• ۱۴۰۳ سه شنبه ۱۸ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 5474 -
  • ۱۴۰۲ چهارشنبه ۱۳ ارديبهشت

خوانشي جديد از «متافيزيك و منطق هگل» به بازار كتاب آمد

چگونگي توجيه منطق بدون تكيه بر منطق، پرسش اساسي كتاب جديدي است كه انتشارات كمبريج برمبناي بازخواني انديشه‌هاي هگل منتشر كرده است.
به نقل از انتشارات دانشگاه كمبريج، كانت معتقد بود كه منطق از زمان ارسطو، حتي يك گام رو به جلو برنداشته است اما ايده‌آليست‌هاي آلماني در نسل بعدي، تلاش‌هاي هماهنگي براي بازانديشي مباني منطقي فلسفه انجام  دادند.
ژاكوب مك‌نالتي در كتاب «متافيزيك و منطق هگل» تفسير جديدي از منطق هگل، اثر كليدي نظام فلسفي او ارايه مي‌دهد. مك‌نالتي نشان مي‌دهد كه هگل به يك مساله هميشگي در تاريخ و فلسفه منطق پاسخ مي‌دهد: مخمصه لوگوسنتريك (كلام‌محورانه).
در هگل، پاسخي براي پرسشي مي‌يابيم كه آن‌قدر اساسي است كه نمي‌توان آن را بدون خطر تناقض مطرح كرد: توجيه منطق چيست؟ چگونه مي‌توان منطق را بدون تكيه بر منطق توجيه كرد؟ پاسخ به شكل بازانديشي در نقش متافيزيك در فلسفه ظاهر مي‌شود، به‌طوري كه منطق جايگاه جديدي به عنوان مشتق و نه اصل، پيدا مي‌كند.
مارك وينزنز آلزنائر، استاد فلسفه در دانشگاه نورث وسترن درباره اين كتاب مي‌گويد: «كتاب «متافيزيك و منطق هگل» ممكن است مبهم‌ترين اثر عمده در تاريخ فلسفه غرب باشد. اين كتاب، پيشرفت بزرگي را در زمينه رفع ابهام نشان مي‌دهد. نويسنده اين كتاب روي اين پرسش كه «هگل چگونه قوانين و مواد منطق را توجيه مي‌كند» تمركز كرده و در جريان پاسخ به آن، تفسيري روشن، مستدل و بديع از ماهيت متافيزيك هگلي ارايه مي‌دهد.»
همچنين جيمز كرينز، استاد دانشگاه كلرمونت مك‌كنا اين كتاب را مشاركتي مهم و درجه يك، جسورانه، اصيل، به خوبي استدلال شده و غني با مفاهيم تاريخي و نظام‌مند مي‌داند و معتقد است نويسنده آن با ارجاع به «مشكلات منطق‌محور»، دفاع هگل از متافيزيك را در برابر نگراني‌هايي مانند نگراني كانت روشن مي‌كند.
ژاكوب مك‌نالتي، استاد فلسفه دانشگاه يوسي‌ال لندن است. «متافيزيك و منطق هگل» نخستين كتاب اوست و كار بعدي او، كتابي درباره ماركوزه است كه در مرحله نگارش بوده و در مجموعه فيلسوفان راتلج منتشر خواهد شد.
كتاب «متافيزيك و منطق هگل» در 288 صفحه به زبان انگليسي از سوي انتشارات دانشگاه كمبريج منتشر شده است.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون