• ۱۴۰۳ يکشنبه ۳۰ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 5028 -
  • ۱۴۰۰ شنبه ۲۷ شهريور

آتش‌سوزي در مناطقي از كهگيلويه‌وبويراحمد همچنان ادامه دارد

درخواست كمك براي كوه نير

گروه اجتماعي| زنجيره آتش‌سوزي‌هاي تابستان در كشور خودش را تا آخرين روزهاي شهريور هم كشانده است. اين‌بار نوبت به جنگل‌هاي كوه نير در كهگيلويه‌وبويراحمد رسيد. شعله‌هاي آتشي كه از روز سه‌شنبه زبانه كشيدند همچنان مي‌سوزانند و گسترش مي‌بايند و پيش مي‌روند. با وجود خبرهايي كه در اين روزها در مورد حضور نيروهاي آموزش‌ديده براي خاموش‌كردن آتش مخابره شده بود، روز گذشته رييس اداره منابع طبيعي شهرستان بويراحمد اعلام كرد: «كمك نياز داريم.» تا روز پنجشنبه گمان مي‌رفت كه آتش تحت كنترل درآمده باشد اما در همين مدت هم كارشناسان و مقامات محلي گفته بودند باد  است كه سرنوشت اين آتش را رقم مي‌زند و به دليل احتمال شعله‌ور شدن دوباره آتش، نيروهاي موجود، محل را ترك نكرده بودند. حالا به نظر مي‌رسد كمي بيشتر از آنچه در توان نيروهاي حاضر در محل است به كمك براي فرو نشاندن آتش نير نياز است. 
آتش در چند مرحله مهار شده بود و تا پنجشنبه ديگر به نظر مي‌رسيد تحت كنترل است اما وزش باد تخمين‌ها را بر هم زد و به قلمروي آتش افزود. روز گذشته عباس حسن‌زاده، رييس اداره منابع طبيعي شهرستان بويراحمد در جريان گفت‌وگويش با ايسنا رسما درخواست كمك كرد. او در مورد آتش‌سوزي كوه نير توضيح داد: «شرايط آتش‌سوزي جنگل‌هاي كوه نير شهرستان بويراحمد بحراني است و هركس مي‌تواند كمك كند. اين آتش‌سوزي كه از روز سه‌شنبه آغاز شده است و تاكنون در چند مرحله مهار شده اما از ساعاتي پيش به علت وزش باد شديد و پوشش علوفه حدود دومتري، گسترده‌تر و شديدتر شده است.» او گفت كه نيروهاي منابع طبيعي پس از چند روز حضور فعال شبانه‌روزي ديگر خسته شده‌اند و تواني ندارند: «از مردم و طبيعت دوستان درخواست كمك داريم و هركس هر آنچه از دستش برمي‌آيد براي كمك به مهار آتش‌سوزي كوتاهي نكند. تاكنون ۴ سورتي پرواز جهت انتقال نيرو انجام شده است و بالگرد نيز جهت سوخت‌گيري به ياسوج  برگشته است.»

كمبود  نيرو  با  تمديد  نشدن  قراردادها
روز پنجشنبه، يعني دو روز پس از مشاهده آتش در ارتفاعات نير، استاندار گفته بود كه طي دو روز گذشته بخشي از آتش مهار شده و نيروهاي آموزش‌ديده مشغول انجام كار تا مهار كامل آتش هستند. حسين كلانتري استاندار كهگيلويه‌و‌بويراحمد به ايرنا توضيح داده بود: «مهار آتش در كوه نير بويراحمد با شركت ۴۰۰ نيروي آموزش‌ديده عملياتي و مردمي در حال انجام است كه پس از مهار كامل آتش و به منظور بررسي ميزان خسارت و پايش دقيق منطقه، كارشناسان در اين منطقه حضور خواهند يافت. سخت‌گذر بودن منطقه و وزش شديد باد تاكنون كار مهار آتش را دشوار كرده است ولي اميدوارم با ورود بالگرد آب‌پاش هر چه سريع‌تر موفق به اطفاي كامل حريق شويم.» 
در عين حال همان زمان خبرگزاري صدا و سيما مركز كهگيلويه‌و‌بويراحمد، از قول بخشدار لوداب گفته بود كه با كمبود نيرو مواجه هستند. كوورش بي‌نياز به اين خبرگزاري گفته بود برخي از نيروهاي اداره منابع طبيعي را به خاطر «تمديد نشدن قرارداد» در اختيار ندارند: «اين آتش‌سوزي از منطقه سرفارياب چرام آغاز شده و به منطقه كوه سرك، تنگ ديوار و كوه نير گسترش يافته است. از ساعت اوليه گزارش اين آتش‌سوزي به مديريت بحران اعلام و ۳ اكيپ امدادي به منطقه اعزام شده است.» بي‌نياز با ابراز گلايه از وجود تنها ۲ نيروي منابع طبيعي در منطقه لوداب اضافه كرد: «قرارداد ۸ نيروي اداره منابع طيبعي لوداب تمديد نشده و با كمبود نيرو مواجه هستيم.» او پيش‌بيني كرده بود كه «احتمال شعله‌ور شدن مجدد اين آتش‌سوزي نيز وجود دارد.» بحث نيروي انساني در مهار آتش‌سوزي حاضر در نير اهميت بالايي دارد. روز گذشته رييس اداره منابع طبيعي شهرستان بويراحمد توضيح داده بود كه چرا براي فرو نشاندن اين آتش تنها تجهيزات هوايي كافي نيست. او در پاسخ به اين سوال كه آيا هواپيماي آتش‌نشان مي‌تواند به مهار و خاموش كردن آتش كمك كند، بيان كرد: «شرايط منطقه طوري است كه استفاده از هواپيماي آتش‌نشان جوابگو نيست بلكه نياز به نيرو داريم و از همه كساني كه توان و امكان اين را دارند كه به كمك نيروهاي منابع طبيعي به شتابند درخواست كمك و استمداد داريم.» به گفته او روز پنجشنبه ۲۵ شهريور سه فقره آتش‌سوزي در جنگل‌هاي شهرستان بويراحمد در جنگل‌هاي مشرف بر آبشار ياسوج، پشت سد «جوزار» بخش چيتاب و همچنين جنگل‌هاي لوداب رخ داده است.  كوه نير با ارتفاع سه هزار و ۴۵۰ متر از سطح درياهاي آزاد، يكي از كوه‌هاي ايران واقع در رشته‌كوه زاگرس جنوبي است كه در استان كهگيلويه‌و‌بويراحمد قرار دارد. اين كوه بين دو شهرستان چرام و بويراحمد واقع شده‌ است اما به جهت قرار گرفتن قسمت اعظم اين كوه در شهرستان چرام جزو سرحدات اين شهرستان محسوب مي‌شود. بنا بر توضيحات خبرگزاري صدا و سيما كوه نير مانند اكثر كوه‌هاي زاگرس داراي كشيدگي شمال به جنوب است و از ضلع شرقي به مناطق جخونه سادات و از ضلع غربي به روستاي شيخ هابيل، از شمال به لوداب و از جنوب به بخش سرفارياب (روستاهاي پاده، پشت چندار و پشته زيلايي) منتهي مي‌شود. استان كهگيلويه‌و‌بويراحمد كه با حدود ۱۶ هزار و ۲۴۹ كيلومترمربع داراي ۵۵۲ هزار هكتار مرتع و بيش از ۸۰۰ هزار هكتار جنگل، سرزميني مرتفع و كوهستاني با اقليم سردسيري و گرمسيري است. امسال پنج آتش‌سوزي گسترده در جنگل‌ها و مراتع شهرستان كهگيلويه خاموش شد و جنگل‌هاي شهرستان‌هاي گچساران، بهمئي و بويراحمد هر كدام چهار بار شاهد آتش‌سوزي گسترده بودند. كوروش بي‌نياز، بخشدار لوداب در مورد دليل اين آتش‌سوزي به ايسنا توضيح داده است: «طبق گفته شاهدان عيني برخي روستاها حدود ساعت ۱۷ و ۳۰ دقيقه روز سه‌شنبه آتش‌سوزي در يك نقطه شروع شد كه با فاصله زماني كمي در ۵ نقطه ديگر نيز آتش‌سوزي رخ داده است كه نشان مي‌دهد عامل انساني عمدي علت اين آتش‌سوزي است. تحقيقات و بررسي‌هاي لازم در خصوص شناسايي عامل آتش‌سوزي در حال انجام است.» به گزارش ايرنا كارشناسان منابع طبيعي ميزان خسارت آتش‌سوزي بر عرصه‌هاي طبيعي كهگيلويه‌وبويراحمد در سال جاري را  ۲۵۰ ميليارد ريال  برآورد كرده‌اند.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون