• ۱۴۰۳ سه شنبه ۱ خرداد
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 5481 -
  • ۱۴۰۲ پنج شنبه ۲۱ ارديبهشت

سيد حسن خميني: نسبت به احكام خدا حساس باشيم، اما مردم را تقسيم نكنيم

خدمت‌رساني نمي‌تواند وابسته به عقايد و رفتار مردم باشد

يادگار امام گفت: در عين اينكه بسيار مهم است كه به عقايدمان پايبند بوده و نسبت به احكام خدا حساس باشيم، اما خيلي بايد مراقب باشيم كه مردمان را با خط‌كش اين امور تقسيم نكنيم. خدمت‌رساني در همه ابعاد آن نمي‌تواند وابسته به عقايد و رفتار باشد و تمام قدرت هلال‌احمر در همين است.
به گزارش جماران، حجت‌الاسلام‌والمسلمين سيد حسن خميني بعدازظهر ديروز در ديدار رييس و جمعي از كاركنان جمعيت هلال‌احمر و نماينده ولي‌فقيه در حرم امام، با اشاره به روايتي از امام باقر(ع) كه از اميرالمومنين(ع) سخني را نقل كرده‌اند، گفت: ايشان مي‌فرمايد: «خداي سبحان چهار چيز را در چهار چيز مخفي كرده است؛ يكي رضايت خودش را در عبادات شما مخفي كرده است.» يعني معلوم نيست كدام يك از عباداتي كه مي‌كنيد مورد رضايت خدا واقع مي‌شود؛ ممكن است نماز صبح شما شود يا ممكن است نماز ظهر شما شود. لذا مراقب باشيد همه آنها را بجا بياوريد. ايشان در ادامه اين جمله مي‌فرمايند: «پس هيچ طاعتي را كوچك مشمار كه بسا خشنودي خداوند در همان باشد و تو نداني.»
وي با اشاره به ادامه روايت ياد شده، گفت: ايشان سپس ادامه مي‌دهند: «و خشم خود را در ميان گناهان پنهان كرده. پس هيچ گناهي را كوچك مپنداريد كه شايد خشم خدا در همان باشد و تو نداني و اجابت خويش را در ميان دعاهايش پنهان كرده. پس هيچ دعايي را كوچك مدار كه بسا همان دعاي مستجاب باشد و تو نداني.»  يادگار امام با اشاره به فراز پاياني كلام منقول از اميرالمومنين علي(ع) يادآور شد: ايشان مي‌فرمايند: «و ولي خود را در ميان بندگان خود پنهان داشته پس به هيچ بنده‌‌اي از بندگان خدا با چشم حقارت منگر كه شايد همان ولي خدا باشد و تو نداني.» ما در مواجهه با مردم بايد اين نكته را دايما به خودمان تنبه بدهيم كه شايد همين فردي كه به چشم ما آدم كوچكي است از دنيايي بزرگ‌تر باشد. در شعري است منسوب به مولي الموحدين (ع) آمده است: «اتزعم انك جرم ثقيل و فيك انتوي العالم الاكبر» يعني «تو فكر مي‌كني يك آدم كوچكي هستي، اما در تو دنياي بسيار بزرگي نهفته است.»سيد حسن خميني خطاب به حاضران در جلسه گفت: هر يك نفري كه در جامعه با او مواجه مي‌شويد، ممكن است ولي از اولياي خدا باشد كه من و شما او را نمي‌شناسيم. كيست آن كو كه شكند خواب به چشم و من ليك/ غم اين خفته چند خواب در چشم ترم مي‌شكند؛ هر كدام از انسان‌ها ممكن است يك عظمت باشد.
وي با اشاره به روايتي تاريخي گفت: از شيخ ابوالحسن خرقاني كه از عرفاست، نقل است كه خانقاهي داشته است؛ خانقاه‌ها در طول تاريخ جاهايي بوده كه مردم مسافر هم وقتي مي‌آمدند به آنجا مي‌رفتند. شب‌ها سفره‌اي مي‌انداختند، هر كسي بوده مي‌آمد يك لقمه ناني مي‌خوردند؛ مانند مسافرخانه‌اي كه هر كسي وارد آن مي‌شده است. مي‌گويند بر سر در آن نوشته شده است: «هر كس بدين سراي درآيد نانش دهيد و از ايمانش مپرسيد كه آن كه به درگاه خداي تعالي به جان ارزند به درگاه بوالحسن به نان ارزد.» خدا به او جان داده، آن وقت من و شما به او نان نمي‌دهيم؟ مگر دست ما بوده است؟
يادگار امام يادآور شد: هلال‌احمر نهادي است كه با همه بندگان خدا در تماس است و تمام قدرت و شيريني و عظمت كار آن به اين است كه رنگ نمي‌شناسد، نژاد نمي‌شناسد، مذهب نمي‌شناسد و درد برايش مهم است؛ درد كه باشد هلال‌احمر حضور پيدا مي‌كند و متر و معيار و مذهب و نژاد و تقدس و تدين و احيانا مليت نمي‌شناسد. «بني‌آدم اعضاي يكديگرند كه در آفرينش ز يك گوهرند/ چون عضوي به درد آورد روزگار/ دگر عضوها را نماند قرار؛ تو كز محنت ديگران بي‌غمي/ نشايد كه نامت نهند آدمي» سعدي نمي‌گويد: «محنت مسلمان يا رفيق، بلكه مي‌گويد محنت آدمي.»
وي با بيان اينكه هيچ كدام از بندگان خدا را كوچك نشماريم، توصيه كرد: ما در مواجهه با مردم بايد اين نكته را دايما به خودمان تذكر بدهيم كه شايد همين كسي كه به چشم ما آدم كوچكي است از دنيايي بزرگ‌تر باشد. در عين اينكه بسيار مهم است كه به عقايدمان پايبند بوده و نسبت به احكام خدا حساس باشيم، اما خيلي بايد مراقب باشيم كه مردمان را با خط‌كش اين امور تقسيم نكنيم. خدمت‌رساني در همه ابعاد آن نمي‌تواند وابسته به عقايد و رفتار باشد و تمام قدرت هلال‌احمر در همين است.
سيد حسن خميني ادامه داد: بخش زيادي از زيبايي اين لباس‌هاي هلال‌احمر به خاطر فرمي است كه دارد. مي‌گويد من به تو كمك مي‌كنم، من تو را از خودم مي‌دانم؛ قبل از اينكه بپرسم كيستي، مي‌پرسم دردت چيست؟ براي اين شعار ارج بسياري قائل باشيد، چراكه پيدايش صليب سرخ جهاني و سپس هلال‌احمر جمهوري اسلامي و هلال‌احمر كشورهاي اسلامي كه شكل گرفته بر پايه همين انديشه است.
وي در ادامه سخنان خود با بيان اينكه در ميان مردمان اولياي خدا كم نيستند، گفت: سخن من هم اصلا به معناي اين نيست كه رها كنيد و به كوه‌ها برويد، اما بدانيد كه اولياي خدا در ميان همين مردم كوچه و بازارند؛ در ميان همين دردمندان هستند. دست هر كسي را مي‌گيريد به تعبير آن روايت شايد همان عبدي باشد كه خداوند در ميان بندگان ديگر مخفي كرده است.  يادگار امام در پايان با تشكر از زحمات جمعيت هلال‌احمر گفت: واقعيت اين است كه هلال‌احمر يك نهاد بسيار با ارزش، پرتوان، خوشنام و موفق است و ان‌شاءالله كه اين توفيقات روز به روز بيشتر شود و قدردان تلاش‌هاي دوستان هلال‌احمر باشند و ان‌شاءالله مديريت هلال‌احمر به زندگي پرسنل و افرادي كه در مجموعه هستند نگاه بهتر و بيشتري داشته باشد. روزگار سختي است و مي‌دانيم كه همه بايد بيشتر و تا هر جا كه مي‌توانيم به اين مجموعه كمك كنيم.

 

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون