• ۱۴۰۳ يکشنبه ۳۰ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3289 -
  • ۱۳۹۴ شنبه ۲۰ تير

خبر كوتاه

اوضاع جهان عرب از چند سال قبل بدتر شده است

سيدحسن نصرالله، دبيركل حزب‌الله لبنان در سخناني به مناسبت مراسم احياي شب‌هاي قدر تاكيد كرد: ما براي نجات جهان عرب از اوضاع كنوني نياز به اراده سياسي، مبارزه در ميدان‌هاي نبرد، همكاري، وحدت و پايداري داريم. به گزارش النشره، سيد حسن نصرالله در مراسم احياي شب قدر گفت: اين سال‌هايي كه در آن هستيم بسيار بدتر از سال‌هاي پيش براي جهان عرب ما است. براي همين براي نجات اوضاع كنوني نياز به دعا، اراده سياسي، مبارزه در ميدان، همكاري، يكپارچگي و وحدت، صبر و پايداري داريم.

وي گفت: يكي از مهم‌ترين عوامل در پيروزي لبنان در جنگ 2006 دعا بود. امت ما كه از مستكبران و اسراييل كه به هتك حرمت مقدسات مي‌پردازد و از فتنه تكفيري مصيبت ديده است و در نتيجه به دعا نيازمند است. ملت ستم ‌ديده، رنج كشيده و مظلوم ما به دعا نياز دارد.

 

اروپا خواهان آزادي شيخ علي سلمان شد

به گزارش تسنيم، پارلمان اروپا با صدور قطعنامه‌اي فوري خواستار آزادي شيخ علي سلمان و نبيل رجب و 13 رهبر مخالف در بحرين شد. پارلمان اروپا همچنين خواهان سلب اتهام‌ها و آزادي فوري و بي‌قيد و شرط همه مدافعان حقوق بشر و فعالان سياسي و آزادي ديگراني شد كه بازداشت شده و به آنها اتهام‌هاي ناروايي زده شده است كه در حيطه حق آزادي بيان، تجمع مسالمت‌آميز و تشكيل جمعيت‌ها مي‌گنجد. اين قطعنامه همچنين خواهان پايان نقض حقوق بشر و احترام به حقوق بشر و آزادي‌هاي اساسي همسو با قانون بين‌المللي حقوق بشر و تعهدات بحرين شد.

پارلمان اروپا همچنين بر لزوم پايبندي مسوولان بحريني به اجراي توصيه‌هاي كميته مستقل حقيقت‌ياب بحرين و مصوبات نشست دوره‌اي فراگير (حقوق بشر) سازمان ملل (UPR) و همچنين توصيه‌هاي مطرح شده از طريق سازوكارهاي ديگر سازمان ملل تاكيد كرد. اين پارلمان همچنين نگراني شديد خود را از قوانين مبارزه با تروريسم در بحرين (به خاطر سوءاستفاده از آن عليه فعالان مدني) و نقض حقوق بشر از جمله لغو تابعيت شهروندان بحريني ابراز كرد.

 

تصميم جنجالي تايلند

در حالي كه مسمانان اويغور در چين محدوديت‌هاي زيادي دارند، مقامات تايلند از تصميم خود درباره برگرداندن بيش از 100چيني مسلمان اويغور به چين دفاع كرده‌اند. اين اقدام تايلند با موجي از انتقادات بين‌المللي روبه‌رو شده است. دو روز پيش گروهي معترض به كنسولگري تايلند در استانبول حمله كردند. يادآوري مي‌شود نزديك به 400 نفراز اقليت قومي اويغور در سال گذشته در تايلند بازداشت شدند. برخي از اين افراد به تركيه فرستاده شدند، اما حدود 100نفر از آنها به چين يعني از جايي كه آمده بودند، برگردانده شدند. گروه‌هاي مدافع حقوق بشر از شكنجه افرادي كه به چين بازگردانده شدند، خبر داده‌اند. بسياري از ترك‌هاي اويغور ساكن استان سين كيانگ در چين به تبعيض عليه خود معترض هستند و مي‌گويند دولت مركزي چين فرهنگ و زبان آنها را تهديد مي‌كند.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون