• ۱۴۰۳ جمعه ۱۴ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 5466 -
  • ۱۴۰۲ دوشنبه ۴ ارديبهشت

صدمين تقابل سرخابي‌ها استقلال را از كورس قهرماني خارج كرد

پرسپوليس برنده دربي قرن

عليرضا نورمحمدي حالا انگيزه پرسپوليسي‌ها وحشتناك بالا رفته است! ساپينتو: دربي همين است، يك فرصت، يك گل! گل‌محمدي: اميدوارم سپاهان امتياز از دست دهد

گروه ورزش

در يكي از حساس‌ترين دربي‌هاي چند سال گذشته دو تيم استقلال و پرسپوليس عصر ديروز و از ساعت 16 در ورزشگاه آزادي به مصاف هم رفتند. در نهايت اين سرخ‌ها بودند كه با تك گل عيسي آل‌كثير برنده دربي ‌شماره صد شدند. 

دربي روز گذشته فراي همه حساسيت‌هاي معمول از لحاظ جدولي هم حساسيت‌هاي ويژه‌اي داشت. دو تيم به فاصله يك امتياز در جدول رده‌بندي در رتبه‌هاي دوم و سوم قرار داشتند و برد در اين بازي با توجه به فاصله كم باقيمانده تا پايان ليگ به معناي يك فرار بزرگ به سمت تصاحب عنوان قهرماني به حساب مي‌آمد.  به همين دليل يحيي گل‌محمدي و ريكاردو ساپينتو سرمربيان سرخابي همه توان و تجربه مربيگري خود را خرج كردند تا بتوانند با پيروزي در اين رقابت اول از همه از رقيب سنتي خود فاصله بگيرند و در وهله دوم جايگاه خود را نزد هواداران محكم كنند.  آبي‌ها در اين بازي با يك تغيير بزرگ وارد زمين شدند. استفاده ساپينتو از پيمان بابايي در نوك حمله به جاي ارسلان مطهري نشان داد كه نقشه‌هاي خاصي براي اين بازي دارد. در سمت مقابل يحيي گل‌محمدي با تغييرات بيشتري نسبت به بازي‌هاي قبل تيمش را روانه ميدان كرد. استفاده از مهدي عبدي در نوك حمله و وحيد اميري در نقش مهاجم سايه و استفاده همزمان از مهدي ترابي و سعيد صادقي و البته نيمكت‌نشيني محمد عمري به اين معنا بود كه سرمربي سرخ‌ها قصد دارد هر طور شده با يك بازي تهاجمي‌تر نسبت به گذشته برنده بازي شود.  پرسپوليس بازي را كمي بهتر آغاز كرد، اما در ادامه استقلال شرايط را براي خود مهيا كرد و از زير فشار حريف خارج شد. مهدي قايدي در سمت راست خط دفاعي پرسپوليس محور حملات اين تيم بود. اما در سمت مقابل پرسپوليس تلاش مي‌كرد از فضاي پشت سر كوين يامگا كه ميل تهاجمي بالايي داشت، استفاده كند تا به گل برسد. 
نيمه نخست دو تيم موقعيت‌هاي نصف و نيمه‌اي به دست آوردند و شايد اتفاق مهم اين نيمه حركت مارادونايي قايدي بود كه دفاع پرسپوليس را به هم ريخت، اما موفق نشد دروازه بيرانوند را فتح كند. در يك صحنه ديگر قايدي در محوطه جريمه توپ را كات بك كرد كه توپ بعد از برخورد به پاي مدافع پرسپوليس به دست او نيز برخورد كرد، اما پيام حيدري اعتقادي به پنالتي نداشت. تصميمي كه با نظر تاييد اكثر كارشناسان داوري همراه شد، اما اعتراض استقلالي‌ها را به دنبال داشت. به اين ترتيب نيمه نخست با تساوي بدون گل به پايان رسيد در حالي كه انتظار مي‌رفت دو تيم بازي زيباتري را به نمايش بگذارند. اما به‌طور واضح حساسيت‌هاي دربي روي عملكرد بازيكنان تاثير منفي گذاشته بود. تعويض يامگا به دليل مصدوميت و ورود صالح حرداني ديگر نكته قابل ذكر اين نيمه بود كه در نتيجه بازي هم اثر گذاشت!  در ابتداي نيمه دوم گل‌محمدي، عيسي آل‌كثير را به جاي مهدي عبدي به زمين فرستاد. تعويضي كه احتمالا در رديف يكي از بهترين تعويض‌هاي گل‌محمدي در تمام دوران مربيگري‌اش دسته‌بندي خواهد شود، چراكه عيسي تنها بعد از گذشت چند دقيقه از شروع نيمه دوم روي اشتباه سيلوا و پاس زيباي ترابي در موقعيت تك به تك قرار گرفت. آل‌كثير در اين صحنه با يك سر توپ زيبا غلامي را محو و ضربه‌اش را روانه دروازه حسني كرد و توپ پس از برخورد به حرداني وارد دروازه استقلال شد. اين دومين گل عيسي آل‌كثير به استقلال بود. خوشحالي خاص عيسي بعد از گلزني نشان داد او هنوز بابت اتفاقات ليگ قهرمانان آسياي 3 سال پيش كه به محروميت او در آستانه بازي نيمه‌نهايي منجر شد از دست هواداران استقلال ناراحت است و اين گل را به نوعي انتقام از هواداران اين تيم تلقي مي‌كند.  بعد از گل پرسپوليس ساپينتو دست به تغييرات زيادي در تركيب تيمش زد. مربي پرتغالي با فرستادن ارسلان مطهري، آرمان رمضاني و رضا ميرزايي تمام نيروي تهاجمي‌اش را به كار گرفت تا لااقل بازنده دربي نباشد. از آن سمت يحيي با استفاده از سينا اسدبيگي، محمد عمري و فرشاد فرجي تلاش كرد بازي را نگه دارد. با اين حال استقلال در فاصله 20 دقيقه آخر بازي نتوانست شاكله درستي پيدا كند و موقعيت خاصي روي دروازه بيرو بسازد. در نهايت بعد از اعلام 5 دقيقه وقت اضافه پيام حيدري سوت پايان دربي ‌شماره 100 را به صدا درآورد و پرسپوليس به عنوان برنده اين بازي لقب گرفت. 
برد پرسپوليس در بازي ديروز حاصل تمركز بالا در خط دفاعي، شناخت و مهار نقاط قوت حريف و استفاده از تك فرصت بود. يحيي گل‌محمدي با عملكردي عالي توانست در يك بازي فوق حساس برنده شود و شكست دادن همه مربيان خارجي ليگ را به كارنامه‌اش در اين فصل اضافه كند. استقلال اما با استقلال هفته‌هاي گذشته تفاوت داشت. محمد محبي بازيكني كه ساپينتو انتظار زيادي از او داشت، نتوانست انتظارات را برآورده كند و مهدي قايدي نيز بعد از اينكه دو، سه بار دفاع پرسپوليس را به هم ريخت در تله مدافعان حريف گرفتار شد. دانيال اسماعيلي‌فر كه مامور مهار قايدي بود عملكرد فوق‌العاده‌اي در اين زمينه داشت. 
پرسپوليس با اين برد 57 امتيازي شد و با دو امتياز اختلاف نسبت به رقيب سنتي موقتا صدرنشين شد. البته امروز سپاهان مي‌تواند با برد برابر ملوان دوباره با يك امتياز بيشتر نسبت به سرخ‌ها به صدر جدول برگردد. در مجموع مي‌توان گفت تقريبا تيم قهرمان اين فصل از بين دو تيم سپاهان و پرسپوليس معرفي خواهد شد. 


ساپينتو: دربي همين است، يك فرصت، يك گل!

ساپينتو پس از شكست در دربي گفت: «در مورد نيمه اول، من فكر مي‌كنم خيلي متعادل بود بازي. آنها چند موقعيت خطرناك با ارسال‌هاي‌شان داشتند. ما هم موقعيت‌هاي خطرناك بيشتري داشتيم. فرصت‌هاي زيادي داشتيم و اگر سه، چهار بار پاس آخر را بهتر مي‌داديم، مي‌توانستيم گل بزنيم. ولي مي‌توانيم تساوي را در نيمه اول بپذيريم.» ساپينتو در مورد نيمه دوم گفت: «يك گل زودهنگام زدند. در صحنه‌اي كه ما خيلي خوش‌شانس نبوديم و توپ به پشت صالح خورد و بعد به تير خورد. يك موقعيت و يك گل. اين دربي است. دربي همين‌طور است و متاسفانه براي ما اين‌طور شد، چون فقط سه امتياز را مي‌خواستيم و حتي مساوي هم براي ما خوب نبود.» سرمربي استقلال در ادامه گفت: «بعد از گل، شروع كردند به دفاع كردن. از هر راهي كه مي‌توانستند. فرصت كرديم موقعيت داشته باشيم. همه‌ چيز را امتحان كرديم تا به گل برسيم. ولي در اين بازي ما آن شانسي را كه همه تيم‌ها براي كامبك احتياج داشتند را نداشتيم. همچنين داور، آقاي حيدري، داور خوبي است و از او خوشم مي‌آيد، ولي امروز همه خطاها عليه ما بود، يك خطا اينجا، يك خطا آنجا، يك خطا جاي ديگر. بازي ما و تحرك و پويايي تيم ما را متوقف كرد و همه ‌چيز در دربي متفاوت شد و دربي هم همين است. بايد از شانس‌ها استفاده كنيد. آنها اين شانس را داشتند تا ببرند. يك شوت و يك گل. متاسفانه بازي را باختيم. اين چيزي نبود كه بخواهيم. براي ما سخت‌تر شد كه قهرمان شويم. ولي تا زماني كه امتياز هست باور داريم و تا پايان مي‌جنگيم.» در حالي كه مدير رسانه استقلال و خبرنگاران آماده پرسش‌هاي خود مي‌شدند، ساپينتو نشست خبري را به اتمام رساند. 

گل‌محمدي: اميدوارم سپاهان امتياز از دست دهد

يحيي گل‌محمدي، پس از اين پيروزي در دربي گفت: قبل از اينكه بخواهم در خصوص بازي صحبت كنم بايد از هواداران تشكر كنم، چرا كه جو خوب و انرژي مثبتي در استاديوم براي ما به وجود آوردند. فكر مي‌كنم كه هواداران دو تيم شور و اشتياق زيادي به بازيكنان دادند تا بازي خوبي انجام شود. از همه هواداراني كه داخل استاديوم بودند تشكر مي‌كنم. سرمربي پرسپوليس ادامه داد: بازي را خيلي خوب شروع كرديم. بالاخره بازي سختي بود. هواي گرم امروز هم باعث شده بود كه يك مقدار روي كيفيت هر دو تيم تاثير منفي بگذارد. بازي سختي براي هر دو تيم شده بود چون چمن ورزشگاه خشك بود و توپ حركت نمي‌كرد. فكر مي‌كنم بازي پاياپايي از سوي هر دو تيم بود. البته ما تسلط بيشتري روي توپ داشتيم و گردش توپ ما بيشتر بود. در شروع نيمه دوم گرفتن سه امتياز مهم بود. خود بازيكنان اين اراده را داشتند كه بازي را ببرند. به نظرم از لحاظ ذهني آماده پيروزي و كسب سه امتياز شده بودند. نيمه دوم خيلي خوب بود. خوشبختانه به گل هم رسيديم. در ادامه هم حريف فشار بيشتري آورد و به سمت توپ‌هاي بلند رفت اما بازيكنان خط دفاعي و دروازه‌بان اكثر اين توپ‌ها را دفع كردند. خدا را شكر توانستيم به سه امتياز اين بازي برسيم. از بازيكنانم تشكر مي‌كنم. تحت فشار زيادي بودند كه اين بازي را به نفع خودشان تمام كنند و با ذهنيت خوبي وارد شدند و سه امتياز را گرفتيم. اين برد را به هواداران تبريك مي‌گوييم. وي درباره شانس قهرماني تيمش گفت: تنها چيزي كه در ليگ برتر فكر مي‌كنيم، اين است كه سه بازي آينده را ببريم. اين وظيفه اصلي ماست و تمركزمان روي همين سه بازي است. فقط بايد كارمان را بكنيم و در هر صورت اميدوار باشيم كه سپاهان امتياز از دست بدهد.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون