• ۱۴۰۳ يکشنبه ۳۰ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 5028 -
  • ۱۴۰۰ شنبه ۲۷ شهريور

خبر

نمايش مشق‌هاي ناصرالدين‌شاه در حوضخانه كاخ گلستان

13 اثر برگزيده از طراحي‌ها و نقاشي‌هاي ناصرالدين‌شاه قاجار در فضاي مجازي به نمايش گذاشته شد. به گزارش ايلنا، نمايشگاه مجازي «مشق‌هاي ناصري» شامل ۱۳ اثر انتخابي از طراحي و نقاشي‌هاي ناصرالدين شاه در حوضخانه تالار عاج در معرض ديد دوستداران و مخاطبان محترم فضاي مجازي كاخ گلستان قرار گرفت. اين نمايشگاه با حضور مدير كاخ گلستان آفرين امامي، چهارشنبه ۲۴ شهريوماه افتتاح شد. ناصرالدين شاه كه ذوق هنري خود را در هنرهاي مختلف مورد محك قرار مي‌داد به هنر نقاشي و طراحي نيز علاقه‌مند بود. چه در زمان ولايتعهدي كه در تبريز سكونت داشت و چه پس از آن‌كه به تختگاه تهران مهاجرت و در كاخ گلستان به حكومت نشست. شاه از شاگردان ميرزا حسن‌خان صنيع الملك غفاري بوده كه با ذوق شاهانه خود و با قلم آهن و مركب سياه صورت درباريان يا زن‌هاي اندرون را نقاشي كرده و با مناسبت، جمله يا شعري را در حاشيه آنها مي‌نوشته است.اسلوب نقاشي‌هاي ناصرالدين‌شاه مشابه استادش برپايه طبيعت گرايي و ذكر جز به جز همه مناظر طبيعي به همان صورتي كه مي‌ديده است به تصوير مي‌كشيده است و مانند نگاه استادش داراي نگاهي مدرن و متاثر از فرهنگ اروپايي است و سعي داشت با كپي‌برداري از استادش آثار را با نقاشي ديرين ايراني و نگارگري پيوند دهد. بازديد از نمايشگاه مشق‌هاي ناصري از طريق صفحه رسمي اينستاگرام مجموعه ميراث جهاني كاخ گلستان golestanpalace قابل دسترسي است.


هشدار  روساي ۴۴  دانشكده  پزشكي درباره افزايش بي‌رويه  ظرفيت پزشكي
روساي ۴۴ دانشكده پزشكي سراسر كشور در نامه‌اي به وزير بهداشت خواستار بازنگري در سياست‌هاي افزايش ظرفيت پزشكي شدند. به گزارش مهر، روساي ۴۴ دانشكده پزشكي سراسر كشور در نامه‌اي به دكتر بهرام عين‌اللهي با اشاره به فقدان شاخص براي تعريف ظرفيت موثر پذيرش دانشكده‌هاي پزشكي، مبهم بودن آينده وضعيت شغلي پزشكان عمومي، چالش‌هاي آموزش در دوران همه‌گيري كوويد، خواستار بازنگري در سياست‌هاي افزايش ظرفيت پزشكي شده‌اند. در بخش‌هايي از اين نامه آمده است: متاسفانه ظرفيت پذيرش دانشجوي پزشكي بدون توجه به ظرفيت‌هاي اعلام شده افزايش يافته و موجب كاهش كيفيت آموزش دوره پزشكي را فراهم كرده است اخيرا اخباري مربوط به افزايش احتمالي ظرفيت‌هاي ورودي پذيرش سال ۱۴۰۰ دوره پزشكي عمومي دانشگاه‌هاي كشور به گوش مي‌رسد كه ما نگراني خود را از اين افزايش احتمالي اعلام كرده و مواردي را به عنوان تبعات آن به‌طور جدي تاكيد مي‌كنيم. تنها در يكي از موارد مورد اشاره اين نامه آمده است: «يكي از سوالات بسيار دردناك دانشجويان پزشكي از مديران دانشكده‌هاي پزشكي در مورد آينده شغلي آنهاست كه پاسخ آن براي همگي ما رنج‌آور است. واقعيت اين است كه هرچند اميد مي‌رفت كه با چند دوره تاكيد در قوانين برنامه توسعه، به تدريج باعث شكل‌گيري «نظام سطح وضعيت پزشك خانواده» شود و پزشك عمومي آموزش ديده به عنوان سطح اول و در بخشي از سطح دوم در اركان نظام سلامت تعريف شود اما تاكنون اين اتفاق رخ نداده و نتيجه آن تخصص‌گرايي شديد تمامي دانش‌آموختگان دوره پزشكي و سردرگمي و جاماندگان از آزمون‌هاي تخصصي در جامعه كاري است. پيشنهاد مي‌شود در درجه اول اولويت‌گذاري به بازتعريف نقش پزشكان عمومي در سطح‌بندي نظام خدمات سلامت و نهادينه‌سازي تربيت براي جايگاه شغلي مشخص در نظام دانشگاهي مبتني  بر  بيت‌المال  و  بودجه  عمومي  باشد.»


اقدامات  ناكافي  دستگاه‌ها  براي كاهش آلودگي  هوا

با نزديك شدن به فصل ‌پاييز بار ديگر معضل تشديد آلودگي هواي شهرها و راهكارهاي مقابله با آن مطرح مي‌شود. هرچند راهكارهاي مقابله با آلودگي هوا سال‌ها است كه در قانون هواي ‌پاك مشخص شده است اما به آن توجه كافي نشده است. به گزارش ايسنا، قانون هواي ‌پاك با هدف كاهش آلودگي هوا و عوارض ناشي از آن در ۲۵ تيرماه ۱۳۹۶ به تصويب مجلس رسيد و از سوي رييس‌جمهوري وقت براي اجرا ابلاغ شد. اين قانون براساس ۳۴ ماده ۲۱ دستگاه اجرايي مختلف ازجمله وزارت كشور، وزارت نفت، وزارت نيرو، نيروي انتظامي، شهرداري، صدا و سيما و... را مكلف كرده است كه هر يك به‌ تناسب وظايف خود، اقداماتي را براي كنترل آلودگي هوا در كشور اجرايي كنند اما ‌پس از گذشت چهار سال از ابلاغ اين قانون بسياري از دستگاه‌ها نه‌تنها اقدامي براي رفع آلودگي هوا انجام نداده‌اند بلكه قدم‌هايي عليه قانون هواي پاك برداشته‌اند. داريوش گل عليزاده، معاون مركز ملي هوا و تغيير اقليم سازمان حفاظت از محيط زيست در يك برنامه راديويي گفت: وضعيت آلودگي هوا از دهه ۷۰ در كشور نگران‌كننده‌تر شده است. هرچند اقداماتي براي مبارزه با آلودگي هوا از جمله ارتقاي سوخت و استاندارد خودروها انجام شده اما سرعت انجام اين اقدامات به‌ويژه در پاييز و زمستان متناسب با سرعت انتشار آلودگي‌ها نبوده است. متاسفانه نتوانستيم بر اساس برنامه‌ريزي‌ها و اقداماتي كه از قبل تعيين كرده بوديم، حركت كنيم و حداكثر كاري كه توانسته‌ايم در ۱۰ سال گذشته انجام دهيم، كنترل سرعت آلودگي هوا بوده است. طي چهار سالي كه از تصويب و ابلاغ قانون هواي ‌پاك مي‌گذرد، انتقادات زيادي به عملكرد دستگاه‌هاي مختلف در اجراي مواد اين قانون همچنين سازمان حفاظت محيط زيست به عنوان ناظر بر اجراي اين قانون شده است؛ از مخالفت شوراي شهر تهران با نصب فيلتر جاذب دوده روي اتوبوس‌ها و به تعويق انداختن ارتقاي استاندارد خودروها توسط خودروسازان تا سرعت ‌پايين نوسازي ناوگان حمل و نقل عمومي و ابطال آيين‌نامه ماده ۸ قانون هواي پاك كه درباره سن فرسودگي انواع وسايل نقليه همگي در آلودگي هوا و تشديد آن به‌ويژه در كلانشهر تهران موثر  بوده‌اند.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون