• ۱۴۰۳ يکشنبه ۳۰ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 5483 -
  • ۱۴۰۲ يکشنبه ۲۴ ارديبهشت

همه‌ چيز درباره انتخابات تركيه

راي‌دهندگان تركيه‌اي امروز (يكشنبه ۱۴ مه) در انتخاباتي راي مي‌دهند كه به عنوان يكي از مهم‌ترين انتخابات در تاريخ مدرن تركيه شناخته مي‌شود و قرار است رجب طيب اردوغان را با بزرگ‌ترين چالش سياسي حكومت دو دهه‌اي خود مواجه كند. به گزارش ايسنا، خبرگزاري رويترز در گزارشي با موضوع راهنماي انتخابات فرداي تركيه، نامزدهاي رياست‌جمهوري شركت‌كننده در آن و ائتلاف‌هاي سياسي در حال رقابت بر سر قدرت نوشته است:  يك نامزد اين انتخابات براي كسب رياست‌جمهوري در دور اول، بايد بيش از ۵۰درصد آرا را به دست آورد. اگر هيچ نامزدي نتواند بيش از نيمي از آرا را به دست آورد، دور دوم اين انتخابات در ۲۸ مه بين دو نامزد كه بيشترين آرا را به دست آورده‌اند، برگزار مي‌شود. اختيارات سمت رياست‌جمهوري در تركيه در سال ۲۰۱۷ پس از تصويب تغيير نظام حاكم در تركيه از پارلماني به رياست‌جمهوري با برگزاري يك همه‌پرسي افزايش يافت. اين تغيير موجب شد، پست نخست‌وزيري در تركيه لغو شده و رياست‌جمهوري به سمت رييس دولت اين كشور برسد. راي‌دهندگان تركيه‌اي در انتخابات يكشنبه همچنين ۶۰۰ نماينده پارلمان را انتخاب خواهند كرد. اين نمايندگان در قالب ۸۷ حوزه انتخابيه و از طريق ليست‌هاي انتخاباتي احزاب انتخاب مي‌شوند. معمولا صدها هزار داوطلب در سراسر تركيه بر روند برگزاري انتخابات اين كشور نظارت مي‌كنند. احزاب سياسي نيز ناظراني خواهند داشت.

از ممنوعيت فروش مشروب
 تا بسته بودن اماكن تفريحي 
در انتخابات يكشنبه بيش از ۶۴ ميليون راي‌دهنده تركيه‌اي واجد شرايط راي دادن هستند كه شامل بيش از شش ميليون راي اولي مي‌شوند. ۳،۴ ميليون راي‌دهنده تركيه‌اي نيز در خارج از اين كشور وجود دارند كه راي دادن را تا ۹ مه تكميل كردند. حدود ۴،۹ ميليون نفر براي اولين‌بار در كشور راي خواهند داد. تعداد راي‌دهندگان زنداني ۵۳۱۷۲ نفر است. حوزه‌هاي راي‌گيري در ساعت00: ۰۸ صبح ۱۴ مه به وقت محلي باز شده و در ساعت00: ۰۵ عصر بسته مي‌شوند. در مجموع ۱۹۱۸۸۵ صندوق راي در ۹۷۳ شهرستان و ۱۰۹۴ هيات انتخابات شهرستان‌ها در سراسر كشور براي انتخاب رييس‌جمهور و اعضاي پارلمان كه به مدت پنج سال فعاليت خواهند كرد، داير خواهد شد. مشاركت در انتخابات در تركيه به‌طور معمول بالا بوده است. در انتخابات سال ۲۰۱۸، حدود ۸۷درصد از راي‌دهندگان واجد شرايط شركت كردند. فروش مشروبات الكلي در روز انتخابات در تركيه ممنوع است. همراه داشتن برگه‌اي كه محل راي دادن را نشان دهد الزامي نخواهد بود. ورود به شعبه راي‌گيري با دستگاه‌هاي ضبط تصويري يا وسايل ارتباطي مانند تلفن همراه يا دوربين ممنوع خواهد بود. اين دستگاه‌ها در كميته صندوق‌هاي راي رها مي‌شوند و پس از پايان فرآيند راي‌گيري بازگردانده مي‌شوند. اماكن تفريحي در زمان راي‌گيري بسته خواهند ماند و صرف غذا در رستوران‌هايي كه مكان‌هاي تفريحي هستند مجاز خواهد بود. مراسم عقد بعد از ساعت ۱۸ با رعايت ممنوعيت‌هاي انتخاباتي و قوانين تعيين شده برگزار مي‌شود. هيچ كس نمي‌تواند سلاح حمل كند، مگر كساني كه مسووليت حفظ امنيت و نظم را برعهده دارند. راديوها و ارگان‌هاي صدا و سيما تا ساعت ۱۸ قادر به گزارش اخبار، پيش‌بيني و اظهارنظر در‌مورد نتايج انتخابات نخواهند بود. در روز انتخابات فقط اخبار و اطلاعيه‌اي كه از سوي كميته مركزي انتخابات در مورد انتخابات داده مي‌شود مي‌تواند بين ساعت ۱۸ پخش شود و ساعت ۹ شب در راديوها و ارگان‌هاي صدا و سيما. تمامي برنامه‌ها بعد از ساعت ۲۱ پخش مي‌شود. راي‌دهندگان دو برگه راي جداگانه براي رييس‌جمهور و معاونان را در يك پاكت قرار داده و در صندوق خواهند گذاشت. ابتدا شمارش و فهرست‌بندي اوراق راي براي انتخابات رياست‌جمهوري انجام مي‌شود.


صحبت درباره نتيجه انتخابات  پس از  9  شب مجاز است
كميته عالي انتخابات تركيه (YSK) اعلام كرد، مطابق با قانون انتخابات تركيه، در روز انتخابات اين كشور منتشر كردن اخبار، پيش‌بيني‌ها و تفسيرهاي مربوط به آرا تا ساعت 6 عصر ممنوع است. پس از اين ساعت، منتشر كردن گزارش‌ در مورد برخي جنبه‌هاي انتخابات مجاز است، اما رسانه‌ها فقط از ساعت ۹ شب مي‌توانند آزادانه در مورد نتايج انتخابات در سراسر تركيه گزارش منتشر كنند. كميته عالي انتخابات تركيه مي‌تواند در صورتي كه لازم ببيند نسبت به رفع ممنوعيت انتشار چنين گزارش‌هايي در قبل از ساعت ۹ شب تصميم بگيرد. از اواخر روز يكشنبه احتمالا نتيجه انتخابات رياست‌جمهوري تركيه به تدريج مشخص مي‌شود. رجب طيب اردوغان، رييس‌جمهور تركيه از حزب عدالت و توسعه، كمال قليچداراوغلو، رييس حزب مردم جمهوري‌خواه تركيه و نامزد مشترك رياست‌جمهوري متعلق به ائتلاف اصلي 6 حزب مخالف اردوغان و سنان اوغان يك قانونگذار سابق حزب جنبش ملي‌گراي تركيه در انتخابات روز يكشنبه با هم رقابت مي‌كنند.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون