• ۱۴۰۳ يکشنبه ۱۶ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3277 -
  • ۱۳۹۴ پنج شنبه ۴ تير

خاورميانه

انفجار‌هاي تروريستي در حسكه

در حالي كه خبرها حاكي از آن است كه كردهاي سوريه به پايتخت خود خوانده تروريست‌هاي داعش در سوريه نزديك مي‌شوند اكنون از بيم كردها دست به مستحكم كردن مواضع دفاعي خود در شهر رقه زده‌اند و از آنجايي كه نمي‌توانند در ميدان نبرد با آنها مبارزه كنند رو به عمليات‌هاي انتحاري   آورده‌اند.
 به گزارش منابع سوري تروريست‌هاي داعش مقر نيروهاي كرد و سوري را در منطقه حسكه مورد هدف قرار دادند. طبق اين گزارش ابتدا يك خودرو بمبگذاري شده در مقابل مركز نيروهاي امنيتي كرد (آسايش) در منطقه دوار صناعه و يك خودرو ديگر را نيز روبه روي مقر كردها در ورودي شهر حسكه  منفجر كرد.
اين اقدام در واقع تلاشي است از سوي داعش براي پاسخ به پيشروي‌هاي اخير كردها در استان رقه در همسايگي حسكه و نيز جلوگيري از شكست‌هاي بعدي داعش در حسكه. داعش اوايل ماه جاري ميلادي حملات گسترده‌اي را براي تصرف شهر حسكه مركز استان انجام داد كه با مقاومت ارتش سوريه اين حملات ناكام ماند و تلفات زيادي به داعش وارد شد. به گفته منابع سوري انفجارهاي عصر ديروز موجب زخمي شدن 12 تن از نيروهاي كرد شد. همچنين انفجار سوم مركزي را كه نيروهاي دولتي از آن به عنوان مقر خود در مركز شهر حسكه استفاده مي‌كنند هدف قرار داد كه موجب كشته شدن 13 تن از نيروهاي دولتي و 10 غيرنظامي شد. اين انفجار با استفاده از يك تانكر بمبگذاري شده انجام شد و ده‌ها تن زخمي نيز برجاي گذاشت. گفتني است يكي از استراتژي‌هاي داعش در نبردهاي خود اين است كه در صورت شكست در يك جبهه، اين گروه جبهه‌هاي متعددي را عليه دشمنان خود بازمي‌كند تا به اين صورت فشار بر جبهه اصلي را بكاهد. داعش در دوهفته اخير شكست‌هاي متعددي را در رويارويي با كردها در استان رقه تجربه كرده و مجبور به عقب‌نشيني تا 50 كيلومتري اين شهر شده است.

 

انفجار در بعقوبه عراق

نيروهاي دولتي عراقي به همراه نيروهاي مردمي در تلاش براي پاكسازي استان النبار و منطقه شهر رمادي هستند. طبق بيانيه‌اي كه وزارت دفاع عراق منتشر كرده ارتش توانسته است مناطق شهر بغدادي را پاكسازي كند و محاصره يك محله مسكوني از توابع شهر البغدادي را نيز در هم بشكند. در اين بيانيه همچنين آمده است كه عراقي‌ها توانستند به ساكنان آواره اين شهر پناه داده و كمك كنند و براي بازگشت ساكنان شهر بغدادي، تعدادي از تروريست‌ها به هلاكت رسيده و خودروهاي آنها منهدم شد و عمليات بازرسي‌هاي امنيتي براي بازگشت ساكنان شهر بغدادي صورت گرفت. از سوي ديگر، يك منبع امنيتي در استان كركوك عنوان داشت كه داعشي‌ها تعدادي از خانه‌ها را در روستاي بشير در جنوب اين استان منفجر كردند.
همزمان شوراي شيوخ عشاير استان صلاح‌الدين از اقدام داعش در منفجر كردن 400 منزل اهل تسنن در روستاي زويه در شهرستان بيجي در شمال تكريت خبر داد. مروان جباره، سخنگوي اين شورا عنوان داشت كه داعش اين اقدام را به عنوان مجازات دسته‌جمعي مردمي كه مخالف حضور داعش در منطقه خود بودند، انجام داد. از سوي ديگر، يك منبع در استان كركوك گفت كه داعش عمليات گسترده‌اي را براي تخريب قبرها در جنوب غرب اين استان آغاز كرده است و اعضاي داعش مرقدهايي از شيوخ صوفي‌ها را منفجر كردند. در همين حال، يك منبع عراقي در استان ديالي عنوان كرد كه در انفجار يك خودروي بمبگذاري شده در شرق بعقوبه، 22 تن كشته شدند.

 

بازگشت ناتو به عراق

 ائتلاف نظامي سازمان پيمان آتلانتيك شمالي (ناتو) در حالي كه چهار سال پيش خاك عراق را ترك كرد، اكنون در آستانه بازگشت به اين كشور به بهانه كمك به مبارزه با گروه تروريستي داعش قرار دارد. اين ائتلاف نظامي قصد اجراي ماموريتي براي آموزش افسران ارتش عراق براي كمك به آنها براي مبارزه با داعش را دارد. در اين برنامه كه قرار است ماه آينده ميلادي به اجرا در‌آيد فرماندهان بلندپايه به توسعه يك راهبرد دفاع ملي براي عراق و رهبري واحدهاي نظامي در ميدان جنگ خواهند پرداخت. ناتو پيش‌تر از سال 2004 تا 2011 به آموزش سربازان در عراق پرداخته بود. اين ماموريت پس از آنكه سياستمداران عراقي نتوانستند بر سر قوانيني براي تداوم آن توافق كنند، پايان يافت. ينس استولتنبرگ، دبيركل ناتو در گفت‌وگوي خود با شبكه خبري سي‌ان‌ان گفت كه ناتو نيز در مبارزه با داعش مانند افغانستان در بعد آموزش همكاري خواهد كرد. داگلاس لوته، سفير امريكا در ناتو خاطرنشان كرد كه اكثريت كشورهاي مشاركت‌كننده در نيروي ائتلاف به آموزش عراقي‌ها مي‌پردازند و حملات هوايي عليه مواضع داعش انجام مي‌دهند يا خودشان عضو ناتو هستند يا از حاميان اين ائتلاف محسوب مي‌شوند. با اين حال شركت اين ائتلاف نظامي 28 كشوري در ماموريت مبارزه با داعش در عراق نشان‌دهنده تشديد عمليات كشورهاي غربي در عراق به بهانه مبارزه با گروه تروريستي داعش است.
ديپلمات‌هاي ناتو خاطرنشان كردند كه اين ماموريت در عراق تنها محدود به آموزش‌دهي خواهد بود تا اينكه ماموريتي رزمي باشد. آنها در حال سنجش اين هستند كه آيا اين آموزش‌ها در خاك عراق به اجرا در‌آيد يا در كشور اردن كه همسايه عراق است.
لوته در يك كنفرانس خبري گفت: ناتو در حال كار روي يك طرح تقويت ظرفيت دفاعي در عراق است كه در جريان آن ناتو به عنوان يك سازمان از دولت عراق خواهد خواست تا در ايجاد اين ظرفيت‌ها كمك كند. به عنوان مثال در تدوين يك راهبرد امنيت ملي كمك كند و همچنين در اجراي اصلاحات بخش امنيت، لجستيك و فرماندهي و كنترل نيز كمك كند. وي تاكيد كرد: اين برنامه نزديك به تكميل است و در هفته‌هاي آينده ما انتظار داريم تا با دولت عراق آن را اعلام كنيم.

 

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون