• ۱۴۰۳ پنج شنبه ۱۳ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3289 -
  • ۱۳۹۴ شنبه ۲۰ تير

جايزه فرانك اوكانر به نويسنده ولزي رسيد

بهار سرلك / «كري ديويس» نويسنده ولزي، جايزه بين‌المللي داستان كوتاه فرانك اوكانر را براي دومين مجموعه داستانش با نام «رستگاري گالن پايك» از آن خود كرد. به گزارش روزنامه گاردين؛ جايزه نقدي فرانك اوكانر به مبلغ 25 هزار يورو كه وسوسه‌انگيزترين جايزه جهاني براي مجموعه داستان كوتاه به شمار مي‌رود، پيش از اين به نامدارترين نويسنده‌هاي ژانرهاي مختلف از جمله «هاروكي موراكامي» (براي خلق مجموعه داستان «بيد نابينا و زن خواب») و «ادنا اوبرايان» (براي مجموعه داستان «عشق در زمستان آغاز مي‌شود») اهدا شده است. كري ديويس كه هم‌اكنون در لنكستر انگلستان زندگي مي‌كند، «كارن‌اي بندر» و «توني ارلي» از امريكا و «كريستي گان» از بريتانيا را شكست داد. جايزه بين‌المللي داستان كوتاه فرانك اوكانر براي اداي احترام به اين نويسنده از سال 2005 به بهترين مجموعه داستان‌ از سراسر جهان اعطا مي‌شود. فرانك اوكانر، نويسنده ايرلندي كه بيش از 150 اثر خلق كرد، بيشتر براي نگارش داستان‌هاي كوتاه و خاطرات شناخته شده است. داستان‌هاي «رستگاري گالن پايك» در جاي جاي دنيا اتفاق مي‌افتد؛ از نقطه‌اي دورافتاده در استراليا، جايي كه زني جوان رازي در دل دارد، تا زندان كلورادو، جايي كه زن اهل فرقه كواكرها در آخرين ساعات زندگي مردي كه محكوم به مرگ شده با او ملاقات مي‌كند. «ايبهير والش» نويسنده ايرلندي كه يكي از اعضاي هيات داوران امسال جايزه فرانك اوكانر بود، مجموعه داستان كري ديويس را «يك مجوعه داستان بكر و تكان‌دهنده، پر از سرگرمي و فراز و نشيب دانست كه حيرت خواننده را برمي‌انگيزد». والش درباره سبك نگارش ديويس گفت: «ديويس ايده‌اي قابل توجه دارد. او حتي يك كلمه را هم اضافه ننوشته است. ديويس لحظات و درون‌مايه‌هاي تاريخي را به شيوه‌اي ترسيم كرده كه خواننده را درگير داستان مي‌كند.»

 

نخستين نويسنده زامبيايي برنده جايزه بوكر آفريقايي

«ناموالي سرپل» نخستين نويسنده‌اي است كه جايزه معتبر «كين» يا بوكر آفريقايي را براي خلق داستان كوتاه درخشاني، از آن خود كرد. جايزه كين براي نويسندگان آفريقايي هر ساله به بهترين داستان كوتاه غيراقتباسي از نويسنده‌اي آفريقايي، چه در آفريقا چه در قاره‌اي ديگر و به زبان انگليسي اهدا مي‌شود و اين جايزه 10 هزار پوندي پيش از اين به برندگان نوبل ادبيات، «وول سويينكا» و «جي‌ام كوئتزي»، اهدا شده است. جايزه كين سال 2000 و براي بزرگداشت ياد «سر مايكل هريس كين»، رييس سابق گروه بوكر، راه‌اندازي شده است. به دليل ارتباط جايزه كين با جايزه بوكر، اين جايزه را با نام بوكر آفريقايي نيز مي‌شناسند.

ناموالي سرپل كه در دانشگاه كاليفرنيا، بركلي دانشيار انگليسي است، بوكر آفريقايي را براي داستان كوتاه «كيسه» دريافت كرده است. داستان درباره كشمكش و تقلاي بين دو مرد است كه يكي از آنها بيمار است و زني كه در ميان آنها قرار مي‌گيرد.

سرپل كه نخستين زن زامبيايي برنده اين جايزه نيز محسوب مي‌شود، در اين داستان نوشته: «مي‌دانم برخي از هم‌نسلي‌هاي من چه ذهنيتي درباره رنگ پوست من دارند. چشم‌هاي او (مرد) عوض شده است. فكر كنم مي‌خواهد من را بكشد. فكر كنم روياهايم همين را مي‌خواهند به من بگويند. نايلا، دست‌هايت را به خاطر نمي‌آورم.»

سرپل مي‌گويد: «داستان درباره دو مردي است كه از بچگي همديگر را مي‌شناسند و با يكديگر بزرگ شده‌اند. مدت زماني كه در آن يك جنبش سياسي راه انداختند و با شكست مواجه شد و در همين حين هر دو عاشق زني مي‌شوند كه مرده است. اين داستان درباره كنار آمدن آنها با يكديگر و موضوع مرگ اين زن است.»سرپل كه يكي از داستان‌هاي كوتاهش به فهرست مجموعه بهترين داستان‌هاي كوتاه امريكايي راه يافته و سال 2010 نيز نامزد دريافت بوكر آفريقايي شده، پس از دريافت جايزه گفت: «واقعي بودن اين موضوع را باور نمي‌كردم تا اينكه به خانواده‌ام در زامبيا اطلاع دادم. حتي از اينكه در فهرست نامزدها قرار گرفته بودم خيلي خوشحال بودم. » سرپل سال گذشته نخستين كتاب نقد ادبي‌اش را با نام «هفت سبك ترديد» منتشر كرد. «كيسه» داستان «برگ تاشده» اثر «سيگان افولابي»، نويسنده نيجريه‌اي و يكي از برندگان پيشين اين جايزه، «پرواز» اثر «الناتان جان» نيجريه‌اي و دو داستان از جنوب آفريقا با نام‌هاي «مهماني براي كلنل» اثر «اف‌تي كولا» و «فضا» از «ماسانده شانگا» را پشت سرگذاشت.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون