• ۱۴۰۳ سه شنبه ۱۸ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3285 -
  • ۱۳۹۴ يکشنبه ۱۴ تير

خبر كوتاه

ايران هيچ مستشار نظامي در يمن ندارد

معاون عربي و آفريقاي وزارت خارجه كشورمان تاكيد كرد: جمهوري اسلامي ايران هيچ مستشار نظامي در يمن ندارد. حسين اميرعبداللهيان در گفت‌وگو با ايسنا در مورد ادعاي شبكه تلويزيوني العربيه مبني بر كشته شدن چند كارشناس نظامي ايراني در يمن گفت: جمهوري اسلامي ايران هيچ مستشار نظامي در يمن ندارد. وي ادامه داد: صرفا سفارت ايران در صنعا داراي فعاليت آشكار و رسمي است. اين ديپلمات كشورمان در بخش ديگري از گفت‌وگوي خود با اشاره به ادامه حملات نظامي عربستان به يمن و محاصره آن منطقه اظهار كرد: تداوم محاصره انساني، ايجاد فاجعه انساني و جنايت جنگي عليه مردم بي‌دفاع يمن هيچ توجيهي ندارد.

 

افخم جنايات بوكوحرام در نيجريه را محكوم كرد

سخنگوي وزارت امور خارجه جنايات بوكوحرام در نيجريه را محكوم كرد. به گزارش «اعتماد»، مرضيه افخم حملات اخير گروه تروريستي بوكوحرام و كشته شدن شهروندان و مردم بيگناه نيجريه توسط اين گروه را محكوم كرد. سخنگوي وزارت امور خارجه كشورمان ضمن ابراز همدردي با دولت و ملت نيجريه، رشد افراط‌گرايي و تروريسم را تهديد مشترك جهان دانسته و بر ضرورت تلاش همه كشورها در مبارزه با اين پديده ضد بشري تاكيد كرد. شايان ذكر است كه در حملات چند روز اخير گروه تروريستي بوكوحرام در نيجريه، بيش از 150 نفر از مردم اين كشور كشته شده‌اند.

 

سفير جديد عراق، فردا در تهران

سفير جديد عراق در جمهوري اسلامي ايران فردا به تهران مي‌آيد. به گزارش ايسنا، راجح صابر عبود الموسوي، به عنوان سفير جديد عراق فردا به تهران مي‌آيد. وي بعد از تحويل استوارنامه‌اش به حجت‌الاسلام والمسلمين روحاني به صورت رسمي دوران ماموريت خود در ايران را آغاز مي‌كند.

 

درخواست وزارت خارجه براي روشن شدن سرنوشت ديپلمات‌هاي ايراني

وزارت امور خارجه جمهوري اسلامي ايران از نهادهاي بين‌المللي از جمله دبيركل سازمان ملل و صليب سرخ خواست به وظايف قانوني و انساني خود در پيگيري موضوع ديپلمات‌هاي ربوده شده كشورمان توسط عوامل رژيم صهيونيستي در لبنان عمل كنند. به گزارش «اعتماد»، در اين بيانيه با گراميداشت ياد و خاطره ديپلمات‌هاي كشورمان كه 33 سال قبل در چنين روزي (14 تيرماه) توسط مزدوران رژيم صهيونيستي در يك اقدام تروريستي در لبنان ربوده شدند، بار ديگر بر حق دولت جمهوري اسلامي ايران و خانواده اين عزيزان در پيگيري مجدانه موضوع تا روشن شدن سرنوشت آنها تاكيد شد. اين بيانيه مي‌افزايد: وزارت امور خارجه جمهوري اسلامي ايران ضمن قدرداني از تلاش‌هاي صورت گرفته در سال‌هاي گذشته از سوي دولت لبنان و برخي نهادهاي مسوول بين‌المللي در پيگيري موضوع، به خصوص تاييد ربايش ديپلمات‌هاي ايراني در خاك لبنان طي نامه مورخ 13 سپتامبر 2008 دولت آن كشور به دبيركل سازمان ملل، بار ديگر بر پيشنهاد قبلي خود براي تشكيل يك كميته حقيقت‌ياب بين‌المللي براي روشن شدن ابعاد اين جنايت تاكيد مي‌كند. دستگاه ديپلماسي در اين بيانيه تصريح كرده است: جمهوري اسلامي ايران با يادآوري نقش رژيم اشغالگر صهيونيستي و عوامل مرتبط با آن رژيم در اين اقدام تروريستي و تاكيد بر اطلاعات موجود از انتقال اين ديپلمات‌ها به فلسطين اشغالي، مسووليت كامل حقوقي و سياسي رژيم صهيونيستي در اين زمينه را مورد تاكيد مجدد قرار داده و از دبيركل سازمان ملل، صليب سرخ جهاني و ديگر نهادهاي مسوول بين‌المللي مجدانه خواستار عمل به وظيفه قانوني و انساني شان در پيگيري موضوع است. اين بيانيه مي‌افزايد: وزارت امور خارجه اميدوار است تلاش‌هايي كه انجام خواهد گرفت، به آزادي كليه اسرا و زندانيان فلسطيني و غير فلسطيني در بند رژيم صهيونيستي و روشن شدن وضعيت مفقودين به ويژه چهار ديپلمات جمهوري اسلامي ايران و تعقيب و محاكمه عوامل جنايتكار صهيونيستي در اين زمينه بينجامد.

 

ابراز اميدواري كلينتون نسبت به حصول توافق

وزير امور خارجه پيشين امريكا ابراز اميدواري كرد مذاكرات ايران و گروه 1+5 طي روزهاي آينده به نتيجه برسد. به گزارش ايسنا به نقل از خبرگزاري رويترز، هيلاري كلينتون، وزير امور خارجه پيشين امريكا و كانديداي انتخابات رياست‌جمهوري سال 2016 در اين كشور روز جمعه گفت: اميدوارم كه 18 ماه مذاكرات هسته‌اي ميان ايران و قدرت‌هاي جهاني در روزهاي آينده به يك توافق منجر شود. كلينتون در ادامه با تكيه بر ادعاي بي‌اساس غرب مبني بر تلاش ايران براي دستيابي به ظرفيت توليد سلاح هسته‌اي بيان كرد: كاملا اميدوارم كه ما مي‌توانيم در هفته پيش رو به توافقي برسيم كه به برنامه‌ هسته‌اي تسليحاتي ايران پايان مي‌دهد. حتي اگر اين توافق حاصل شود باز هم كارهاي بيشتري بايد انجام شود. وي همچنين گفت كه حتي درصورت موفقيت مذاكرات هسته‌اي و حصول يك توافق باز هم مشكلات اساسي كشورش با ايران باقي خواهد ماند.

 

در وين حرف اسراييل را جدي نمي‌گيرند

وزير خارجه سابق رژيم صهيونيستي با بيان اينكه تا پايان سال ۲۰۱۵ كابينه نتانياهو سقوط مي‌كند، با اشاره به مذاكرات هسته‌اي ايران گفت: «هيچ كس در وين ما را جدي نمي‌گيرد». به گزارش فارس، وزير خارجه سابق رژيم صهيونيستي با بيان اينكه تا پايان سال ۲۰۱۵ كابينه نتانياهو سقوط مي‌كند، با اشاره به مذاكرات هسته‌اي ايران گفت: «هيچكس در وين ما را جدي نمي‌گيرد». مقام ارشد كابينه سابق نتانياهو با انتقاد شديد از مواضع سياست خارجي نخست‌وزير اين رژيم تصريح كرد كه اين مواضع سبب شده كسي حرف تل‌آويو را در قبال مذاكرات هسته‌اي ايران جدي تلقي نكرده و نشنيده بگيرد. ليبرمن با گريز به جنگ سال گذشته عليه نوارغزه، وضعيت كنوني سيناي مصر و مذاكرات هسته‌اي ايران گفت: «يك سال از عمليات صخره سخت گذشته و ما ديديم كه سه موشك گراد به جنوب اسراييل شليك شد. بازدارندگي اسراييل از زمان عمليات صخره سخت صدمه ديده است و نه در غزه، سينا و نه در مذاكرات هسته‌اي وين، هيچ كسي ما را جدي نمي‌گيرد.»

 

تاييد موافقتنامه تعيين مرزهاي عمان با ايران توسط سلطان قابوس

پادشاه عمان، توافقنامه تعيين مرزهاي عمان با جمهوري اسلامي ايران را تاييد و دستور انتشار آن در روزنامه رسمي و اجراي آن را صادر كرد. به گزارش تسنيم، سلطان قابوس، پادشاه عمان، توافقنامه تعيين مرزهاي عمان با جمهوري اسلامي ايران را تاييد و دستور انتشار آن در روزنامه رسمي و اجراي آن را صادر كرد. سيد حمود بن فيصل البوسعيدي، وزير كشور عمان و محمدجواد ظريف، وزير امور خارجه كشورمان اين موافقتنامه را در ماه مه ‌گذشته به امضا رساندند. به گزارش خبرگزاري رسمي سلطنت عمان (اونا)، بر اساس توافقنامه تعيين مرز دريايي بين دو كشور، طولاني‌‌ترين مرز دريايي به درياي عمان بين ايران و عمان به طول تقريبا 450 كيلومتر تعيين حدود شد. اين اولين تعيين حدود پس از انقلاب اسلامي است كه ميان ايران و عمان امضا شد. پيش از اين در دهه 70 ميلادي دو كشور مرز دريايي خود را در تنگه هرمز تعيين كرده و با امضاي موافقتنامه حاضر تعيين مرزهاي دريايي دو كشور كامل شد. مرز دريايي ايران و عمان طولاني‌ترين مرز دريايي كشورمان با كشورهاي حاشيه جنوبي خليج فارس و درياي عمان است.

 

برگزاري كميته سياسي ايران و قطر در ماه آينده

كميته سياسي مشترك ايران و قطر در ماه آينده به رياست حسين اميرعبداللهيان، معاون عربي و آفريقاي وزير خارجه و محمد بن عبدالله الرميحي، معاون وزارت خارجه قطر در تهران برگزار مي‌شود. به گزارش ايسنا، محمدجواد آسايش با اشاره به سفر روز پنج‌شنبه معاون عربي و آفريقاي وزير خارجه به قطر افزود: در جريان اين سفر آقاي اميرعبداللهيان با همتاي قطري‌اش، محمد بن عبد‌الله الرميحي گفت‌وگو كرد. سفير ايران در قطر با بيان اينكه در جريان اين ملاقات اين دو مقام در مورد آخرين تحولات منطقه، روابط دو جانبه و مسائل سياسي ديدار و گفت‌وگو كردند از برگزاري كميته سياسي مشترك ايران و قطر در ماه آينده در تهران خبر داد. وي با اشاره به همكاري‌هاي دو كشور در مورد مسائل منطقه ادامه داد: روابط ايران و قطر در بعد سياسي و اقتصادي از جايگاه خوبي برخوردار است.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون