• ۱۴۰۳ جمعه ۱۴ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 5470 -
  • ۱۴۰۲ شنبه ۹ ارديبهشت

در دومين روز سفر رييس‌جمهوري آغاز شد

بهره‌برداري از پالايشگاه گاز هويزه خليج فارس

براي اجراي پالايشگاه گاز هويزه خليج فارس، بيش از يك ميليون و 338 هزار يورو اعتبار ارزي و بيش از 22 هزار ميليارد ريال اعتبار ريالي هزينه شده است. در اين پالايشگاه، روزانه، 97 هزار بشكه معادل 7 هزار و 318 تن گاز طبيعي، 6 هزار و 649 تن گاز شيرين و 41 تن گوگرد جامد توليد خواهد شد. افتتاح اين پروژه كمك بزرگي در جمع‌آوري و بازيابي گاز‌هاي مشعل‌هاي غرب كارون مي‌كند و در كاهش آلودگي شهر اهواز و مناطق اطراف آن بسيار اثرگذار است. هدف از احداث اين پالايشگاه تامين خوراك مجتمع‌هاي پتروشيمي بندر امام خميني خواهد بود و گازهاي سبك و تصفيه‌شده نيز براي تامين گاز كشور به شبكه سراسري گاز ارسال مي‌شود و همچنين گوگرد گرانول شده نيز از توليدات كارخانه خواهد بود كه مي‌تواند در صنايع شيميايي و كشاورزي مورد استفاده قرار گيرد. شركت پالايش گاز هويزه خليج فارس در زميني به مساحت 220 هكتار و در جنوب غربي شهر اهواز و در 60 كيلومتري شهرستان هويزه واقع شده است اين پالايشگاه به منظور جمع‌آوري گاز‌هاي حاصل از فرآورش نفت در مناطق جفير و اروندان تاسيس شد.

بهره‌برداري از طرح‌هاي بزرگ نفتي خوزستان
يكي از اين پروژه‌ها، احداث ايستگاه پيش‌تراكم كارخانه 900 به منظور جبران كاهش فشار خوراك ورودي به كارخانه گاز و گازمايع 900 و افزايش محصولات تحويلي به واحد‌هاي پايين دست، با چهار رديف تراكم در ورودي اين كارخانه است.
احداث اين ايستگاه باعث افزايش توليد محصول گاز سبك كارخانه گاز و گازمايع 900 به ميزان (250 م ف م ر) و محصول نفتا اين كارخانه به ميزان حدود 5000 بشكه در روز مي‌گردد.
همچنين به منظور جبران كاهش فشار خوراك ورودي به كارخانه گاز و گازمايع 1000 و افزايش محصولات تحويلي به واحد‌هاي پايين‌دست، احداث ايستگاه پيش‌تراكم كاخانه 1000 با چهار رديف تراكم در ورودي اين كارخانه در دستور كار قرار گرفت.
پروژه سوم، پست 400 كيلوولت ايثار در منطقه اميديه است كه با هدف تامين و تثبيت برق رساني به تاسيسات نفتي گسترده آن منطقه عملياتي شده است.
اين پست به پايداري برق دو استان خوزستان و استان بوشهر كمك شاياني مي‌كند. در اين پست يكي از بزرگ‌ترين تراسفورماتور ساخت ايران نصب خواهد شد. پروژه مهم و كليدي پست برق ايثار كه تا سال 99 فقط 17 درصد پيشرفت داشته با پرداخت مطالبه پيمانكار (برق منطقه‌اي) توسط سرمايه‌گذار به مبلغ 10 ميليارد تومان پروژه (با 17 درصد پيشرفت فيزيكي) با پيمانكار قبلي در تاريخ 6 /1399 خاتمه داده شد و ادامه فعاليت به سرمايه‌گذار فعلي يعني بيد بلند خليج فارس واگذار شد.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها