص از جمله سالمندان، بيماران زمينه‌اي و كادر درمان، نيازمند 16 الي 20 ميليون دوز واكسن كوويد 19 خواهد بود، خبر از اهداي 150 هزار دوز واكسن فايزر توسط ايرانيان خارج از كشور و خريداري يك ميليون دوز از شركت چيني توسط اين نهاد امدادي داد و تاكيد كرد كه سياست كلي وزارت بهداشت بنا به تاكيد مقام معظم رهبري و رييس‌جمهوري، استفاده سراسري از واكسن ايراني است اما از آنجا كه كارآزمايي باليني واكسن ايراني زمان مي‌برد و با وجود آغاز آزمايش انساني از روز 7 دي ماه، ارديبهشت يا خرداد سال جديد قرار است از واكسن ايراني براي عموم مردم استفاده شود، نوع خارجي هم وارد مي‌شود تا بخشي از بار بيماري كاهش يابد.
به دنبال اين اظهارات، رييس انستيتو پاستور ايران هم در اشاره به آخرين وضعيت تامين واكسن از طريق «سبد كووكس» و واكسن توليد مشترك و توليد داخلي به ايسنا خبر داد كه در حال حاضر كارآزمايي باليني فاز يك واكسنِ توليد مشترك با يكي از كشورها، تمام شده و با نظارت انستيتو پاستور كارآزمايي باليني فاز دوم در حال انجام است و در صورت اطمينان به ايمني و كارايي واكسن، فاز سوم مطالعه باليني كه كم‌خطرترين فاز است، در ايران انجام خواهد شد.
 عليرضا بيگلري درباره وضعيت خريد واكسن كرونا از سبد كووكسِ سازمان جهاني بهداشت گفت: «قرار بود ايران از سبد كووكس بخشي از واكسن كروناي مورد نيازش را تامين كند كه مقدمات اين اتفاق انجام شد و رييس بانك مركزي اعلام كرد كه پول مربوط به تامين واكسن از كووكس پرداخت شده است. پيش‌خريد واكسن كرونا از سبد كووكس اقدام بسيار درستي بود، چراكه واكسن‌ها در سبد كووكس تنوع دارند و اگر يك واكسن مناسب نبود، مي‌توان از نوع ديگر استفاده كرد. 
سازمان بهداشت جهاني در قالب مجموعه كووكس ۱۸ كارخانه توليد واكسن كرونا را انتخاب كرده و اغلب كشورهاي دنيا هم سبد كووكس را خريده‌اند. در حوزه توليد داخلي هم چند مجموعه در تلاش هستند اما مشخص نيست كه چه حجمي را بتوان در چه زماني توليد كرد.»  با توجه به انتشار اخباري درباره خطر ورود نوع جهش‌يافته ويروس كرونا از انگليس، مسعود مرداني؛ عضو كميته علمي ستاد ملي مقابله با كرونا اين اطمينان را داد كه با وجود افزايش دوبرابري قدرت انتقال ويروس جهش‌يافته، اين جهش باعث تغيير ساختار كلي ويروس نشده و واكسن‌هاي موجود همچنان موثرند چنانكه كشور انگليس هم در مقابله با جهش يافته ويروس كرونا، از واكسن‌هاي موجود استفاده مي‌كند.
در حالي كه از هفته‌هاي گذشته، اخباري هم درباره مشكل نقل و انتقال پول براي خريد واكسن كرونا مطرح بود، ديروز رييس اتاق مشترك بازرگاني ايران و سوييس در گفت‌وگو با ايلنا اعلام كرد: «خارج از كانال سوييس ما براي خريد واكسن كرونا به علت قرار داشتن در ليست سياه FATF به مشكل برمي‌خوريم اما كانال سوييس به همين منظور خارج از FATF ساخته شده است.»
شريف نظام مافي در مورد تهيه واكسن كرونا از طريق كانال سوييس گفت: «پيش‌بيني ما اين بود كه كانال سوييس از معدود كانال‌هايي خواهد بود كه بتوانيم از طريق آن واكسن كرونا را تهيه كنيم و همين كار هم درحال انجام است. اما چيزي كه مايه تعجب بود، مجوزي است كه دولت امريكا براي استفاده از پول‌هاي بلوكه‌شده براي خريد واكسن صادر كرد. تصور ما اين بود كه ديرتر و بعد از آمدن آقاي بايدن اين اتفاق بيفتد اما فشارهاي جامعه جهاني - به خصوص نهادهاي بين‌المللي- در مورد فراگير شدن واكسيناسيون موجب شده كه اين اجازه را بدهند. از آنجا كه كانال سوييس مي‌تواند خارج از FATF كار كند در نهايت اين مجوز داده شد.  البته دو بانك ايراني قوانين FATF را رعايت مي‌كنند، از همين جهت راه اين‌گونه تبادلات تجاري باز است. در واقع، كانال سوييس مانند اينستكس نيست كه يك دفتر يا رييس داشته باشد، بلكه بانكي است كه براي اين كار مشخص شده و نام اين بانك BCP است كه از گذشته و حتي از تحريم‌هاي قبل نيز با ايران براي خريد غلات و غيره كار مي‌كرد. بنابراين وقتي صحبت از كانال سوييس مي‌كنيم، منظور مجوزهايي است كه به اين بانك براي انجام كارهاي مربوط به خريد واكسن داده شده است. البته اطلاعي از اينكه از پول‌هاي بلوكه شده‌ در كدام كشور و منبع استفاده شده در دسترس نيست اما احتمال مي‌دهيم كه مربوط به منابع بانك مركزي در خارج از كشور باشد.» رييس اتاق مشترك بازرگاني ايران و سوييس افزود: «اين روند بايد ادامه داشته باشد، چراكه مقدار واكسني كه خريداري شده كافي نيست و بايد واكسن بيشتري خريداري شود. ضمن آنكه در واكسيناسيون جامع امكان‌پذير نيست كه براي مثال تركيه واكسيناسيون كامل داشته باشد و ايران نداشته باشد. همه بايد همزمان واكسيناسيون را انجام دهند. من فكر مي‌كنم ايران بتواند به قدر نياز خود واكسن بخرد تا درصدي كه مدنظر كارشناسان و جامعه پزشكي است، محقق شود. اميدوارم بعد از انجام واكسيناسيون بتوانيم خريدهاي ديگري هم انجام دهيم و با بازبيني FATF بتوانيم 18 بانك‌ ايراني را از ليست سياه خارج كنيم.»

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون