• ۱۴۰۳ جمعه ۲۸ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3287 -
  • ۱۳۹۴ سه شنبه ۱۶ تير

معاون حقوقي و امور مجلس سپاه:

ساخت‌و ساز در پادگان وليعصر با مجوزبوده‌است

حميدرضا خالدي/ درحالي كه سه هفته از صدور دستور موقت توقف ساخت‌وساز از سوي شعبه سوم بازپرسي دادسراي نظامي تهران مي‌گذرد و به گفته مدير روابط عمومي ميراث فرهنگي استان تهران، قرار بود ديروز، ساعت 10 صبح، ساخت‌وساز سازه غول‌پيكر ميدان سپاه متوقف شود، گزارش ميداني خبرنگار «اعتماد» حكايت از آن دارد كه ساخت‌وساز اين بنا همچنان ادامه دارد.

ساعت 12 ظهر روز دوشنبه – 15 تيرماه – ميدان سپاه

گرچه ديوار سه نبش پادگان وليعصر در ميدان سپاه مانع از ديدن تمام رخدادهايي است كه در داخل پادگان اتفاق مي‌افتد، اما با اين وجود ارتفاع و قامت تيرآهن‌هاي سربه فلك كشيده و آبي رنگ اين ساختمان چنان است، كه ازهر طرف ميدان كه نگاهش كنيد، آثاري از ساخت‌وساز در آن را به‌خوبي خواهيد ديد. بنايي 14 طبقه متعلق به سپاه پاسداران كه شهريورسال گذشته، زير گوش شهردار منطقه 7 كه تا همين دو سال قبل رييس كميسيون ماده 100 (رسيدگي به تخلفات شهرداري) بود، در كمتر از چند روز قامت راست كرد و حدود سه ماه نيز در سكوت و با آرامش و بدون مزاحمت شهرداري، به كار خود ادامه داد. تا اينكه احمد مسجد جامعي، عضو شوراي شهر تهران در اواسط دي‌ماه سال گذشته، نسبت به احداث اين بناي عظيم و مجاورت آن با بناي كلاه‌فرنگي هشدار داد. اين هشدار گرچه هشداري در جهت حفظ اثري تاريخي بود اما، ناخودآگاه بهانه‌اي شد براي آغاز پرونده‌اي جديد و البته پرحاشيه و جنجالي. سوال اين است كه چه كسي مجوز ساخت اين سازه بزرگ را صادر كرده است و مالك آن يعني سپاه پاسداران در شهري كه براي هر آجر روي آجر گذاشتني نياز به مجوز است، چگونه موفق شده تا در كمتر از يك هفته، اسكلت اين بنا را بالا ببرد؟ هشدار احمد مسجد جامعي زماني جدي‌تر دنبال شد كه در فروردين ماه امسال، ميراث فرهنگي استان تهران نيز اين موضوع را در دستور كار خود قرار داد و اعلام كرد كه ساخت بناي ياد شده مي‌تواند سلامت ساختمان تاريخي عمارت فرهنگي كه به دوره قاجاريه برمي‌گردد را تهديد كند. از آن پس بود كه هر هفته چندين خبر از پرونده ياد شده در رسانه‌ها منتشر شد تا اينكه با شكايت ميراث فرهنگي از سپاه آن هم پس از 9 ماه از آغاز ساخت اين بنا، اين پرونده ابعاد جديد به خود گرفت. پرونده‌اي در شعبه 3 بازپرسي دادسراي نظامي تهران كه با راي دستور موقت توقف ساخت‌وساز همراه بود. به گفته وجيهه قاسمي، مدير روابط عمومي اداره كل ميراث فرهنگي، صنايع دستي و گردشگري استان تهران به «اعتماد» قرار بود ديروز ساعت 10 صبح، نمايندگان سپاه، اداره كل ميراث فرهنگي استان تهران (معاون حقوقي اين اداره كل)، شهرداري تهران و قاضي پرونده (بازپرسي شعبه 3 دادسراي نظامي) در محل عمليات ساخت‌و‌ساز حاضر شوند و از اين محل بازديد كنند و به قيد فوريت نسبت به توقف عمليات اجرايي اقدام شود اما حالا يعني ساعت 12:30 ظهر روز دوشنبه است و كارگران مانند گذشته بين دو سازه مجاور هم، بين طبقات نيمه‌ساخته اين سو و آن سو مي‌روند و به كار خود مشغولند. بنايي در چند ده متري ضلع جنوبي بناي زيباي ساختمان عمارت كاه فرنگي با آن تاقديس منحصر‌به‌فرد و ستون‌هاي زيبايي كه در دل ساختمان‌هاي خشن شهري سربر آورده‌اند. چند جوشكار مشغول كار روي اسكلت هستند و يكي ديگر تخته بنايي را از نقطه‌اي به نقطه ديگر مي‌برد. يكي فرغوني را حمل مي‌كند و چند نفري هم با آسانسور قرمز رنگ وسايل كارگاهي از پايين خود را به طبقات بالا‌تر مي‌برند. بدنه اسكلت‌ها به‌گونه‌اي است كه ميانه‌هاي آنها را با سيمان ساخته‌اند و دو سوي آن هنوز اسكلت‌هاي قدرتمند آهني چيده شده‌اند. به بياني بخشي از سازه‌هاي دوقلو درحال تكميل شدن است و سقف بقيه طبقات نيز زده شده است. سرعت ساخت آن به قدري بالاست كه هر روز كه مي‌گذرد، بناي ياد شده شكلي جديد به خود مي‌گيرد. شايد تنها المان ثابت سه جرثقيل‌هاي غول‌آسايي باشد كه ارتفاع‌شان بيشتر از بناي 14 طبقه‌اي است. جرثقيل‌هايي كه اكثرا در حال كارند و حمل كردن باري از اين سوي به سويي ديگر. اما هرچه هست هنوز كار متوقف نشده است.

شهرداري باخبر يا بي‌خبر؟

گفته مي‌شود بعد از مساله خطري كه اين سازه براي ساختمان تاريخي عمارت فرنگي دارد، نداشتن مجوز از سوي شهرداري يكي ديگر از مشكلات اين پروژه است. خبرگزاري ايسنا پيش از اين در گزارش نوشته بود: ساخت اين سازه براساس تفاهم‌نامه‌اي كه 13 دي‌ماه سال گذشته بين سردار ريوندي به عنوان نماينده پادگان وليعصر (عج) و نمايندگان شهرداري منطقه هفت، شوراي شهر تهران و ميراث فرهنگي امضا شده بود شروع شده است بنابراين به نظر مي‌رسد هر چهار مرجع مرتبط و ذيربط از موضوع مطلع بوده‌اند. اما حالا و با بالا گرفتن پرونده و حكم بازپرسي دادسراي نظامي تهران، دو قطب از اين چهار قطبي كه زير اين تفاهمنامه را امضا كرده‌اند، سكوت خود را شكسته‌اند. به‌طوري‌كه ديروز معاون حقوقي و امور مجلس سپاه در گفت‌وگو با «خانه ملت» با تاكيد بر اينكه تشريفات اخذ مجوز براي ساخت و ساز عشرت‌آباد رعايت شده است، گفت: سپاه پاسداران انقلاب اسلامي در انجام ساخت‌وسازها بر اساس تشريفات خاص نيروهاي مسلح عمل مي‌كند، درخصوص ساخت‌وسازهاي فعلي در عشرت‌آباد هم اين تشريفات انجام گرفته به‌طوري‌كه مجوزهاي لازم از ستاد كل نيروهاي مسلح اخذ شده و ساخت‌و‌سازها بدون مجوز نيست. درواقع سپاه اجازه ندارد حتي يك متر بدون برنامه، مجوز، مصوبه مالي و بدون هماهنگي با ستاد كل نيروهاي مسلح اقدام به ساخت و ساز كند. به گفته وي پيش از اين نيز در تاريخ 30 مرداد سال 92 با شهرداري تهران مكاتبه شده است و براساس اين نامه مديركل پيگيري امور نهادها و سازمان‌هاي معاونت امور مناطق شهرداري تهران در 13 شهريور 92 به شهرداري منطقه 7 اعلام كردند سپاه پاسداران مجاز به انجام اقداملات لازم خواهد بود در نتيجه سپاه به وظايف قانوني خود عمل كرده است. يزدي پاسخي هم براي ميراث فرهنگي داشت و مدعي بود كه در هيچ جاي كشور اخذ مجوز براي ساخت و ساز نيازمند مكاتبه با سازمان ميراث فرهنگي، گردشگري و صنايع دستي نيست بلكه اين شهرداري است كه موظف است با سازمان ميراث فرهنگي، گردشگري و صنايع دستي مكاتبه كند تا اگر نياز به رعايت فاصله است آن را اعلام كند. وي در اين گفت‌وگو مدعي شده كه سپاه پاسداران با برداشت خود اين بنا را در فاصله 130 متر فاصله با عمارت كلاه فرنگي ساخته است. اما چرا هنوز حكم توقف كار ساخت اين بنا اجرايي نشده است. سوالي كه يزدي در پاسخ به آن گفته است: مسوولان قضايي بايد از ستاد كل نيروهاي مسلح درخواست توقف پروژه را داشته باشند، در حالي كه تاكنون ابلاغ رسمي در اين زمينه صورت نگرفته بود. سردار يزدي همچنين مدعي است كه اصولا حكمي صادر نشده و آنچه بوده فقط و فقط قرار دستور توقف پروژه بوده است.

معاون حقوقي و امور مجلس سپاه اما معتقد است كه لزومي ندارد سپاه براي ساخت وسازهايي كه در محوطه مراكز آنها انجام مي‌شود، مجوزي از شهرداري بگيرد: همان‌طور كه بارها اعلام شده سپاه بر اساس دستورات قانوني و تاكيدات مقام معظم رهبري به ستاد كل نيروهاي مسلح گام برمي‌دارد. معاون حقوقي و امور مجلس سپاه پاسداران انقلاب اسلامي همچنين با بيان اينكه در هفته جاري و در شب‌هاي قدر ساخت و سازها متوقف خواهد شد، گفت: توقف رسمي مستلزم دستور ستاد كل نيروهاي مسلح است، اما با توجه به هماهنگي با بازپرس شعبه 3 دادسراي نظامي در ايام قدر ساخت و سازها متوقف مي‌شود تا نتيجه‌گيري حاصل شود، اگر تخلفي صورت نگرفته باشد و مخالف مقررات شهرداري نباشد كار ادامه خواهد يافت اما در صورتي كه تخلف براي ستاد كل نيروهاي مسلح محرز شود، ساخت و ساز متوقف مي‌شود چراكه سپاه پاسداران خلاف قانون اقدامي نخواهد كرد.

ديوان عدالت اداري و كميسيون اصل 90 مجلس

چند روز قبل رييس ديوان عدالت اداري طي مصاحبه‌اي با محكوم كردن ساخت وساز در ميدان سپاه، گفته بود كه تا آخر اين پرونده را پيگيري خواهد كرد. اما ديروز يزدي با يادآوري جلسه‌اي كه با رييس ديوان عدالت اداري و رييس كميسيون اصل 90 داشته، گفت: هر دو مسوول ياد شده يعني آيت‌الله منتظري و آقاي پورمختار تاييد كردند كه سپاه پاسداران تخلفي انجام نداده است.

شهردار و شوراي شهر در سكوت

البته در اين بين شهرداري و شوراي شهر سكوت كرده‌اند و پيگيري‌هاي ما براي گفت‌وگو با معاون شهرسازي شهرداري تهران يا يكي از مديران اين معاونت به عنوان متولي امر، شهردار منطقه 7 يا معاون شهرسازي اين منطقه و همچنين سخنگوي شهرداري بي‌نتيجه باقي ماند و هيچ كس حاضر به صحبت نشد. پاسخ‌هاي تمامي آنها تقريبا يكي است: ترجيح مي‌دهيم فعلا صحبتي نكنيم. در عين حال پيروز حناچي، دبير شوراي شهرسازي و معماري نيز در گفت‌وگو با «اعتماد» گفت: به هر حال عمارت كلاه‌فرنگي يكي از بناهاي تاريخي ارزشمند ما است و انتظار مي‌رود تمامي نهادهاي دولتي براي نگهداري و حفظ منظر آن تلاش كنند. وي درمورد اقدامات اين شورا در پرونده يادشده نيز گفت: ما نيز اين پرونده را با جديت دنبال مي‌كنيم و اميدواريم بتوانيم به گونه‌اي به نتيجه برسيم كه هم نظر ميراث فرهنگي تامين شود و هم بحث اصلاح شدن و معماري اين بنا.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون