• ۱۴۰۳ جمعه ۱۴ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3281 -
  • ۱۳۹۴ سه شنبه ۹ تير

تسهيلات موسسات غيرمجاز مشمول ماليات بر ارزش افزوده مي‌شود

 

گروه اقتصادي| موسسات غيرمجاز زير هجمه مسوولان تمام دستگاه‌هاي اجرايي است. به جز ورود نيروي انتظامي به بحث شناسايي موسسات غيرمجاز و اقدامات بانك مركزي، حالا سازمان امور مالياتي نيز به جمع كميته برخورد با غيرمجازها مي‌پيوندد. هرچند مدت‌هاست مسوولان دولتي و مقامات بانك مركزي نسبت به سپرده‌گذاري در اين موسسات به مردم هشدار مي‌دهند اما اين‌بار سازمان امور مالياتي با اخذ ماليات بر ارزش افزوده از استفاده‌كنندگان تسهيلات اين موسسات وارد فاز تنبيهي مي‌شود. اين درحالي است كه سود تسهيلات موسسات و بانك‌هاي مجاز مشمول ماليات بر ارزش افزوده نخواهند شد. براساس قانون خدمات، بانك‌ها و موسسات مالي و اعتباري مجاز از ماليات معاف هستند ولي اگر موسسات از بانك مركزي داراي مجوز نباشند، مشمول ماليات مي‌شوند. براساس قانون، تنها از هزينه‌هاي سود پرداخت كارمزد از بانك‌ها و موسسات مالي مجاز ماليات دريافت مي‌شود.

معاون ماليات بر ارزش افزوده سازمان امور مالياتي در نشستي خبري با اشاره به اينكه موسسات غيرمجاز بيشتر از موسسات مجاز ماليات مستقيم مي‌پردازند، توضيح داد: هزينه‌هاي سود ارايه‌ تسهيلات به عنوان هزينه‌هاي قابل قبول لحاظ نمي‌شود، بنابراين ماليات مستقيم غيرمجازها بيشتر از ماليات موسسات مجاز است.

عليرضا طاري‌بخش گفت: طبق قانون ارزش افزوده خدمات بانكي و مالي اعتباري مجاز معاف از ماليات هستند، اما موسسات بدون مجوز مشمول اين مالياتند كه ما آن را دريافت مي‌كنيم. از آنجا كه هزينه‌هاي سود و كارمزد در موسسات غيرمجاز قابل قبول نيست، ماليات بيشتري از اين موسسات دريافت خواهد شد. بانك‌هاي مجاز در ازاي سود و كارمزد به دليل قابل قبول بودن ماليات كمتري مي‌پردازند؛ بنابراين افرادي كه از موسسات غيرمجاز تسهيلات دريافت مي‌كنند، به دليل قابل قبول نبودن سود و كارمزد آنها ماليات بيشتري به نظام مالياتي پرداخت مي‌كنند.

 

كالاهاي اساسي معاف از ماليات

معاون سازمان امور مالياتي در ادامه به معافيت كالاهاي اساسي از پرداخت ماليات بر ارزش افزوده خبر داد و گفت: آرد، نان، گوشت، برنج، روغن، شكر، شير و پنير از جمله اقلام معاف محسوب مي‌شوند كه در اصلاحيه اين قانون قرار است ماست هم به آن اضافه شود. او درباره ديگر معاف‌ها از ماليات بر ارزش افزوده نيز گفت: فست‌فودها و پيتزافروشي‌هايي كه داراي شعب نيستند نيز از پرداخت ماليات بر ارزش افزوده معاف هستند و اگر اين صنوف تحت اين عنوان بر قيمت محصولات خود بيفزايند، مصداق گرانفروشي است و تعزيرات حكومتي مي‌تواند به شكايات مردم در اين باره رسيدگي كند. فست‌فودي‌ها و پيتزا فروشي‌هايي كه زنجيره‌اي نيستند براي دريافت ماليات بر ارزش افزوده فراخوان نشده‌اند. اما امسال رستوران‌ها، چلوكبابي‌ها و سفره‌خانه‌هاي سنتي و تالارها براي ثبت نام در سايت ماليات بر ارزش افزوده فراخوان شده‌اند. طاري‌بخش با اعلام اينكه آژانس‌هاي مسافرتي از پرداخت ماليات بر ارزش افزوده معاف هستند، اضافه كرد: حمل‌و‌نقل از ماليات معاف است و ماليات بر ارزش افزوده تنها در حلقه نهايي مصرف گرفته مي‌شود، بنابراين در حلقه‌ها توليد‌كننده ماليات مضاعفي پرداخت نمي‌كند.

 

چرا از صندوق‌هاي فروش استقبال نشد

معاون ماليات بر ارزش افزوده سازمان امور مالياتي همچنين با اشاره به اينكه امكان نصب صندوق‌هاي فروش براي 30 صنف فراهم شده‌، گفت: به دليل عدم ضمانت قانوني درست از اجراي اين طرح استقبال نشد و از سوي ديگر زماني صندوق‌هاي فروش كارايي دارند كه اطلاعات موديان به صورت شفاف نزد سازمان امور مالياتي باشد. او درباره ماليات طلافروشان گفت: آخرين ميانگين ابرازي ماليات بر ارزش افزوده توسط طلافروشان مربوط به زمستان سال گذشته ۹۰۰ هزار تومان بوده است، البته اين ميزان ماليات نسبت به دوره‌هاي قبل كمتر است. بر اين اساس، ماليات ابرازي با واقعيت منطبق نيست و سازمان امور مالياتي براساس حسابرسي‌ها ماليات واقعي را وصول خواهد كرد.

 

ماليات بر ارزش افزوده ركود را عميق‌تر نمي‌كند

وي همچنين درباره تاثير نرخ ماليات بر ارزش افزوده در ركود اقتصادي با اشاره به اينكه اين نوع ماليات از مصرف گرفته مي‌شود و نه از توليد، اضافه كرد: به همين دليل نرخ ماليات بر ارزش افزوده تاثير چنداني بر توليد ندارد و از سويي ديگر با توجه به اينكه موديان ماليات‌هاي جمع‌آوري شده را در دوره‌هاي سه ماهه مي‌پردازند، مي‌توانند با داشتن اين مبالغ به عنوان امانت دولت حساب‌هاي مالي خود را ساماندهي كنند. وي همچنين با اشاره به اينكه در لايحه جديد ماليات بر ارزش افزوده پيش‌بيني شده است در جايي كه فروشنده يا خريدار از پرداخت ماليات يا دريافت آن خودداري مي‌كند، سازمان امور مالياتي ورود پيدا كند، گفت: يكي از تاثيرات اين ماليات ايجاد شفافيت است و فاكتورفروشي نيز بخشي از اين امر است. وي ادامه داد: بهترين راه براي سامان دادن به جلوگيري از پديده فاكتورفروشي اين است كه تقاضا براي اين امر به صفر برسد. طاري‌بخش ادامه داد: سازمان امور مالياتي براساس قانون، ماليات متخلفان را به صورت كامل دريافت مي‌كند و براين اساس 5/1 تا دو برابر جريمه مي‌شوند. وي همچنين با اشاره به تحقق 96 درصدي ماليات بر ارزش افزوده در سال گذشته اظهار كرد: مهم‌ترين پرونده فاكتورفروشي در اين سال پرونده 126 هزار ميليارد توماني بوده است كه ماليات آن به طور كامل دريافت شد و جريمه آن نيز تعيين مي‌شود.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون