• ۱۴۰۳ شنبه ۲۹ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 5146 -
  • ۱۴۰۰ چهارشنبه ۲۰ بهمن

لِوان جاگاريان، سفير روسيه در ايران:

همكاري نظامي- فني با تهران در انطباق با تعهدات بين‌المللي روسيه انجام مي‌شود

لِوان جاگاريان، سفير روسيه در ايران نسبت به چشم‌انداز همكاري‌هاي نظامي‌- فني با تهران ابراز خوش‌بيني كرد. جاگاريان در مصاحبه با شبكه ريانووستي درباره پيشنهاد ايران براي مبادله گاز بين دو كشور گفت: «تهران پيشنهاداتي را براي گسترش همكاري‌ها در بخش انرژي ارايه كرده و مسكو در حال كار روي آن است. توافقنامه جديد روابط روسيه با ايران هيچ مشكلي ندارد. هيچ مشكلي مانع انعقاد توافقنامه جديد در مورد روابط بين روسيه و ايران نيست، طرفين در حال كار روي آن هستند. روسيه در دسامبر ۲۰۲۱ متن پيش‌نويس توافقنامه جديدي را در مورد مباني روابط دو طرف دريافت كرد كه مي‌تواند جايگزين توافق قبلي شود و پس از آن هماهنگي در وزارتخانه‌ها و سازمان‌هاي روسيه به منظور جمع‌آوري ارزيابي‌ها آغاز شد. پس از آن با در نظر گرفتن همه ملاحظات دريافتي، آماده خواهيم بود پيش‌نويس سند ويرايش شده را براي بررسي بيشتر به همكاران ايراني تحويل دهيم و در اين زمينه، من هيچ نكته‌اي را كه مانع انعقاد توافق شود، نمي‌بينم.» جاگاريان درباره سفر ابراهيم رييسي، رييس‌جمهور ايران به مسكو و ديدار با «ولاديمير پوتين» همتاي روس خود گفت: «در واقع، در سفر آقاي رييسي به مسكو، طيف وسيعي از مسائل مورد بحث قرار گرفت. من كاملا با اظهارات مقامات ايراني موافقم كه اين سفر را مي‌توان نقطه عطفي در روابط دوجانبه دانست. يادآور مي‌شوم كه دولت كنوني ايران از همان ابتدا چرخشي در سياست خارجي به شرق را اعلام كرد و گفت كه قصد دارد بر تقويت روابط با كشورهاي منطقه و همسايه از جمله روسيه و چين تمركز كند. اين البته به هيچ‌وجه به معناي عدم همكاري ايران با كشورهاي غربي نيست. با اين حال به نظر من مديريت فعلي آقاي رييسي بر‌خلاف تيم قبلي روي بردار شرق تمركز خواهد كرد. 
سفير مسكو در پاسخ به سوالي درباره احتمال سفر پوتين به تهران و همچنين دور جديد مذاكرات روند آستانه بين روسيه، ايران و تركيه درباره سوريه گفت: «به‌طور مشخص، سفر پوتين به ايران هنوز مورد بحث قرار نگرفته است. با اين حال، برگزاري نشست بعدي سوريه در قالب سه‌جانبه روسيه، ايران و تركيه كه بايد به ميزباني طرف ايراني برگزار شود، همچنان در دستور كار ماست. باتوجه به شرايط سخت همه‌گيري [كرونا]، تاريخ آن هنوز مشخص نشده است. همچنين اشاره‌اي به بيانيه مشترك نمايندگان روسيه، ايران و تركيه درباره نتايج هفدهمين نشست بين‌المللي سوريه در قالب آستانه كه در تاريخ ۲۱ تا ۲۲ دسامبر ۲۰۲۱ در نورسلطان برگزار شد، مي‌كنم. پيش از نشست سران، طرفين در نظر دارند هجدهمين نشست بين‌المللي درباره سوريه را برگزار كنند و نشست بعدي وزيران را در قالب آستانه داشته باشند.»
وي در واكنش به اين سوال كه آيا در سفر آقاي رييسي به مسكو، دو طرف درباره ارايه تجهيزات نظامي روسيه به ايران توافق كردند و اينكه آيا فروش جنگنده‌هاي «سوخو-۳۵» و سامانه‌هاي «اس-۴۰۰» به ايران را تاييد مي‌كند يا خير، اين‌گونه پاسخ داد: «همكاري نظامي- فني با ايران تحت كنترل شديد دولتي، با رعايت كامل قوانين فدراسيون روسيه و در انطباق با تعهدات بين‌المللي روسيه تحت رژيم‌هاي منع اشاعه موجود انجام مي‌شود. تاريخ معاصر همكاري‌هاي نظامي-فني روسيه و ايران بيش از ۵۰ سال قدمت دارد. طي سال‌ها، تماس‌هاي پايداري بين كشورها در اين حوزه حساس با هدف همكاري‌هاي سودمند متقابل با در نظر گرفتن الزامي منافع دو طرف برقرار شده است. تجربه مثبت اجراي پروژه‌هاي متعدد به ما اين امكان را مي‌دهد كه با خوش‌بيني در مورد چشم‌انداز چنين همكاري‌هايي صحبت كنيم. به علاوه، بي‌شك سفر آقاي رييسي به مسكو و مذاكرات انجام شده، انگيزه جديدي به تمامي طيف روابط دوجانبه از جمله در زمينه همكاري‌هاي نظامي-فني خواهد داد. پس از پايان محدوديت‌هاي شناخته شده ايران در زمينه همكاري‌هاي نظامي-فني در ۱۸ اكتبر ۲۰۲۰، طرفين مي‌توانند گفت‌وگوي سازنده‌اي در مورد كل طيف محصولات نظامي ساخت روسيه داشته باشند.»
خبرنگار ريانووستي در ادامه اين سوال را پرسيد كه آيا در سفير آقاي رييسي به مسكو بحث همكاري‌ها بين دو كشور در حوزه فضايي و احتمال كمك به ايران براي اعزام فضانورد به ايستگاه فضايي بين‌المللي مطرح شده كه اين جواب را دريافت كرد: «در زمينه همكاري در زمينه اكتشافات فضايي، ايران با حساب روي پتانسيل روسيه به عنوان يك قدرت فضايي پيشرو، علاقه خود را به اجراي پروژه‌هاي مشترك نشان مي‌دهد. البته تكرار مي‌كنم كه چنين تعاملي با رعايت دقيق تعهدات بين‌المللي روسيه تحت رژيم‌هاي منع اشاعه موجود امكان‌پذير است.» اين ديپلمات روس درباره امكان افزايش همكاري‌هاي تجاري و اقتصادي بين تهران و مسكو نيز تاكيد كرد: «در واقع، در پس زمينه سطح بالايي از تعامل سياسي بين كشورهاي ما، پتانسيل عظيمي براي توسعه همكاري‌هاي تجاري و اقتصادي تحقق نيافته است. در عين حال، در سال‌هاي اخير با وجود فشارهاي تحريمي امريكا و تاثير شيوع ويروس كرونا، شاهد افزايش مداوم گردش مالي بوده‌ايم. در عين حال، پويايي افزايش حجم تجارت دوجانبه در سال ۲۰۲۱، خوش‌بيني خاصي را در اين زمينه القا مي‌كند. براساس گزارش سرويس گمرك فدرال روسيه، گردش مالي تجاري در سال جاري بيش از ۸۰درصد افزايش يافته و به حدود چهار ميليارد دلار رسيده كه حداكثر تاريخي در تاريخ روابط روسيه و ايران است. هر دو طرف تلاش زيادي براي رفع موانع موجود بر سر توسعه روابط تجاري و اقتصادي بين كشورهاي‌مان انجام مي‌دهند.» وي در پاسخ به اين سوال كه مسكو به پيشنهاد «جواد اوجي» وزير نفت ايران در مورد مبادله گاز از فدراسيون روسيه به جنوب ايران براي صادرات بيشتر آن به هر نقطه از جهان چگونه پاسخ مي‌دهد، توضيح داد: «همان‌طور كه مي‌دانيد در سفر رييس‌جمهور رييسي به مسكو، نشست جداگانه‌اي بين روساي مشترك كميسيون بين دولتي - نيكلاي شولگينوف وزير انرژي روسيه و جواد اوجي وزير نفت ايران برگزار شد. در اين ديدار طرف ايراني پيشنهادهايي براي گسترش همكاري‌هاي تجاري و اقتصادي از جمله در بخش انرژي ارايه كرد. اين پيشنهادات توسط دپارتمان‌هاي تخصصي روسيه مورد توجه قرار گرفته است.»

 

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون