• ۱۴۰۳ شنبه ۲۹ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 5146 -
  • ۱۴۰۰ چهارشنبه ۲۰ بهمن

فرمانده ارشد امريكا بعد از حملات مكرر انصارالله به امارات اين كشور را بسيار امن توصيف كرد

شبه‌جزيره ثبات خليج‌فارس

شهاب شهسواري

 

فرمانده نظاميان امريكايي در منطقه خاورميانه معتقد است كه علي‌رغم سه حمله موشكي و پهپادي اخير انصارالله يمن به خاك امارات متحده عربي، اين اميرنشين جنوب خليج‌فارس، كاملا امن است. وي در گفت‌وگو با خبرگزاري رسمي امارات متحده عربي گفت: «به‌رغم آنكه حملات عليه امارات براي امريكا نگران‌كننده است، اما كشور امارات يكي از حرفه‌اي‌ترين ارتش‌هاي منطقه را دارد و من بر اين باورم كه امارات مكاني بسيار امن است.» اين سخنان فرمانده امريكايي در پايتخت امارات متحده عربي، يادآور اظهارات جيمي كارتر، رييس‌جمهور وقت امريكا ۱۳ ماه پيش از فروپاشي حكومت پهلوي است كه در آن زمان اين حكومت را «جزيره ثبات در منطقه‌اي پرآشوب» توصيف كرده‌ بود. كنت مك‌كنزي كه به گفته خودش براي نشان دادن حمايت كامل ايالات متحده امريكا از امارات متحده عربي به ابوظبي سفر كرده است در اين سفر به مقام‌هاي امارات وعده داده است تا به تقويت سامانه‌هاي دفاعي اين كشور در مقابل حملات پهپادي و موشكي كمك كند. مك‌كنزي روز دوشنبه قبل از رسيدن به ابوظبي در هواپيما در گفت‌وگو با خبرنگاران همراه خودش اتهاماتي به ايران وارد كرده ‌بود و گفته ‌بود كه معتقد است موشك‌هاي بالستيك ميان‌بردي كه امارات را هدف قرار داد در يمن طراحي و ساخته نشده بلكه در مكان ديگري ساخته شده و ايران در اين موضوع دخالت دارد.
ژنرال كنت مك‌كنزي، فرمانده فرماندهي ناحيه مركزي ارتش امريكا (سنتكام كه از سوي جمهوري اسلامي ايران گروه تروريستي شناخته مي‌شود) روز گذشته در مصاحبه‌اي با خبرگزاري رسمي امارات متحده عربي تاكيد كرد ايالات متحده امريكا با امارات متحده عربي براي تقويت سامانه دفاع هوايي اين كشور جنوب خليج‌فارس همكاري مي‌كند. اين اظهارات بعد از آن بيان مي‌شود كه امارات در طول يك ماه گذشته سه بار هدف حملات موشكي و پهپادي نيروهاي مسلح يمن، وفادار به انصارالله قرار گرفته است و دست‌كم در يكي از اين حملات، سامانه‌هاي پاتريوت امريكايي مستقر در پايگاه هوايي الظفره موشك‌هاي شليك شده را رهگيري كرده ‌بود. كنت مك‌كنزي در اين گفت‌وگو براي نخستين‌بار اظهاراتي را مطرح كرده است كه گمانه‌زني‌ها در مورد مشاركت مستقيم ايالات متحده امريكا در جنگ يمن را افزايش داده است. او در بخشي از اين گفت‌وگو اظهار كرد: «ما با امارات متحده عربي و ديگر متحدان جهاني همكاري مي‌كنيم كه راهكاري موثرتر ايجاد كنيم تا جلوي حملات پهپادي را حتي قبل از پرتاب آنها بگيريم.» اين اظهارات از سوي رسانه‌ها اعلام آمادگي امريكا براي هدف‌گيري مستقيم سكوهاي پرتاب و پرواز پهپادها در خاك يمن برداشت شده است كه به معناي مشاركت مستقيم امريكا در جنگ يمن است. دولت ايالات متحده امريكا، از زمان آغاز به كار دولت جو بايدن، وعده داده ‌بود كه كليه كمك‌هاي اطلاعاتي و عملياتي به عربستان سعودي در جنگ يمن را متوقف و فروش تمامي تسليحات تهاجمي قابل استفاده عليه يمني‌ها را به رياض قطع كند.
سامانه ترك پرتاب
فرمانده گروه سنتكام (شناسايي شده به عنوان گروه تروريستي از سوي جمهوري اسلامي ايران) در گفت‌وگو با خبرگزاري وام از پروژه توليد يك سامانه جديد نظامي براي مبارزه با پرتاب پهپادها خبر داده است. مك‌كنزي مي‌گويد: «ما با شركاي‌مان در منطقه و صنايع داخلي ايالات متحده امريكا براي رسيدن به راهكاري كه عليه پهپادها كاركرد داشته‌ باشد همكاري مي‌كنيم. ما قصد داريم عليه پهپادها ابزاري داشته ‌باشيم كه موجب ترك پرتاب شود، يعني قبل از پرتاب آنها را منهدم كند.» به گفته مك‌كنزي چنين سامانه‌اي مي‌تواند پرتاب پهپاد را پيش‌بيني كند و در نتيجه جلوي پرواز آن را بگيرد. وي مي‌گويد: «حتي اگر سامانه در انهدام پهپاد پيش از پرواز هم موفق نباشد، قطعا مي‌توان آن را سرنگون كرد تا به هدف تعيين شده نرسد.»
مك كنزي در عين حال از امارات به خاطر آزمايش عملياتي سامانه THAAD (پدافند هوايي مرحله پاياني ارتفاع بالا) تقدير كرده است. سامانه تاد امريكايي تاكنون در ميدان رزم به آزمايش گذاشته نشده و امارات متحده عربي به عنوان يكي از دارندگان اين سامانه تنها كشوري است كه در طول ماه‌هاي اخير در پي حملات انصارالله به خاك امارات 
دو بار از اين سامانه در شرايط جنگي واقعي استفاده رزمي كرده است. 
جلسه هيات پارلماني امارات با نمايندگان كنست اسراييل
يك هيات پارلماني اماراتي براي اولين‌بار در تاريخ روابط بين دو‌طرف به فلسطين اشغالي سفر و با نمايندگان كنست رژيم صهيونيستي ملاقات كرد. به گزارش تسنيم، پايگاه اطلاع‌رساني كنست رژيم صهيونيستي در خبري در اين زمينه نوشت: كميته امنيت و سياست خارجي به رياست رام بن باراك امروز ميزبان هيات پارلماني امارات بود. رياست اين هيات را علي النعيمي به عهده دارد كه در اين نشست گفت: ما در امارات به دنبال روابط فراگير در تمامي سطوح و بخش‌ها با شما هستيم. نعيمي در بخش ديگري از سخنان خود گفت: در جنگ اخير غزه از ما پرسيدند چه بر سر توافق خواهد آمد كه من گفتم عقب‌گردي نخواهد بود و ما به جلو پيش خواهيم رفت ما نه تنها به دنبال تغيير روابط امارات و اسراييل هستيم بلكه اين كار را براي تمام منطقه مي‌خواهيم، اما كساني هم هستند كه مي‌خواهند بين ما جدايي بيندازند و در راه رسيدن به اهداف خود تلاش مي‌كنند، پس ما هم بايد براي اهداف خود بجنگيم، بايد اين راه را ادامه دهيم. اين سخنان درحالي از زبان نماينده پارلمان امارات اعلام مي‌شود كه در جنگ غزه ده‌ها زن و كودك بر اثر حملات وحشيانه رژيم صهيونيستي به شهادت رسيدند. گفتني است علي النعميي يكي از معروف‌‌ترين شخصيت‌هاي طرفدار سازش با رژيم صهيونيستي در امارات است. 
پيش از اين سفر نيز فرمانده پليس اسراييل در سفري به امارات متحده عربي يك نماينده در اين كشور تعيين كرده ‌بود. «يعقوب شبتاي» فرمانده كل پليس رژيم صهيونيستي نماينده‌اي در ابوظبي تعيين كرد. كانال «i24» رژيم صهيونيستي گزارش داد كه شبتاي در سفري به امارات كه نخستين سفر فرمانده پليس اين رژيم به اين كشور است، تصميم گرفت فردي را به عنوان نماينده پليس اين رژيم در ابوظبي تعيين كند. قرار است اين نماينده در سفارت اسراييل مستقر شده و به عنوان بخشي از وظايفش به هماهنگي فعاليت‌هاي پليس در امارات، آفريقا و غرب آسيا خواهد پرداخت. براساس اين گزارش، شبتاي در اين سفر با مسوولان ارشد وزارت كشور امارات از جمله رييس پليس ابوظبي، رييس پليس دوبي و ديگر مقامات ارشد ديدار خواهد كرد. اين سفر با هماهنگي واحد روابط خارجي پليس اسراييل صورت گرفته و قرار است چند روز ادامه داشته باشد و اهداف آن برقراري روابط حرفه‌اي بين پليس دو طرف و آغاز همكاري دوجانبه عنوان شده است.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون