• ۱۴۰۳ يکشنبه ۱۶ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3277 -
  • ۱۳۹۴ پنج شنبه ۴ تير

بيانات مقام معظم رهبري پشتوانه تيم هسته‌اي بود

گروه ديپلماسي| مرضيه افخم، سخنگوي وزارت امور خارجه كشورمان در نشست خبري روز چهارشنبه با اهالي رسانه در خصوص مسائل مختلف از وضعيت مذاكرات هسته‌اي، احتمال تمديد گفت‌وگوهاي هسته‌اي، تصويب طرح الزام دولت به حفظ دستاوردهاي هسته‌اي، بيانات مقام معظم رهبري در خصوص مذاكرات، همكاري‌هاي مشترك، ايران، سوريه و عراق و ديگر مسائل روز اظهارنظر كرد. مهم‌ترين محورهاي سخنان وي به نقل از ايسنا به شرح زير است:
  از حمايت‌ها و پشتيباني‌هاي مقام معظم رهبري نسبت به تيم مذاكره‌كننده، همچنين اعتمادي كه ايشان به كاري كه صورت مي‌گيرد دارند تشكر مي‌كنم. پشتوانه سياست خارجي ايران هم حمايت رهبري و رهنمودها و راهبردهايي هست كه ايشان تعيين مي‌كنند و هم حمايت و پشتيباني ملت ايران است كه بسيار گرانبها بوده و سرمايه‌ عظيمي براي كشور است كه اين براي تيم مذاكره‌كننده راهگشا و تعيين‌كننده است. خطوط قرمزي كه در بحث هسته‌اي مقام معظم رهبري تبيين و تشريح كردند بسيار كمك‌كننده و روشن‌كننده است.
  همكاري‌ها بين ايران و عراق و سوريه از گذشته وجود داشته و ساز و كارهايي براي افزايش همكاري‌ها در موضوعات مشترك تنظيم شده بود و بخشي از اين ساز و كارها فرصت اجرايي شدن پيدا نكرده كه يكي از اين موارد برگزاري نشست مشترك وزراي كشور ايران و عراق و سوريه است. اين نشست قرار است در بغداد برگزار شود، در اين نشست در ارتباط با موضوعاتي چون مبارزه با گروه‌هاي تروريستي و افراطي‌گري و افزايش همكاري‌ها و استفاده از ظرفيت‌هاي مشترك 3 كشور بحث و بررسي خواهد شد.
  با احترام به نظر مجلس، به صورت شفاهي و كتبي ديدگاه خود را در اين ارتباط به مجلس اعلام كرديم و در عين احترامي كه به مجلس مي‌گذاريم فكر مي‌كنيم كه خوب بود در جريان تصويب اين طرح ملاحظات تيم مذاكره‌كننده نيز در نظر گرفته مي‌شد، اكنون نيز مراحل قانوني اين مصوبه در حال طي شدن است و ما در اين مرحله نيز نظرات خود را اعلام مي‌كنيم.
  ‌ در صورتي كه مصوبه مجلس شوراي اسلامي در خصوص مذاكرات هسته‌اي مورد تصويب نهايي قرار بگيرد و از سوي شوراي نگهبان به عنوان قانون تاييد شود همه تابعيم كه از آن قانون تبعيت كنيم و ملاك كار قرار دهيم گرچه همان طور كه گفتم ما ديدگاه‌هاي خودمان را در مورد اين موضوع بيان كرديم و اين ديدگاه‌ها ابعاد مختلفي داشت.
  اگر مذاكرات هسته‌اي نياز به تمديد داشته باشد وزرا بايد نظر بدهند و ما نمي‌توانيم از همين اكنون پيش‌بيني در اين ارتباط انجام دهيم، به نظر ما احتمال رسيدن به توافق تا قبل از تاريخ نهايي مشخص شده نيز وجود دارد.
  هيچ گونه توافقي براي بازگرداندن اجباري پناهجويان ايراني صورت نگرفته است و بازگرداندن اجباري آنها در دستور كار نيست. البته جمهوري اسلامي ايران براي پيدا كردن راه‌حل‌هايي براي موضوع پناهجويان و حل مشكلات آنها اعلام آمادگي كرده و گفت‌وگوهاي كنسولي در اين ارتباط در حال انجام است. هياتي در سطح كنسولي وزارت خارجه سفري را انجام داده و به زودي نيز قرار است هياتي از استراليا به تهران بيايد و اين گفت‌وگوها در روند خودش در حال پيگيري شدن است. اراده ما اين است كه به اين موضوع رسيدگي كنيم ولي اين رسيدگي بايد مطابق با قوانين باشد و ما نمي‌توانيم به اجبار براي هيچ ايراني محل زندگي‌اش را تعيين كنيم و بايد به حقوق پناهجويان ايراني كه به هر دليل تشخيص دادند محل زندگي خود را در جايي غير از ايران انتخاب كنند توجه كنند و به آن احترام گذاشته شود.
  همه نهادهاي كشور تلاش دارند كمك كنند تا بهترين نتيجه در مذاكرات حاصل شود. جايگاه و نقش مجلس نيز كاملا روشن است و ترديدي نيست كه نمايندگان ملت نيز تلاش دارند بر اساس مصالح كشور تصميم‌گيري كنند و بر اساس همين نيت اين مصوبه تهيه شده است.
  هر چه مذاكرات به سمت جلوتر حركت مي‌كند پرانتزها و موضوعات اختلافي بيشتر مطرح مي‌شود و اكنون در قسمت سخت مذاكرات حضور داريم و پيش‌بيني نيز مي‌شد كه قسمت‌هاي سخت مذاكرات به اين روزها موكول شود.
  در صورت وصول توافق چشم‌انداز بهتري براي همكاري‌هاي كشورهاي مختلف با ايران و با ورود به عرصه‌هاي جديد فراهم مي‌شود، همچنين با رفع تحريم‌ها امكان تعامل و همكاري‌هاي بهتري در عرصه‌هاي سياسي و اقتصادي بين ايران و كشورهاي ديگر فراهم مي‌شود. ولي همان طور كه اشاره شد بحث دو جانبه ويژه‌اي مطرح نيست.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون