• ۱۴۰۳ جمعه ۲۸ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 5459 -
  • ۱۴۰۲ سه شنبه ۲۲ فروردين

عضو كميته حقيقت‌ياب مجلس در گفت‌وگو با «اعتماد» :

در موضوع مسموميت دانش‌آموزان به نتيجه مشخصي نرسيده‌ايم

معاون وزير كشور: چند موردي كه پيش آمد، تمارض و شيطنت برخي از دانش‌آموزان بود

محمدحسن  نجمي

ماجراي مسموميت دانش‌آموزان همچنان ادامه دارد و دستگاه‌هاي مرتبط هم مشغول كار هستند. اما در حالي كه عوامل مسموميت دانش‌آموزان در حال ادامه كارشان هستند، اين دستگاه‌ها هنوز به نتيجه مشخصي دست پيدا نكرده‌اند. 11 اسفند ماه گذشته و پس از گذشت 4-3 ماه از آغاز فعاليت مسموم‌كنندگان، وقتي اعتراضات افكار عمومي در شبكه‌هاي اجتماعي بالا گرفت، سرانجام دولت و مجلس دست به اقداماتي زدند. رييس مجلس به روساي 4 كميسيون آموزش، امنيت ملي، شوراها و بهداشت دستور داد تا با تشكيل كميته‌اي پيگير اين موضوع باشند. از همين رو كميته حقيقت‌يابي در مجلس تشكيل شده و علاوه بر مجلسي‌ها، نمايندگاني از وزارتخانه‌هاي اطلاعات، كشور، بهداشت، آموزش و پرورش و سازمان اطلاعات سپاه و اطلاعات نيروي انتظامي در آن حضور دارند. به گفته محمدحسن آصفري نماينده مجلس، تشكيل جلسات اين كميته، زمان‌بندي خاصي ندارد. اين عضو كميته حقيقت‌ياب مجلس درباره دستاوردهاي اين جمع و جلسات برگزار شده آن به «اعتماد» گفت كه «اين كميته باعث شده تا وزارت‌خانه‌هاي آموزش و پرورش و همچنين دانشگاه‌ها حساس‌تر شوند و دقت بيشتري داشته باشند». او همچنين تاكيد كرد كه «اين كميته باعث شده تا دستگاه‌هاي امنيتي پيگير باشند و بيايند و پاسخ دهند». او همچنين تاكيد كرد كه دستگاه‌هاي امنيتي تلاش بيشتري داشته باشند تا عوامل اصلي مسموميت دانش‌آموزان را بيابند و دستگيرشان كنند». او در همين زمينه به «ايسنا» گفته كه «هنوز دستگاه‌هاي امنيتي نتوانسته‌اند سرنخ‌هاي اصلي مسموميت‌ها را به دست آورند.»

عوامل داخلي نشات‌گرفته از خارج
اين نماينده مجلس در ادامه گفت‌وگو با «اعتماد» درباره زمان جمع‌بندي و ارايه گزارش هم گفت كه «هنوز به نتيجه مشخصي نرسيده‌ايم و بابت همين نمي‌توان گزارشي ارايه كرد».  آصفري در پاسخ به اين سوال كه عوامل اين اقدامات به دنبال چه نتيجه‌اي هستند، گفت كه «جرياناتي به دنبال ناكارآمد نشان دادن نظام هستند و همچنين مي‌خواهند نارضايتي و اعتراض مردم را بالا ببرند». به گفته اين نماينده مجلس، «اگر اين موضوع مديريت نشود، ممكن است در جاهاي ديگر نيز شاهد اين اقدامات باشيم». او در جواب پرسشي مبني بر اينكه «آيا مسموميت دانش‌آموزان را ناشي از عوامل داخلي مي‌داند يا خارجي»، گفت كه «عوامل داخلي‌اند كه نشات‌گرفته از خارج هستند». او اضافه كرد كه «بخشي از اين مسموميت‌ها ناشي از شيطنت دانش‌آموزان است كه به اين موضوع دامن مي‌زنند، اما اين بخش نبايد باعث شود تا عوامل اصلي ناديده گرفته شوند». او درباره افرادي كه پيش از سال نو گفته شد كه دستگير شده‌اند نيز گفت كه «چند نفر از آنها سابقه حضور در اغتشاشات اخير را داشته‌اند». آصفري در پاسخ به سوالي مبني بر اينكه آيا كساني كه اعترافات‌شان در فضاي مجازي منتشر شده، ارتباطي با عوامل اصلي داشته‌اند» نيز، ارتباط آنها با عوامل اصلي را «رد» كرد.

معاون وزير كشور:  تمارض و شيطنت دانش‌آموزان بود!
اما در حالي كه اين عضو كميته حقيقت‌ياب معتقد است شيطنت دانش‌آموزان نبايد باعث ناديده‌ گرفته شدن عوامل اصلي باشد، معاون امنيتي-  انتظامي وزير كشور گفته «چند موردي كه پيش آمد كه بسيار محدود بود، تمارض و شيطنت برخي از دانش‌آموزان براي تعطيلي كلاس‌ها بود.»
مجيد ميراحمدي در گفت‌وگو با مهر درباره مسموميت‌هاي اخير اضافه كرده «در بيانيه‌هاي وزارت كشور در خصوص اتفاقات اخير در برخي از مدارس تمامي مطالب توضيح داده شده است و با شروع سال تحصيلي، در حال حاضر تمامي مدارس فعال و همه دانش‌آموزان مشغول به تحصيل هستند.» معاون امنيتي- انتظامي وزير كشور افزود: «چند موردي كه در سال جديد پيش آمد كه بسيار محدود بود، تمارض و شيطنت برخي از دانش‌آموزان براي تعطيلي كلاس‌ها و مدارس بوده است؛ البته اعلام شد كه حتما برخوردهاي انضباطي جدي با اين افراد صورت گيرد و در موارد ديگر نيز در صورت لزوم به دستگاه قضايي معرفي شوند.» به گفته اين مقام امنيتي «يكي، دو مورد نيز استفاده از گاز فلفل توسط دانش‌آموزان بوده است كه شناسايي شدند و قطعا با آنها برخورد خواهد شد.» ميراحمدي اضافه كرده كه «در حال حاضر فعاليت‌هاي آموزشي به‌طور كامل و در يك شرايط آرام در حال انجام است و برنامه‌اي براي تعطيلي مدارس وجود ندارد.» اين در حالي است كه با آغاز سال جديد و از سر گرفته شدن فعاليت مجموعه‌هاي آموزشي، باز هم برخي مدارس شاهد مسموميت دانش‌آموزان بودند. آصفري اواخر سال گذشته اعلام كرده بود كه «۲۵ استان كشور شامل تقريبا ۲۳۰ مدرسه مي‌شود كه به دنبال آن بيش از ۵۰۰۰ دانش‌آموز دختر و پسر مسموم شده‌اند. از اين آمار بيشترين مسموميت مربوط به دختران و كمترين مربوط به پسران  بوده است.»

ادامه مسموميت سريالي پس از عيد
19 فروردين‌ماه، خبرگزاري «ايسنا» به نقل از «حبيب حي‌بر» معاون درمان دانشگاه علوم پزشكي جندي‌شاپور اهواز نوشت كه «امروز گزارش‌هايي از مسموميت دانش‌آموزان در دو مدرسه دخترانه در شهرستان‌هاي اهواز و هفتكل داشتيم.» در همان روز، «ايلنا» هم به نقل از شاهدان عيني نوشت كه «دانش‌آموزان دختر مدرسه ابتدايي هيات امنايي سعدي اروميه مسموم شدند.» به نوشته اين خبرگزاري، شاهدان حاضر در محل گفتند: «بر اثر انتشار گاز در اين مدرسه تعدادي از دانش‌آموزان مسموم شدند كه با حضور نيروهاي انتظامي و فوريت‌هاي پزشكي در مدرسه حادثه در حال بررسي و پيگيري است. از تعداد دانش‌آموزان مسموم شده اطلاعي در دست نيست ولي بنا به گفته شاهدان، تعدادي از دانش‌آموزان اين مدرسه با آمبولانس به مراكز درماني منتقل شدند.» گويا 19 فروردين روز شلوغي براي عوامل مسموم‌كننده دانش‌آموزان بوده؛ چرا كه در همان روز هم «صدا و سيما» نوشت «تعدادي از دانش‌آموزان برخي مدارس دخترانه اردبيل با بدحالي راهي بيمارستان شدند.» به نوشته اين خبرگزاري «مهري رييس فوريت‌هاي پزشكي در اين باره گفته از ساعت حدود ۹ صبح امروز ۱۹ فروردين از ۵ مدرسه دخترانه اردبيل با اورژانس تماس گرفته شده تعدادي دانش‌آموز با علايم اضطراب، تنگي نفس و سردرد به بيمارستان‌هاي امام خميني، امام رضا و فاطمي اردبيل منتقل شدند.» مدير كل امنيتي و انتظامي استانداري اردبيل هم تاييد كرد كه «۱۷۵ دانش‌آموز در اين حادثه دچار مسموميت شده‌اند». با اين وجود نسبت دادن اين اتفاقات به «شيطنت» دانش‌آموزان، آن‌هم از سوي مقام امنيتي- انتظامي وزارت كشور، نمي‌تواند باعث شود تا صورت مساله اين مسموميت‌ها پاك شود. اين اتفاقات از آذرماه سال گذشته و از مدارس دخترانه قم آغاز شد. اما تا چند ماه هيچ دستگاه و نهادي واكنشي به آن نداشتند تا اينكه اسفندماه سرانجام دولت و مجلس وارد عمل شدند؛ زماني كه ديگر دايره اقدامات عوامل مسموميت دانش‌آموزان به قم محدود نبود و 25 استان كشور را درگير كردند.

 

 

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون