• ۱۴۰۳ جمعه ۲۸ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3289 -
  • ۱۳۹۴ شنبه ۲۰ تير

واكنش‌هاي شهرداري و ميراث فرهنگي به سازه «عشرت‌آباد»

تذكر داده بوديم، غيرقانوني است

اعتماد| چند روز قبل معاون حقوقي و پارلماني سپاه پاسداران انقلاب اسلامي طي گفت‌وگويي با رسانه‌ها نظراتي را مطرح كرد كه واكنش‌هاي متفاوتي را به دنبال داشت. اظهارات معاون شهرسازي شهردار تهران و همچنين نامه مديركل ميراث فرهنگي استان تهران گوشه‌اي از همين واكنش‌هاست.

پژمان پشمچي‌زاده، معاون معماري و شهرسازي شهرداري تهران در گفت‌وگو با ايسنا در واكنش به جوابيه سپاه گفت: شهرداري تهران بعد از شروع ساخت بنا در عشرت‌آباد تلاش زيادي كرد تا نهاد نظامي مربوطه را مجاب كند كه اين بنا بايد مطابق با ضوابط ساخت و ساز در محوطه‌هاي تاريخي و پهنه G321 احداث شود اما متاسفانه در طول اين سال‌ها توجهي به اين مساله نشد.

وي با بيان اينكه اين نهاد نظامي بيشتر به پروتكل بين شهرداري و مجموعه‌هاي نظامي درخصوص ساخت و ساز در محدوده پادگان‌هاي نظامي استناد مي‌كند تا مكاتبات رسمي شهرداري منطقه درخصوص غير مجاز بودن ساخت و ساز در عشرت‌آباد، افزود: مسوولان سپاه به مستندات پروتكلي اشاره مي‌كنند كه سال‌ها قبل بين شهرداري و مجموعه‌هاي نظامي وجود دارد. مبني بر اينكه اگر يك نهاد نظامي طي نامه‌اي درخواست ساخت و ساز در محوطه خود را داشت و در مدت زمان مشخص جوابي از سوي شهرداري منطقه به اين درخواست داده نشد، اين نهاد مجاز به ساخت و ساز است. اين در حالي است كه قبل از ارسال اين درخواست از سوي نهاد مذكور شهرداري منطقه طي يك ابلاغ كتبي هشدار داده بود كه هرگونه ساخت و سازي در پهنه G321 با كاربري فضاي سبز و گردشگري غير مجاز است.

معاون شهردار تهران با رد نظر معاون حقوقي و پارلماني سپاه مبني بر اينكه در 30 مرداد سال 92 با شهرداري تهران مكاتبه شده است و مديركل پيگيري امور نهادها و سازمان‌هاي معاونت امور مناطق شهرداري تهران در 13 شهريور سال 92 به شهرداري منطقه 7 اعلام كرده، اين نهاد مجاز به انجام اقدامات لازم خواهد بود، تاكيد كرد: زماني كه به عنوان شهردار منطقه 7 مشغول انجام وظيفه بودم طي نامه‌اي به شماره 586/15/507 مورخ18/3/89 با امضاي بنده به عنوان شهردار وقت منطقه 7 به معاونت پدافند غيرعامل اين نهاد نظامي ارسال شد مبني بر اينكه محدوده موردنظر طبق پهنه‌بندي طرح تفصيلي شهر تهران داراي كاربري فضاي سبز است و در طرح تفصيلي جديد شهر تهران كه به تصويب شوراي اسلامي شهر تهران و ساير مبادي ذي‌ربط رسيده، اين پهنه با همان كاربري فضاي سبز تصويب شده است بنابراين صدور هرگونه مجوز ساخت و ساز از نظر اين شهرداري ميسر نيست.

وي با بيان اينكه در سال 91 نيز چنين تذكري به اين نهاد نظامي مبني بر غيرمجاز بودن ساخت و ساز در پهنه G321 به صورت كتبي ابلاغ شده است، ادامه داد: نامه‌اي را دو سال بعد در تاريخ 25/5/91 به شماره نامه 290/5386 دكتر ميرعباسي به عنوان شهردار وقت منطقه 7 در پاسخ به درخواست اين نهاد نظامي نسبت به ساخت و ساز در پادگان وليعصر(عج) ارسال مي‌كند، مبني بر اينكه «... در خصوص موضوع فوق الذكر در محدوده پادگان ولي‌عصر بدين‌وسيله اعلام مي‌گردد كه طبق پهنه‌بندي طرح تفصيلي تهران محدوده مورد نظر داراي كاربري فضاي سبز است...» بعد از اين جمله در نامه فوق‌الذكر توضيحاتي مطرح مي‌شود مبني بر اينكه هرگونه ساخت و ساز در اين محدوده ميسر نيست، ضمنا شهرداري آمادگي همكاري در قالب ضوابط و مقررات را دارد.

معاون معماري و شهرسازي شهردار تهران بيان مي‌كند: در پاييز سال 93 مكاتبات فراواني به شهرداري تهران ارسال مي‌شود كه طي آن اعلام مي‌شود در پادگان وليعصر بنايي خلاف ضوابط در حال ساخت بود كه بايد در چارچوب ضوابط كار اين بنا پيگيري شود.

پشمچي‌زاده با تاكيد بر اينكه نهاد نظامي مربوط در طول سال‌هاي اخير هيچ توجهي به تذكرات كتبي شهرداري مبني بر ساخت غير مجاز اين بنا نداشت، يادآور مي‌شود: متاسفانه مسوولان نظامي بدون توجه به اين اخطارها همچنان كار ساخت بنا را انجام مي‌دهند. به همين دليل شهرداري موظف بود مطابق ضوابط و مقررات خود اين تخلف را پيگيري كند.

 

ميراث فرهنگي تهران: بارها تذكر داديم

درهمين راستا، رجبعلي خسروآبادي، مديركل ميراث فرهنگي استان تهران نيز درپاسخ به سردار پاسدار محمدرضا يزدي، معاون حقوقي و پارلماني سپاه پاسداران طي نامه‌اي با اشاره به تذكرات مكرر ميراث به مالك اين بنا، خواستارتوقف ادامه عمليات ساخت‌وساز آن و اصلاح ارتفاع بناي مذكور شد. در بخشي از اين نامه آمده است: پيرو بازديد مورخ 13/10/92 آقاي احمد مسجدجامعي (رييس وقت شوراي اسلامي شهر تهران) از عمارت مذكور، تفاهمنامه‌اي مابين شوراي اسلامي شهر تهران، معاونت هماهنگ‌كننده سپاه محمدرسول‌الله (ص)، شهرداري منطقه 7 و اداره كل ميراث فرهنگي، صنايع دستي و گردشگري استان تهران در خصوص همكاري نهادهاي مذكور با هدف انجام پروژه نجات‌بخشي عمارت كلاه فرنگي، ارايه طرح مرمت و احياي با كاربري موزه‌اي و همچنين ايجاد مسير دسترسي بازديد عموم با توجه به قوانين و مقررات سپاه محمد رسول‌الله(ص) از اتوبان شهيد صياد شيرازي منعقد شد.

به گفته مديرعامل ميراث، اين تفاهمنامه در تاريخ 27/1/93 باحضور مشاور رييس سازمان ميراث فرهنگي، صنايع دستي و گردشگري، مديركل ميراث فرهنگي، صنايع دستي و گردشگري استان تهران، نمايندگان سپاه پاسداران انقلاب اسلامي، شوراي اسلامي شهر تهران و سازمان زيباسازي تشكيل و جهت نجات بخشي و مرمت عمارت كلاه فرنگي مبلغ پيش نياز به ميزان 000/000/000/30 ريال تعيين و مقرر گرديده، براساس آن هر يك از ارگان‌هاي مرتبط سهم خود را از مبلغ پيش نياز و همچنين محدوديت‌ها، الزامات و پيشنهادات خود را تعيين و اعلام نمايند و شهرداري تهران و اين سازمان پيش‌بيني لازم را در بودجه سال 93 به عمل آوردند.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون