• ۱۴۰۳ يکشنبه ۹ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4848 -
  • ۱۳۹۹ يکشنبه ۵ بهمن

محمدجواد كرمي:

توليدكنندگان نان‌ حجيم با تعطيلي اغذيه‌فروشي‌ها متضرر شدند

گروه اجتماعي| مصرف نان‌هاي حجيم ميان تهراني‌ها به ۲۰درصد و در شهرستان‌ها از ۷ به ۱۱درصد رسيده است. توليد‌كنندگان نان‌هاي حجيم يا به قول خودماني نان‌ حجيم نيز در اين دوره تمام وقت مشغول كار بودند و تعطيلي كرونا فعاليت آن را متوقف نكرد ولي شرايط كرونا كسب و كار آنها را به طريق ديگري به‌هم ريخت. محمدجواد كرمي، رييس اتحاديه نان‌‌هاي حجيم و نيمه حجيم تهران در گفت‌وگويي كه پيش رو داريد به اين نكته اشاره كرد‌ كه تقريبا نيمي از توليدكنندگان نان حجيم به سبب آنكه ساندويچي‌ها و اغذيه‌فروشان تعطيل يا نيمه‌تعطيل شده بودند بازارشان را از دست دادند و متضرر شدند.

شما در 11 ماهي كه با شيوع كرونا پشت سر گذاشته‌ايم با چه مشكلاتي مواجه شديد كه در ساير مواقع چنين نبود؟

نان كالايي استراتژيك است. تامين نان براي دولت هم در دوره كرونا خيلي اهميت داشته و دارد. در اين دوره ذائقه برخي از مردم تغيير پيدا كرد و سراغ نان‌هاي بسته‌بندي و حجيم رفتند، چراكه دست انسان ارتباط كمتري در توليد آن دارد و نان بعد از پخته شدن بلافاصله بسته‌بندي مي‌شود. ما در دوره كرونا خيلي تلاش كرديم كه فرهنگسازي كنيم. البته بايد توضيح دهم كه ما در فرهنگسازي استفاده از نان حجيم پيش از دوره كرونا خيلي موفق نبوديم اما بعد از شيوع كرونا اين تغيير به نوعي تحميل شد و مردم خودشان بيشتر به سراغ مصرف نان حجيم و بسته‌بندي آمدند. دو نكته در اين گرايش مردم وجود داشت؛ يكي بحث بهداشتي بودن و ديگري بحث ماندگاري نان بود. اما در اين مدت ما با چه مشكلاتي مواجه شديم كاهش مصرف در بخش اغذيه‌فروشي‌ها و ساندويچي‌ها بود. گرچه ما شاهد افزايش بيشتر مشتري‌هاي خانگي بوديم اما واقعيت اين است كه بيشترين مصرف‌كنندگان ما در بخش غير‌خانگي ‌است. بين 40 تا 50درصد واحدهايي كه نان حجيم توليد مي‌كنند مصرف ساندويچي‌ها و اغذيه‌فروشي‌ها را تامين مي‌كردند كه تعطيلي اين صنف باعث ضررشان شد. تعطيلي فست‌فودها و اغذيه‌فروشي‌ها بار بسيار سنگيني بر دوش صنف ما گذاشت. در مدل توليد ما وقتي توليد بالا مي‌رود هزينه‌هاي ما كاهش پيدا مي‌كند. در واقع يك واحد توليدي به همين شكل است و وقتي توليد كاهش پيدا مي‌كند از آن طرف هزينه‌ها بالا مي‌رود و هيچ كاري نمي‌توان كرد. مشكل بعدي ما ثابت ‌نگه داشتن بهاي نان توليدي در شرايطي بود كه همه هزينه‌هاي توليد بالا رفته بود. فقط يك قلم هزينه آرد تغيير پيدا نكرد. دولت هم مي‌گويد وقتي من آرد يارانه‌اي مي‌دهم اجازه افزايش قيمت نمي‌دهم. امروز به جايي مي‌رسيم كه واقعا نانوا امكان ادامه فعاليت ندارد. آرد فقط يك بخشي از هزينه‌هاي ماست و حدود ۳۰ بخش ديگر وجود دارد. متصدي نانوايي هم در جامعه زندگي مي‌كند همه هزينه‌ها افزايش پيدا كرده است و درآمد اين فرد افزايش نداشته است. ما از طريق دوستاني كه داشتيم و هر روشي كه توانستيم به آقايان وزراي جهاد كشاورزي و صنعت، معدن و تجارت پيشنهاد داديم كه شما بياييد آرد را آزاد اعلام كنيد و بگذاريد پول به حساب مردم واريز و فضاي رقابتي ايجاد شود اما توجهي نشد.

چه تعداد توليدكننده در اتحاديه شما فعال هستند؟

ببينيد ما در استان تهران حدودا نزديك به چهار هزار واحد نانوايي داريم كه از اين تعداد نزديك ۷۰۰ واحد نان فانتزي است هر واحد حدود پنج يا شش كارگر دارند و مشغول به فعاليت هستند.

آيا توانستيد براي خريد اقلام بهداشتي به نانوايي تسهيلاتي بدهيد؟

هيچ‌گونه تسهيلاتي داده نشده است.

با توجه به اينكه نانوايي‌ها، مراجعه‌كنندگان مختلفي از اقشار مختلفي دارند و محل تجمع است امكان انتقال كرونا در آن افزايش مي‌يابد. ستاد ملي كرونا هم اعلام كرده كه بيشترين اخطار را به نانوا در عدم رعايت پروتكل‌هاي بهداشتي داده است. چرا؟

وزارت بهداشت پروتكلي را براي بخش واحدهاي سازماني اعلام كرد و ما هم به صورت يك بروشور اين را تهيه كرديم و در تمام واحدهاي نان حجيم نصب كرديم يكي از مواردي كه اين بروشور يا پروتكل تاكيد مي‌كرداين بود كه ما بايد يك صندوقدار يا كسي كه پول يا كارت بانكي را از مردم مي‌گيرد را در واحدمان داشته باشيم كه ما اين كار را انجام داديم كه اين هم يك هزينه روي دوش ما گذاشت و ايجاد فاصله اجتماعي در واحد و اين امر هم با نشانه‌گذاري در واحد همكاران ما انجام دادن و استفاده از ماسك و الكل در ورودي براي مشتري‌ها ايجاد شد و اين پروتكل‌ها به دقت رعايت شد.

در دوره كرونا برخي از نانوايي‌ها پروتكل‌هاي بهداشتي را رعايت نكردند و چند روزي توسط اتحاديه پلمب شدند، جريمه براي نانوايي‌ها در نظر گرفته‌ايد و در صورت تكرار جريمه سنگين‌تري درنظر داريد؟

بله ما يك مصوبه داشتيم، مصوبه بهداشتي كه با حضور اتحاديه و اداره غله و مركز پژوهش‌ها مي‌خواهيم واحدهاي نانوايي را مورد رصد قرار بدهيم از نظر بهداشتي و اگر را واحدي پروتكل‌هاي بهداشتي را به درستي انجام ندهد سهميه آرد آن را كاهش مي‌دهيم. در مرحله اول يك‌سوم، مرحله دوم دو‌سوم و در مرحله آخر كل سهميه آرد آن مجموعه قطع مي‌شود. 

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون