• ۱۴۰۳ پنج شنبه ۲۷ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 5144 -
  • ۱۴۰۰ دوشنبه ۱۸ بهمن

قيمت‌هاي ساختگي در بازار خودروهاي چيني مونتاژ داخل

قيمت‌هاي غلط در بازار خودروهاي چيني چندي است كه در سايت‌ها و كانال‌هاي تلگرامي دست به دست مي‌شود. به نقل از تحريريه، بازار خودروي كشور به آشفته‌بازاري تبديل شده است كه هر صاحب تريبوني به منتقد آن تبديل شده و به جاي آرامش در نقد فني و كارشناسي شاهد به راه افتادن موج اغراق و جعل آمار هم هستيم. در تازه‌ترين نمونه، قيمت‌هاي غلط در بازار خودروهاي چيني مونتاژ داخل چندي است كه در سايت‌ها و كانال‌هاي تلگرامي دست به دست مي‌شود و حتي مورد استناد قرار مي‌گيرد.  در اين گزارش كه در شبكه‌هاي اجتماعي در حال بازنشر است، قيمت مدل‌هاي ايكس 22 پرو، ديگنيتي، كي 7 كرمان موتور و فيدليتي به عنوان نمونه‌هاي گران ذكر شده كه چند برابر بازار چين قيمت‌گذاري شده‌اند. اگرچه اصل ادعا درست است، اما در نقل داده‌هاي آماري خطاي فاحشي وجود دارد.  در اين جدول قيد شده است: 
1- كي 7 با قيمت يك ميليارد و 250 ميليون تومان معادل 49 هزار دلار فروخته مي‌شود درحالي‌كه در چين 18 هزار دلار است.
2- ام‌وي‌ام ايكس 22 پرو با قيمت 655 ميليون تومان عرضه شده است معادل 24 هزار دلار، درحالي‌كه در چين 12 هزار دلار قيمت دارد. 
3- ديگنيتي با قيمت 1.3 ميليارد تومان معادل 47 هزار دلار خريد و فروش مي‌شود، درحالي‌كه در چين 18 هزار دلار است. 
4- فيدليتي با قيمت يك ميليارد و 150 ميليون تومان معادل 41 هزار دلار خريد و فروش مي‌شود، درحالي كه در چين 17 هزار دلار قيمت‌گذاري مي‌شود. 
واكاوي در داده‌هاي منتشر شده نشان مي‌دهد كه خطاهاي زيادي در اين اطلاعات منتشر شده وجود دارد. نخست اينكه قيمت كارخانه بايد ملاك قضاوت درباره عملكرد خودروسازان باشد و نه قيمت بازار، زيرا بازار از متغيرهاي كلان كه از اختيار شركت‌هاي خودروسازي خارج است، تبعيت مي‌كند.  قيمت كارخانه ‌ام‌وي‌ام ايكس 22 پرو 620 ميليون تومان است و نه 655 ميليون تومان كه خطاي 30 ميليون توماني دارد. قيمت كارخانه كي 7 كرمان موتور يك ميليارد و 180 ميليون تومان است كه با قيمت يك ميليارد و 350 ميليون تومان درج شده در جدول تفاوت دارد. قيمت دلاري آنها هم با خطا همراه است و براي مدل ‌ام‌وي‌ام نيز مدل با حداقل قيمت يعني 10 هزار دلار درج شده است.  قيمت ديگنيتي در بازار چين نزديك به 20 هزار دلار و قيمت فيدليتي هم در بازار چين نزديك به 24 هزار دلار است كه در اخبار منتشره در رسانه‌هاي داخلي اشتباه و به صورت 18 هزار دلار و 17 هزار دلار درج شده است.  در گزارش‌هاي منتشر شده در فضاي رسانه‌اي و شبكه‌هاي اجتماعي ايران، قيمت 4 مدل مذكور به صورت؛ ‌ام‌وي‌ام 22 پرو با 4.7درصد خطا، كي‌ام‌سي با 13درصد خطا، ديگنيتي با 49درصد خطا و فيدليتي با 46درصد خطا (نسخه 7 نفره) قيد شده است كه به دليل اتكا به داده‌هاي غلط منجر به اصلاح سياستگذاري نمي‌شود. 

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون