• ۱۴۰۳ يکشنبه ۹ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 5474 -
  • ۱۴۰۲ چهارشنبه ۱۳ ارديبهشت

ايران هرگز هم‌پيمانانش را فراموش نمي‌كند

دمشق از ديدگاه استراتژيك به مقاومت نگاه مي‌كند و نه از ديدگاه مصلحت‌جويانه. سوريه در طول ساليان گذشته هيچ‌گاه از اين اصل عدول نكرده است و به‌رغم فشارهاي سنگيني كه عليه سوريه وجود داشت، در اين خط ثابت‌قدم مانده است. سوريه تنها كشور عربي است كه به روند سازش عربي-صهيونيستي نپيوست و مواضع مستقل خود را حفظ كرد. به همين دليل جنگ‌هاي نيابتي با كمك مستقيم رژيم صهيونيستي، امريكا و بعضي كشورهاي مرتجع عربي عليه سوريه به راه افتاد كه اين كشور را تبديل به يك سرزمين سوخته كنند. ائتلاف جهاني گسترده‌اي به راه افتاد كه رژيم بشار اسد را سرنگون كنند.
جمهوري اسلامي ايران با درك اين موضوع و با توجه به اينكه سوريه براي پايداري مقاومت يك كشور بسيار مهم و استراتژيك است، به كمك برادران سوري خود شتافت و با كمك‌هاي مستشاري كه داشت شر تروريست‌هاي داعشي را از سر سوريه كم كرد. علي‌رغم اينكه سوريه خسارت سنگيني در اين رابطه ديد، اما ملت و دولت سوريه پايمردي كردند و ايستادند. در حال حاضر با توجه به اينكه سوريه پيروزي بزرگي به دست آورد و در همه توطئه‌هايي كه عليه‌اش شده‌ بود، سربلند بيرون آمد، اين سفر رييس‌جمهور اسلامي ايران مي‌تواند معنايي بسيار مهم و اثرگذار در منطقه داشته‌ باشد كه هيچ‌گاه جمهوري اسلامي ايران همپيمانان خودش را فراموش نخواهد كرد. باتوجه به اينكه فضاي جديدي براي همكاري عربي-عربي باز شده و تلاش مي‌شود كه مجددا سوريه به اتحاديه عرب برگردد و باتوجه به توافق پكن كه بين ايران و عربستان سعودي ايجاد شد، اين سفر مي‌تواند نقش تاثيرگذار و بنيادين روي تحولات منطقه داشته‌ باشد و فصل جديدي را در روابط عربي-عربي ايجاد كند. تقريبا تمامي زيرساخت‌هاي اساسي سوريه اعم از نيروگاه و شبكه‌هاي آب‌رساني و برق‌رساني در اين جنگ بسيار سختي كه تحمل كرد، آسيب جدي ديده است، مخصوصا بخش مسكن سوريه در بخش‌هايي كه جنگ در جريان بود تقريبا با خاك يكسان شده است. با توجه به اينكه سوريه اكنون خودش را بازيافته است، جمهوري اسلامي ايران با كمك دولت و مردم سوريه مي‌خواهد تا جايي كه امكانش باشد و ظرفيت‌ها اجازه بدهد در بازسازي سوريه شركت كند. دولت و مردم سوريه از مشاركت ايران استقبال فراواني مي‌كنند، چون خير و نيكي از ايران و مردم ايران در ايام شدايد نديده‌اند، الان هم كه دست ياري به سمت ايران دراز كرده‌اند ايران هم در اين رابطه جواب مثبتي به مردم سوريه خواهد داد. البته طبيعي است كه با امكاناتي كه دولت و مردم سوريه دارند اين بازسازي انجام مي‌شود. ايران امكانات گسترده‌اي را در همه زمينه‌هاي زيرساختي دارد كه مي‌تواند در اختيار سوريه قرار دهد. سوريه در ادوار گذشته ثابت كرده است كه همپيمان استراتژيك با ايران است و علي‌رغم هزينه‌هاي هنگفتي كه داده است، هيچ‌گاه از اصول خودش عقب‌نشيني نمي‌كند. دمشق همان‌طور كه زير بار سازش با رژيم صهيونيستي نرفته است الان هم از اصول خود در اين رابطه عدول نمي‌كند، به خصوص كه بشار اسد هم علني و هم در جلسات خصوصي اين را ابراز داشته است كه تنها كشوري كه در اين ايام سخت با ما به ‌طور واقعي و صداقت برخورد كرد، ايران است. ايران هم امكانات گسترده‌اي براي اصلاحات زيرساختي به خصوص در بخش نيروگاهي و پالايشگاهي دارد كه به كمك برادران سوري برود. با توجه به اينكه روابط سوريه با امارات متحده عربي، عربستان سعودي و بقيه جهان عرب رو به بهبود است
امكان همكاري مشترك ايراني-عربي-سوري براي بازسازي سوريه وجود دارد. با توجه به سفري كه در آينده رييس‌جمهور اسلامي ايران به رياض خواهند داشت، اين احتمال وجود دارد كه مذاكرات براي همكاري سه‌جانبه در دستور كار قرار گيرد.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون