• ۱۴۰۳ جمعه ۲۸ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3287 -
  • ۱۳۹۴ سه شنبه ۱۶ تير

عنوان اتهامي بابك زنجاني اخلال اقتصادي است

200 جلد پرونده ميلياردر زنداني

مهشيد ستوده/200 جلد پرونده كمتر از دو ماه ديگر روي ميز قاضي صلواتي مي‌رود. 18 ماه پس از بازداشت هماني كه روزي خود را يك «قهرمان اقتصادي» مي‌ناميد خبر آمد كه بايد براي رفتن به دادگاه آماده شود. زنداني ميلياردر اوين حالا با وضعيت جديدتري روبه‌رو است. ديگر به ميلياردري روزي كه وارد اوين شد نيست. چوب حراج به اموالش خورده است و 17 هزار كارمند و 70 شركت او سرنوشت نامعلومي دارند، پرونده اموال خارجي‌اش هم هنوز در مرحله شناسايي باقي مانده است. حالا او تنها يك «بدهكار» است. از آن «بي خبري» كامل درآمده است و ديگر خبرهاي جديد از پرونده‌اش مي‌آيد.

شعبه 15 دادگاه انقلاب منتظر اوست تا با پرونده‌اي كه 200 جلد دارد محاكمه شود. اتهام اصلي «اخلال در نظام اقتصادي كشور» است و مفاد كيفرخواستي كه دوماه پيش صادر شده مشخص نيست. وكيل بابك زنجاني براي نخستين بار در 18 ماه گذشته بالاخره حاضر به گفت‌وگو با رسانه‌ها شد. دو گفت‌وگو در يك روز كرد تا از جزييات پرونده مردي بگويد كه از بدهي 9هزار ميليارد توماني‌اش تنها بخش كوچكي از آن صاف شده است.

نمايندگان در ماه آينده به ملاقاتش مي‌روند و پرونده او از حالت سكون در آمده است. حالا بابك زنجاني 40 ساله بايد براي دفاع از اتهامي به دادگاه برود كه در صورت اثباتش، مجازات سختي در نظر گرفته شده است. 9 هزار ميليارد تومان بدهي به وزارت نفت يك بخش از پرونده بابك زنجاني است و پروژه انتقال طلا و فساد در سازمان تامين اجتماعي از ديگر بخش‌هاي آن. البته اين موارد تنها بخش‌هايي از كيفرخواست صادر شده است.

تا دوماه ديگر دادگاه برگزار مي‌شود

ديروز، وكيل‌مدافع بابك زنجاني از ارجاع پرونده موكلش به شعبه 15 دادگاه انقلاب خبر داد. به گزارش ايسنا، رسول كوهپايه‌زاده اصفهاني در اولين گفت‌وگوي خود با رسانه‌ها با تاكيد بر اينكه از بيان جزييات به دليل اينكه هنوز راي قطعي صادر نشده، معذورم، ادامه داد: اين پرونده به شعبه 15 دادگاه انقلاب ارجاع شده و قاضي پرونده، آقاي صلواتي است. وي در ادامه از اتهامات بابك زنجاني گفته و با بيان اينكه مهم‌ترين عنوان اتهامي بابك زنجاني اخلال در نظام اقتصادي كشور است درباره‌ تعداد عناوين اتهامي موكلش گفت: من هنوز موفق نشدم كيفرخواست را مطالعه كنم ولي مهم‌ترين عنوان اتهامي همين است. اما افقي كه وكيل زنجاني براي آينده ترسيم كرده كمي زمانبر است، كوهپايه‌زاده اصفهاني درباره‌ زمان احتمالي تعيين وقت رسيدگي به پرونده بابك زنجاني گفت: اين پرونده نزديك به 200 جلد است. خواندن هر كدام از آنها زمان‌بر است و من فكر نمي‌كنم براي حداقل زودتر از دو ماه ديگر تعيين وقت شود. وي در پاسخ به اين سوال كه آيا شما تنها وكيل اين پرونده هستيد گفت: فعلا من اعلام وكالت كرده‌ام، اما اينكه بعدا وكلاي ديگري اضافه شوند يا خير به انتخاب موكل است؟ وكيل مدافع بابك زنجاني با بيان اينكه كيفرخواست موكلش يكي، دو ماه پيش صادر شده در پاسخ به اين سوال كه آيا وجود اين فاصله زماني براي تعيين شعبه رسيدگي كننده به پرونده طبيعي است؟ گفت: با توجه به حجم سنگين پرونده و حساسيت موضوع، اين امر طبيعي است.

اتهام بابك زنجاني در كيفرخواست صادره محاربه نيست

هرچند وكيل بابك زنجاني اعلام كرده كه كيفرخواست صادر شده را مطالعه نكرده است و تنها مي‌داند كه مهم‌ترين عنوان اتهام در اين پرونده اخلال در نظام اقتصادي است اما سخنگوي قوه قضاييه در نشست خبري يك ماه پيش خود در اين مورد توضيحاتي داده بود. غلامحسين محسني اژه‌اي در پاسخ به سوالي مبني بر اينكه آيا پرونده فوق تحت عنوان افساد في الارض به دادگاه رفته؟ آيا اين پرونده اخلال در نظام اقتصادي نبوده است؟ گفت: در قانون پيش‌بيني شده كه اخلال در نظام اقتصادي تحت چه عنواني است ولي همه اقدامات اخلال در نظام اقتصادي مبني بر مفسد في الارض نيست كه البته بايد بگويم در خصوص اين پرونده يكي از اتهامات اخلال در اقتصاد كشور مطرح شده است.

اگر قصد ضربه به نظام و يا مقابله با آن را داشته يا علم ضربه زدن به نظام اقتصادي را داشته باشد مفسد في الارض محسوب شده و حكمش اعدام است، ولي اگر به اين شكل نباشد از پنج تا ۲۰ سال حبس در نظر گرفته شده و موضوعات ديگر نيز مورد بررسي قرار خواهد گرفت. سخنگوي دستگاه قضا گفت: مسلما يكي از اتهاماتي كه در پرونده نفتي مطرح شده همين اخلال در نظام اقتصادي كشور است و اينكه آيا اين اخلال موجب فساد في الارض است يا خير و اينكه آيا به قصد ضربه زدن به نظام است يا خير، بايد احراز شود.

قانون چه مي‌گويد؟

سرنوشت پرونده بابك زنجاني هنوز هم مبهم است. دادگاهي كه احتمالا دو ماه ديگر برگزار مي‌شود به اين زودي‌ها به پايان نخواهد رسيد. ابعاد پرونده بابك زنجاني گسترده است و حجم پرونده بالا. با اين اوصاف جلسات دادگاه نزديك به يك سال طول خواهد كشيد و احتمالا صدور راي نيز تا دو سال آينده ممكن نخواهد بود. حالا بابك زنجاني 40 ساله احتمالا به اين زودي تعيين تكليف نمي‌شود. هرچند كه نوع مجازات او كاملا به احراز اتهامات وارد شده بستگي دارد. همان‌طور كه در ماده ۲۸۶ قانون مجازات اسلامي جديد، آمده است« هركس به طور گسترده، مرتكب جنايت عليه تماميت جسماني افراد، جرايم عليه امنيت داخلي يا خارجي كشور، نشر اكاذيب، اخلال در نظام اقتصادي كشور، احراق و تخريب، پخش مواد سمي و ميكروبي و خطرناك يا داير كردن مراكز فساد و فحشا يا معاونت در آنها گردد به گونه‌اي كه موجب اخلال شديد در نظم عمومي كشور، ناامني يا ورود خسارت عمده به تماميت جسماني افراد يا اموال عمومي و خصوصي يا سبب اشاعه فساد و فحشا در حد وسيع گردد، مفسد في الارض محسوب و به اعدام محكوم مي‌گردد». در تبصره اين ماده نيز آمده است كه «هرگاه دادگاهي از مجموعه ادله و شواهد قصد اخلال گسترده در نظم عمومي، ايجاد ناامني، ايراد خسارت عمده يا اشاعه فساد يا فحشا در حد وسيع يا علم به موثر بودن اقدامات انجام شده را احراز نكند و جرم ارتكابي مشمول مجازات قانوني ديگري نباشد، با توجه به ميزان نتايج زيانبار جرم، مرتكب به حبس تعزيري درجه پنج يا شش محكوم مي‌شود» حال بايد ديد كه اتهامات مندرج در كيفرخواست احراز مي‌شود يا نه؟

 

نامه استغاثه بابك زنجاني به دادستاني

با اين حال گويا مساله ديگري است كه براي بابك زنجاني در اولويت است. او با ارسال نامه‌اي به دادستان تهران از وي در خصوص باشگاه راه‌آهن استغاثه كرد. به گزارش ميزان، در متن نامه‌اي كه يك هفته پيش نوشته شده است، بابك زنجاني در نامه‌اي به جعفري دولت‌آبادي از وي در خصوص باشگاه راه‌آهن استغاثه كرد.

بسمه تعالي

جناب آقاي دكتر جعفري دادستان محترم تهران «جهت اطلاع»

(جناب آقاي تورك، معاون محترم دادستان تهران... با سلام و احترام)

همانطور كه مستحضريد كميته استيناف فدراسيون فوتبال باشگاه ورزشي راه‌آهن را به دليل اينكه يكي از بازيكنان آن بدون اجازه از باشگاه قبلي در اين باشگاه فعاليت كرده حكم به انتقال باشگاه راه‌آهن به دسته يك و انتقال پيكان به ليگ برتر شده. آقاي تورك اين حكم صحيح نيست، نمي‌شود به خاطر يك بازيكن خاطي كه همان‌گونه كه فدراسيون فوتبال را فريب داده و باشگاه را فريب داده، حق و حقوق صاحبان سهام باشگاه را از بين برد هركس بايد پاسخگوي تخلف خود باشد مگر اين جبهه جنگ است كه تنبيه براي همه را اجرا مي‌كنند. كميته استيناف بايد بداند اگر فكر مي‌كند صاحب سهام در زندان است و دستش كوتاه است، بتواند با همدستي با يك باشگاه سقوط كرده چون پيكان اتفاقاتي را رقم بزند كاملا در اشتباه است و از دادستان محترم تقاضاي پيگيري دارم من چه كنم كه همه دنبال ضايع كردن حق و زندگي من شده‌اند كه به خواسته خود برسند، هركس از هرجا مي‌تواند به مجموعه من آسيب مي‌رساند و پاسخگويي هم وجود ندارد./ تقاضاي پيگيري دارم.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون