• ۱۴۰۳ شنبه ۱۵ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3281 -
  • ۱۳۹۴ سه شنبه ۹ تير

زير ذره بين اقتصاد

خط اعتباري ونزوئلا غيرمنطقي است| رييس سابق كميسيون واردات اتاق بازرگاني ايران ايجاد خط اعتباري براي تامين نياز ونزوئلا را امري غيرمنطقي توصيف كرد و گفت: اگر چنين فضايي براي اعطاي خط اعتباري وجود داشته باشد، بايد اين خط را با كشور‌هايي ايجاد كنيم كه با آنها مبادلات اقتصادي بالقوه داريم چرا كه ونزوئلا از جنبه صنعتي و تكنولوژي‌ براي اقتصاد ما قابل همكاري نيست. مجيدرضا حريري، درباره خبري كه وزير صنعت، معدن و تجارت مبني بر تامين بخشي از نيازمندي‌هاي ونزوئلا به صورت يك خط اعتباري از سوي ايران اعلام كرد، گفت: متاسفانه اطلاعاتي در اين زمينه تا پيش از روزهاي گذشته منتشر نشده بود و اطلاعاتي هم كه اكنون اعلام شده كلي و سربسته است.

 

گلايه از وزارت نيرو براي عدم پرداخت بدهي| عضو هيات رييسه كميسيون انرژي مجلس با انتقاد از بدهي وزارت نيرو به بخش خصوصي گفت: متاسفانه مسوولان اين وزارتخانه بايد به‌طور قطع جوابگو باشند، اما در حال حاضر راهكاري براي اين مساله ندارند. اميرعباس سلطاني گفت: متاسفانه چند سال است كه وزارت نيرو به بخش خصوصي يا شبه دولتي بدهكاري دارد كه اين مساله منجر شد تعدادي از نيروگاه‌ها از اختيار وزارت نيرو با قيمت غير قابل قبول خارج شوند و حتي تعدادي از اين نيروگاه‌ها بلااستفاده مانده‌اند. وي با بيان اينكه برق به عنوان صنعت ورشكسته مطرح است، گفت: علاوه بر نداشتن زيرساخت‌ها، بحث مديريتي مهم‌ترين عامل در وضعيت اين صنعت است كه با مسائلي كه آقايان وزارت نيرو با آن مواجه هستند هيچ راهكاري ندارند و بخش خصوصي به‌شدت متضرر شده و چه بسا ممكن است در آينده به دولت برق نفروشد. متاسفانه هيچ ساز و كار قانوني براي اين مساله وجود ندارد؛ وزارت نيرو هم ورود نكرده است.

 

بازهم تاخير در رونمايي قراردادهاي جديد نفتي| مسوول كميته بازبيني قرار‌داد‌هاي نفتي ايران مي‌گويد احتمالا رونمايي از قرار‌داد‌هاي جديد نفت و گاز ايران سه ماه ديگر و تا دسامبر به تعويق خواهد افتاد. مهدي حسيني، مسوول كميته بازبيني قرار‌دادهاي نفتي ايران گفت: از آنجا كه ايران به دنبال بهترين زمان براي بهره‌برداري از لغو احتمالي تحريم‌ها است، احتمالا رونمايي از قرار‌دادهاي جديد نفت و گاز ايران به مدت سه ماه و تا دسامبر (آذر) به تاخير مي‌افتد. انتظار مي‌رود قرار‌دادهاي جديد نفتي شرايط مطلوب‌تري نسبت به گذشته براي شركت‌هاي نفتي بين‌المللي داشته باشند. پيشتر انتظار مي‌رفت كه اين قراردادها در يك مراسم رسمي در لندن در ماه سپتامبر (شهريور) رونمايي شوند.

 

نحوه دريافت يارانه سود تسهيلات توسط توليد و صادرات| معاون وزير صنعت، معدن و تجارت نحوه دريافت يارانه سود تسهيلات بانكي توسط توليدكنندگان، صنعتگران و صادركنندگان را اعلام كرد. علي يزداني ورزنه، با بيان اينكه بخشي از يارانه توليد به صورت كمك و بخشي ديگر در قالب تسهيلات نرخ سود پرداخت مي‌شود، گفت: تسهيلاتي كه بابت يارانه نرخ سود تسهيلات به توليدكنندگان داده مي‌شود در دل 143 ميليارد تومان يارانه‌اي است كه تاكنون پرداخت شده است. وي افزود: بخش عمده‌اي از يارانه پرداختي به وزارت صنعت، معدن و تجارت به صورت كمك بوده و بخشي از آن نيز يارانه سود تسهيلات است. وي درباره پرداخت يارانه بخش توليد در سال گذشته ادامه داد: با توجه به اينكه سال گذشته اولويت پرداخت براساس قانون يارانه خانوار بوده است ميزان پرداختي اين يارانه به قدري بالا بود كه گلوي توليد را هم گرفت.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون