• ۱۴۰۳ دوشنبه ۳۱ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3118 -
  • ۱۳۹۳ پنج شنبه ۶ آذر

زير ذره بين اقتصاد

از واردات توربين‌هاي دست دوم خبر ندارم | دولت از ورود توربين‌هاي دست دوم خارجي به برخي نيروگاه‌ها بي‌اطلاع است. حميد چيت‌چيان، وزير نيرو از واردات توربين‌هاي دست دوم به كشور ابراز بي‌اطلاعي كرد. به گزارش ايسنا، چندي پيش مدير يكي از شركت‌هاي فعال در صنعت نيروگاهي ادعا كرده بود به دليل كاهش هزينه تامين توربين‌هاي دست دوم نسبت به توربين‌هاي نو، در برخي بخش‌ها به ويژه در صنعت نفت و گاز اشتياق براي خريد توربين‌هاي دست دوم ايجاد شده، به گونه‌يي كه با توجه به نبود مقررات خاص از توربين‌هاي دست دوم وارداتي استفاده مي‌شود. مديرعامل گروه مديريت پروژه‌هاي نيروگاهي ايران گفته بود: با وجود اينكه ايران ششمين كشور سازنده نيروگاه صنعتي انحصاري در دنيا است مشاهده مي‌شود كه توربين‌هاي دست دوم و اسقاطي با راندمان 20 درصد با حمايت صنعت نفت و گاز وارد كشور مي‌شود. به گزارش ايسنا، چندي پيش عباس علي‌آبادي با اشاره به واردات توربين‌هاي قراضه غربي و شرقي، گفته بود: اقدام به واردات توربين‌هاي دست دوم به كشور در مقياس بالا به‌شدت تهديدكننده صنعت برق كشور است. وي با اشاره به سهولت واردات توربين‌هاي دست دوم با راندمان پايين به دليل نبود عوارض گمركي و تعرفه‌اي، به رشد واردات اين توربين‌ها اشاره كرد و گفت: حتي توربين‌هاي بادي اسقاطي نيز وارد كشور و در نيروگاه‌هاي مختلف به كار گرفته مي‌شوند.

تثبيت تعرفه واردات خودرو برخلاف مصالح است | در حالي كه معاون وزير صنعت، معدن و تجارت از پيشنهاد اين وزارتخانه براي تثبيت تعرفه واردات خودرو در سال آينده خبر داده است يك كارشناس صنعت خودرو اين اقدام را برخلاف مصالح مصرف‌كنندگان مي‌داند. علي خاكساري به ايسنا، اظهار كرد: براي بهبود عملكرد خودروسازان نيازمند كاهش تعرفه واردات خودرو در سال آينده هستيم. متاسفانه بالا بودن تعرفه واردات خودرو موجب ايجاد انحصار به نفع خودروسازان داخلي شده است، انحصار باعث شده خودروسازان محصولات مربوط به سه دهه پيش را همچنان توليد كرده و با قيمت‌هاي بالا تحويل مصرف‌كنندگان دهند. وي ادامه داد: اين در حالي است كه اگر در سال‌هاي گذشته تعرفه واردات خودرو در حد مناسبي كاهش مي‌يافت انحصار خودروسازان داخلي كمتر شده و اين شركت‌ها مجبور مي‌شدند در راستاي افزايش كيفيت و كاهش قيمت محصولات خود اقدام كنند.

كمبود 5/8 ميليون تني گندله | قدير قيافه، رييس انجمن توليدكنندگان و صادركنندگان سنگ آهن ايران گفت: در حال حاضر بخش فولاد با كمبود 5/8 ميليون تني گندله مواجه شده اما زيرساخت‌هاي واردات فراهم نيست و بسياري از بندر‌هاي ايران قابليت واردات گندله را ندارند. گندله ماده اوليه براي توليد آهن خام است. وي با اشاره به اينكه گندله ماده اوليه براي توليد آهن خام است، اظهار كرد: كمبود گندله در كشور يكي از مشكلات اساسي بخش فولاد است كه حل اين مشكل نيازمند تامين زيرساخت‌هاي لازم در زمينه واردات است چراكه بسياري از بندر‌هاي ايران قابليت واردات گندله را ندارند. وي با بيان اينكه در طرح جامع فولاد براي بخش خصوصي هيچ تكليفي تعيين نشده است، گفت: دولت بايد به بخش خصوصي در اين زمينه بها دهد. اگر زيرساخت‌هاي لازم همچون تامين مالي، رفع تحريم‌ها و غيره در اين صنعت ايجاد شود، مي‌توان گفت تا چهار سال آينده ايران بتواند در توليد گندله به خودكفايي برسد.

20 ميليارد دلار كالاي قاچاق | رييس ستاد مركزي مبارزه با قاچاق كالا و ارز كشور گفت: باتوجه به اينكه قاچاق، حاصل كند شدن فرآيندهاي ترخيص كالاست، ايجاد مسيرهايي براي تسهيل ورود و خروج كالا به كشور با كمك سازمان بنادر و گمرك با كم كردن مقررات زائد در دستور كار است. به گزارش اقتصاد پنهان، حبيب‌الله حقيقي اظهار كرد: طبق مطالعاتي كه در سال گذشته انجام شده، ميزان قاچاق بين 17 تا 20 ميليارد دلار برآور شده است كه براي كنترل اين حجم از تجارت غيررسمي، روند پيشگيرانه‌يي در سه بخش وزني، حجمي و ارزشي را در پيش گرفته‌ايم.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون