• ۱۴۰۳ يکشنبه ۹ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4848 -
  • ۱۳۹۹ يکشنبه ۵ بهمن

رييس اتحاديه نانوايان سنگك

رعايت پروتكل پاي تنور خيلي سخت است

گروه اجتماعي| اصغر پابرجا رييس ‌اتحاديه نانوايان سنگك تهران مي‌گويد براي خودمان هم جاي پرسش دارد كه چطور حتي يكي از نانواها در اين مدت كرونا نگرفته است. البته ديديم كه در تابستان با وجود گرما اما ويروس در حال انتقال بود. شايد در كنار تنور و حرارت بالا وضع فرق كند. به هرحال خدا را شكر نانواها كرونا نگرفتند و ما در ميان همكاران‌مان فوتي نداشتيم. آنچه در ادامه مي‌خوانيد گپ و گفتي درباره اوضاع و احوالي است كه در ۱۱ ماه گذشته با شيوع كرونا بين مردم و نانواها و همين‌طور مراجع نظارتي پيش آمده است. در ۱۱ ماه گذشته همان‌طوركه تيم‌هاي درمان و امداد شبانه‌روز كار كردند نانواها هم تعطيلي نداشتند و براي تامين مهم‌ترين مولفه سفره‌هاي مردم كار كردند. مشروح اين گپ و گفت را مي‌خوانيد.

 

آقاي پابرجا شما و همكاران‌تان به عنوان صنفي كه از ابتداي كرونا فعال بوديد و تعطيل نبوديد و همچنين در معرض ابتلا به كرونا بوديد چه مشكلاتي داشتيد؟ چگونه اين ماه‌ها را پشت سر گذاشتيد؟

مشكلات ما اين بود كه رعايت پروتكل‌هاي بهداشتي در نانوايي خيلي مشكل بود. به اين دليل كه ما داخل نانوايي را رعايت مي‌كرديم ولي بيرون از نانوايي كه مردم بايد در صف رعايت مي‌كردند مشكل بود. نانوا‌ها و كاركنان موارد بهداشتي را رعايت مي‌كردند ولي بعضي از مشتري‌ها بعد از ورود به مغازه و حتي در بيرون از مغازه نانوايي فاصله را رعايت نمي‌كردند حتي با تذكرات زياد هم مردم حاضر به رعايت فاصله‌گذاري نبودند. يكي ديگر از مشكلات ما استفاده برخي از مشتريان از برنامه‌هايي همانند اسنپ براي خريد نان بود. بعضي از اين مغازه‌ها از اين نوع برنامه‌ها استفاده نمي‌كردند، يا اسنپ با جاي ديگري قرار داد بسته بود در نتيجه مقداري از نظر پخت به مشكل برخورده بوديم. پخت كم شده بود. مشكل ديگر ما كم شدن ساعت كاري بود. از سوي ديگر براي كاركنان ما كه جلوي تنور بودند ماسك زدن خيلي سخت بود. برخي از مردم به همين دليل يعني ماسك نزدن از نانوايان شكايت داشتند كه در اين زمينه با وزارت بهداشت شروع به همكاري كرديم و در اين زمينه رايزني كرديم تا مشكل برطرف شود.

چه تعداد نانوا و نانوايي در تهران داريم و چه تعداد در نانوايي‌ها مشغول به كارند؟

ما در تهران هزار نانوايي سنگك داريم. تقريبا ۳هزار و ۵۰۰ نانوايي لواش، تافتون و بربري داريم و حدود 500 نانوايي حجيم يا فانتزي. در تهران ۵هزار نانوا مشغول به كار داريم. در مورد تعداد افراد مشغول به كار به خاطر اينكه بعضي از اين افراد به صورت شيفتي كار مي‌كنند و بيشتر شهرستاني هستند اگر ما تعداد نانوايي‌ها را ۵هزار در نظر بگيريم و به‌طور متوسط 3 نفر در هر نانوايي تعداد كل ۱۵هزار نفر مي‌شود و به اصطلاح ۱۵هزار نفر هم استندباي هستند.

يكي از مهم‌ترين نكاتي كه از ابتداي شيوع كرونا در مورد مواجهه با اين ويروس مطرح شد به‌كارگيري موادضدعفوني‌كننده و بهداشتي بود. چقدر به نانوايان تسهيلات براي خريد مواد بهداشتي داده شد؟

اتحاديه هيچ تسهيلاتي به نانوايي‌ها نداده است و خود نانوايان با خرج ماهيانه مثلا حدود يك ميليون تومان در بازار آزاد مواد بهداشتي را تهيه كردند و مي‌كنند.

باتوجه به اينكه نانوايي‌ها يكي از مراكز انتقال كرونا هستند اتحاديه چه تدابيري براي حفظ مردم و نانوايان در مقابل كرونا انديشيده است؟

اتحاديه فقط موارد بهداشتي را از طريق ستاد مبارزه با كرونا به صورت پيامك ارسال مي‌كرد و بازديد و نظارت‌هاي حضوري داشتيم و در بازديد‌هاي حضوري موارد بهداشتي را به نانوايي‌ها گوشزد مي‌كرديم.

آيا كسي از نانوايان تهران به كرونا مبتلا شده است؟ يا به دليل كرونا فوت شده است؟

خير براي خود ما هم تعجب‌آور است كه حتي يك نفر از نانوايان تهران به كرونا مبتلا نشده است و ما تاكنون هيچ گزارشي در اين باره نداشتيم و حدس ما اين است كه به دليل گرماي موجود در نانوايي اين اتفاق افتاده باشد.

در دوره كرونا بعضي نانوايي‌ها پروتكل‌هاي بهداشتي را رعايت نكردند كه بعضي از اين نانوايي‌ها از طرف اتحاديه چند روزي پلمب شدند آيا جريمه‌اي براي اين نانوايي‌ها در نظر گرفته‌ايد؟ و در صورت ادامه اين كار براي آنها جريمه سنگين‌تري در نظر گرفته‌ايد؟

وزارت بهداشت براي اين نانوايي‌ها جريمه‌اي در نظر گرفته از جمله پلمب و پرداخت جريمه نقدي و معرفي به دادگاه.

براي نانوايي‌هايي كه هنوز هم تخلف مي‌كنند و اتحاديه بي‌خبر است، برنامه‌اي داريد؟

همه نانوايي‌ها مسائل بهداشتي را رعايت كردند و اگر رعايت نمي‌كردند حتي يك درصد مبتلا به كرونا مي‌شدند. اما اين اكثر مردم هستند كه در نانوايي‌ها مسائل بهداشتي را رعايت نكردند و مردم هم به تازگي مسائل بهداشتي را رعايت مي‌كنند و جديدا با سفره‌هاي پارچه‌اي براي خريد نان به نانوايي مي‌آيند كه خيلي بهتر است. هيچ‌كسي حق دست زدن به نان كسي را ندارد جز كسي كه نان را آن‌هم با رعايت پروتكل‌ها از تنور درمي‌آورد.

مردم در اين دوره دو مشكل را مطرح كردند يك اينكه فاصله‌گذاري در صف نانوايي رعايت نمي‌شود و دوم اينكه بهداشت رعايت نمي‌شود و نان دست مي‌خورد. آيا اتحاديه فكر و نظري در مورد اين دو موضوع دارد؟

ما اين موضوع را قبول نداريم كه نان دست مي‌خورد. نان فقط با دست كسي كه نان را از تنور در مي‌آورد دست مي‌خورد و بعد تحويل مشتري مي‌شود و براي من تعجب‌آور است كه تا به حال يكي از اين افراد به‌طور خفيف هم به كرونا مبتلا نشده‌اند.

برخي از كاربران در فضاي مجازي از اتحاديه نانوايان خواسته‌اند كه از نانوايان به صورت هفتگي يا ماهيانه تست كرونا گرفته شود آيا به نظر شما اين امر شدني است؟

اگر وزارت بهداشت افرادي را براي اين كار به مغازه‌ها بفرستد ما همكاري مي‌كنيم در اين كار و مشكلي نداريم.

آيا در اين مدت پيش آمده كه مردم از عملكرد نانواها در دوره كرونا ناراضي باشند؟

هركسي به ديده‌اي متفاوت مسائل بهداشتي را رعايت مي‌كند و نگاه مي‌كند و مردم هم خوشبختانه درك مي‌كنند مشكلات نانوا را و ما نمي‌توانيم بيرون مغازه را مانند يك مبصر كلاس، صف بيرون مغازه نانوايي را كنترل كنيم و داخل نانوايي‌ها به نظر من از خيلي از جاهاي ديگر مثل ادارات و حمل و نقل عمومي بهتر است و نگراني ندارد.

خاطره‌اي داريد كه مختص دوره كرونا باشد و متفاوت از دوره‌هاي ديگر؟

مردم در دوره كرونا حساس‌تر شدند مثلا كسي دست به نان كسي بزند آن نان ديگر توسط كسي برده نمي‌شود يا مثلا كسي كه فروشنده است دست به نان بزند باز هم همان اتقاق مي‌افتد. اين مسائل اگر نهادينه شود و بعد از كرونا هم رعايت شود خيلي كمك‌كننده است.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون